2019 tot heden
2019 We maakten voor de reünie van 14 september jl. een foto-presentatie met foto’s uit de periode 2014 tot 2024.
Klik hierboven om die te bekijken.
School en muziek 9 Jan Bakker was vanaf de start in 1984 leerling van het vwo van het Vellesan College. In het bezit van zo’n 6500 lp’s, singles en cd’s beschrijft hij de muziekgeschiedenis van… Meer…


2020 In maart 2020 hebben de derdejaars leerlingen ‘economie en ondernemen’ bezoek gehad van twee verpleegkundigen van de ambulancedienst Kennemerland. Meer…
2020 Het Coronavirus heeft eind februari 2020 de hele wereld opgeschrikt. Het virus verspreidde zich vanuit China en was eind maart bepalend voor het maatschappelijke leven in … Meer…


2023 De droom van Fred Poeser: Ik heb laatst een fijne droom gehad. Bij het opruimen van de kerstkaarten keek ik met een glimlach naar de kaart die het Vellesan College aan… Meer…
2019 Laurens probeert kauwgom te verkopen op de markt. Hij brengt zo zijn lessen ‘ondernemen’ in de praktijk. De leerlingen maakten te voren een ondernemersplan.. Meer…


2019 Bram van Amersfoort staat op de pont, hij is een beetje aan het spijbelen. Hij heeft tijd nodig voor zijn profielwerkstuk, over een CO2 wasmachine, milieuvriendelijk. Meer…
2020 Schrijver Arnon Grunberg geeft online een interactieve gastles over literatuur. Grunberg zegt na afloop “Ik beloof dan ook terug te komen naar het Vellesan.’’ Meer…


2020 Citymarketeer, Friso Huizinga, van de gemeente Velsen gaf een gastles op het Vellesan College. Hij vertelde ondermeer over hoe je je imago kunt verbeteren. Meer…
2022 Online lessen, elkaar niet treffen. Corona heeft wat gedaan met jongeren. Op het Vellesan kan je ondersteuning krijgen. VELLESAN BOOST ! Meer…


2022 Dean (14) is een dag de baas in Teylers Museum: ’Had er nog nooit van gehoord’. Dit was mogelijk In het kader van het initiatief Baas van Morgen (JINC). Meer…
2022 Mariëlle Paul (Tweede Kamer, VVD) bezocht onlangs het Vellesan College. Ze was er ook om van leerlingen hun ervaringen met aanvullend onderwijs te horen. Meer…


2023 Vmbo’ers moeten ruimte krijgen om te doen. ’Dit is op gym na de leukste les’. Leerlingen werken bij het vak OCI toe naar een grotere groepsopdracht. Meer…
2023 Het begint met een hoop onwennig gegiechel maar zodra de raadsvergadering start, worden de leerlingen van klas 3BB bloedfanatiek. Meer…
School en muziek
Jan Bakker schreef een verhaal over zijn schooltijd, de tijd daarna en de muziek die daarbij hoort.
Lees hier aflevering 9 over de periode 2019 – heden.
Lees meer over Jan Bakker.
Ambulancedienst op bezoek
In maart 2020 hebben de derdejaars leerlingen ‘economie en ondernemen’ bezoek gehad van twee verpleegkundigen van de ambulancedienst Kennemerland. Dit als onderdeel van het praktijkgedeelte waarmee het Vellesan haar leerlingen graag kennis laat maken. Doel van het bezoek was de leerlingen het een en ander te vertellen van het werk dat zij deden. Wanneer is er sprake van spoed, hoe gaat het er aan toe op de plek van een ongeval en wat de leerlingen allemaal konden doen op het moment dat zij een beroep op de ambulance moeten doen. Daarnaast was er een duidelijke boodschap voor de leerlingen wat drank- en drugsgebruik met ze doen tijdens het uitgaan en waar de verpleegkundigen tegen aanlopen als zij deze jonge mensen aantreffen.
Het bezoek was een waardevolle aanvulling op het lesmateriaal.
Corona
Het Coronavirus ofwel Covid-19 verspreidde zich vanuit China en heeft eind februari 2020 de hele wereld opgeschrikt. De besmetting was eind maart op het hoogtepunt. De ziekenhuizen in Nederland waren overbelast, met name de IC-afdelingen.
Dit heeft ertoe geleid dat de regering ingrijpende maatregelen afkondigde:
- Iedereen moest overal 1,5 meter afstand houden;
- In verschillende openbare ruimtes zoals trein, bus, scholen etc. werd het dragen van neusmondkapjes verplicht;
- Hygiëne, veelvuldig handen wassen of gebruikmaken van schoonmaakgel;
- Geen hand geven bij ontmoetingen;
- Voor zover het mogelijk was thuis werken en niet naar het werk gaan;
- Bij klachten (neusverkoudheid, hoesten, koorts) thuisblijven en jezelf testen of laten testen (bij de GGD) op een eventuele Corona besmetting; Ook als huisgenoten ziek waren mocht je niet naar buiten.
- Niezen in je elleboog.
Zoveel als mogelijk werd er toegezien op handhaving van deze regels.
Het onderwijs en andere organisaties zoals kinderopvang, horeca, theaters en sportclubs werden vanaf 16 maart gesloten. Slechts in uitzonderingsgevallen mochten leerlingen wel naar school komen. Dit werd door premier Rutte een intelligente lockdown genoemd.
Scholen en met name docenten moesten in die tijd heel snel omschakelen naar onderwijs verzorgen op afstand. Zo konden de lessen toch doorgang vinden terwijl de leerlingen en de docenten thuis achter hun laptop of tablet zaten. Dit heeft veel inzet gevraagd van de docenten en de schoolorganisatie maar ook van de leerlingen. De leerlingen moesten eraan wennen dat ze elkaar niet fysiek konden ontmoeten. Ze moesten meer zelfstandig voor school aan het werk.
januari 2023, door Fred Poeser
De Droom
Ik heb laatst een fijne droom gehad. Bij het opruimen van de kerstkaarten keek ik met een glimlach naar de kaart die het Vellesan College aan mij had gestuurd. Na al die jaren krijg ik nog steeds elk jaar een vrolijke kerstgroet van de school waar ik ruim twintig jaar geleden ben vertrokken om mijn horizon te verbreden. Terwijl ik op het punt sta om de kaart in de schoenendoos te doen waar ik al mijn kaarten doe, zie ik een wit puntje uitsteken van tussen de dubbelgevouwen kaart. Hé, ik weet zeker dat ik de kaart opgevouwen heb op enig moment, maar nooit gezien dat er nog een briefje in zat…
“Dag Fred, vrolijke kerst en een voorspoedig begin van 2023!” Was getekend Margriet K. Wauw, dat is een blast from the past! Mijn gedachten gingen terug naar mijn tijd op de Briniostraat. Tjonge, dat zij daar nog steeds werkt. Automatisch moest ik denken aan Annette, aan Mataheru,… Likamahua, vd Kroef, en al die anderen waarvan ik waarschijnlijk de naam niet van kan spellen… Mijn hart sloeg een slagje over wanneer ik het kaartje omdraai en lees wat er nog meer op het papier is geschreven. “Beste Fred, ook van mij de beste wensen. Is het mogelijk dat je vanaf maart bij ons komt werken? Ik hoor graag van jou.” Getekend: Marc Boelsma. Die Marc, zakelijk als altijd. Er verschijnt een brede glimlach wanneer ik denk aan onze eerste ontmoeting en ons laatste samenzijn. Ik denk dat het laatste was toen Peter v.d. Kroef met pensioen ging. Was dat vorig jaar, ik weet het al niet meer. Peter met pensioen, onmogelijk! De man die mij onder zijn hoede heeft genomen toen ik begon met lesgeven; het Vellesan was mijn eerste baan! Hij heeft mijn onder hoede genomen zoals Peter alles en iedereen heeft bijgestaan…
Plots herinner ik mij dat Marc Boelsma mij vraagt om op het Vellesan terug te keren, een gedachte waar ik even aan moet wennen. Zal ik? Waarom, wat moet ik daar? Ik pak mijn iPad en zoek de site van het Vellesan op, naar de pagina waar de vacatures staan vermeld en daar vind ik dat zij een docent Biology én een docent Filosofie, beide eerstegraads, zoeken. Wanneer ik de iPad wegleg, weet ik het al.
Dit moet een droom zijn. (wordt vervolgd?)
2019 november IJmuider Courant
Laurens scoort met zijn kauwgom op de markt in IJmuiden
Hoe verkoop je succesvol computertoetsen op straat? Of pakjes kauwgom? Leerlingen van het Vellesan College in IJmuiden Laurens Dijkstra en Storm Viering proberen het donderdag eens uit op de markt in IJmuiden
Ze worden niet helemaal in het diepe gegooid: tijdens de verkoop houden docenten René van der Heijsteeg en Esther van Haandel een oogje in het zeil.
“De kinderen hebben op school eerst een ondernemersplan moeten maken”, legt Van der Heijsteeg uit. “Een plan waarin bijvoorbeeld een idee moet zitten hoe je de financiën gaat beheren, hoe je de marketing regelt en hoe je de administratie bij gaat houden.”
De twee jongens hebben allebei een display voor zich neergezet. Laurens heeft kauwgom in de aanbieding, Storm een setje toetsen voor een computer. Laurens heeft ook een heel pak met zelfgemaakt reclamemateriaal op de tafel neergelegd.
Maar als de wind er gelijk al onder komt, besluit hij om de flyers toch maar in de doos laten. En dan kan de verkoop beginnen. Het loopt niet storm. “Goed dat het maar een uurtje is”, zegt Laurens.
Storm zegt niet veel, maar aan zijn gezicht is te zien dat hij het daar wel mee eens is. Hij wijst op zijn setje toetsen: “Misschien dat er helemaal geen markt is voor dit. Daarom heb ik er ook maar één pak van liggen. En is de prijs laag. Ik bied het aan onder de prijs waar ik het zelf voor heb gekocht.”
Er komt een vrouw bij de kraam staan. “Wat kost je kauwgum?”, vraagt ze aan Laurens. “2,50 mevrouw”, is het antwoord. “Oké, doe maar twee pakjes”, zegt de klant en even later legt Laurens vijf euro in zijn kassalade. “Goed gedaan, man”, prijst docent Van Haandel.
Ondertussen lukt het Storm niet om zijn toetsen aan de man te brengen. Hij trekt zijn capuchon nog maar eens goed dicht. “Volgende keer beter”, zegt hij, ”Ze houden hier niet van toetsen.”
2019 november IJmuider Courant
Bram van Amersfoort bouwt aan CO2-wasmachine
Wanneer Bram van Amersfoort dinsdagmiddag op de pont staat, is hij een beetje aan het spijbelen. De 17-jarige havo-5 scholier van het Vellesan College heeft namelijk een vierkant rooster, wat inhoudt dat je geacht wordt om van het eerste tot het negende uur op school te zijn, ook al heb je geen les meer.
Dat rooster heeft Bram zichzelf op laten leggen, omdat hij achterloopt met zijn profielwerkstuk, vertelt hij. “Ik heb nog maar twee weken en het is nog lang niet af, dus dan helpt zo’n rooster om meer meters te kunnen maken.”
Hij vertelt dat het werkstuk handelt over een’CO2-wasmachine’. “Ik heb daar een ontwerp voor bedacht. De CO2 die bijvoorbeeld door een auto wordt uitgestoten, slurpt ie op en zet het vervolgens om in een andere stof.”
Een milieuvriendelijk apparaat dus. Bram is sowieso veel met het milieu bezig, zegt hij.
“Ik ben bijvoorbeeld ook vegetarisch geworden. Ik wilde iets doen om het vlees eten te verminderen. Ben zelfs nog even veganistisch geweest, maar dat vond ik te lastig. Ik kan niet zonder melk en eieren. Dan kom ik energietekort voor het rugbyen, wat ik sinds een paar maanden doe.” Zijn ogen beginnen te glimmen: ”Ik heb zaterdag mijn eerste try gemaakt, dat was wel even een hoogtepunt.”
Een mooie sport noemt hij het. ‘’Veel gaver dan voetbal. Daar beginnen ze te piepen als er getackeld wordt. Terwijl dat tackelen juist mijn ding is. En als met rugby bij iemand z’n knie uit de kom schiet, zetten ze hem weer terug en ga je gewoon weer verder.”
Maar waarom was hij nu eigenlijk aan het spijbelen? ‘’Omdat ik zo rijles heb. Daar moet ik binnenkort theorie-examen voor doen. Moet ik ook nog een hoop voor leren trouwens.”
2020 november IJmuider Courant
Schrijver Arnon Grunberg geeft gastles over literatuur op Vellesan College: ’Ik beloof terug te komen’
Vier leerlingen luisteren dinsdagochtend muisstil naar schrijver Arnon Grunberg als hij een stuk voorleest tijdens een gastles op het Vellesan College in IJmuiden. De interactieve les werd gehouden vanwege de dag van het literatuuronderwijs en online uitgezonden aan docenten in heel Nederland.
Nikki, Vadim, Rohit en Jasper uit havo 4 zijn de leerlingen die de les met schrijver Arnon Grunberg mogen bijwonen. Nikki en Vadim zijn gevraagd door hun docent nadat ze een gedicht hadden geschreven. Jasper en Rohit waren erg enthousiast en mochten aanschuiven. “Mijn gedicht ging over de dingen die ik vroeger heb meegemaakt’’, zegt Nikki. “Daarin staat centraal dat wie naar het verleden kijkt, met zijn rug naar de toekomst staat.’’
In het begin van de les doen de leerlingen een rek- en ademoefening, waarna Grunberg voorleest uit een column met daarin een belangrijke boodschap: ’Elke ontmoeting is een kans.’
Dobbelsteen
Deze boodschap staat centraal in de les die bestaat uit meerdere opdrachten. Voor de eerste opdracht moeten de leerlingen samen een verhaal maken. Dat doen ze door met een dobbelsteen te gooien. Met het nummer dat ze gooien, krijgen ze een zin die ze zelf moeten aanvullen. Het verhaal van Jasper en Nikki gaat over het leven. “We zingen, we zuchten, maar de reis is voor niks geweest.’’
“We proberen kinderen taalvaardigheid bij te brengen’’, zegt Grunberg. “Zodat ze adequaat kunnen vertellen over gebeurtenissen. Door macht te krijgen over hoe je je verwoordt, voel je je minder machteloos en krijg je meer plezier in het delen van ervaringen, ook als die moeilijk zijn.’’
De leerlingen moeten ervaringen delen door drie ontmoetingen op te schrijven die een kans opleverde voor hen, of voor de ander. “Ik zag ooit de auto van Youtuber Gio geparkeerd staan’’, begin Vadim zijn verhaal. “Toen heb ik als grap samen met een vriend een briefje onder zijn ruitenwisser geplakt met daarop de tekst dat we tegen zijn auto waren aangefietst. Hij schrok behoorlijk. Gelukkig konden we hem vertellen dat het een grapje was. Zo hadden wij een leuke ontmoeting en hij een originele manier om zijn vlog te beginnen.’’
Saai
Ook van leraren die online de les volgen, komen met vragen. “Ik vond de les heel erg saai’’, zegt Vadim grappend als hem wordt gevraagd wat hij van de les vindt. “Nee, om heel eerlijk te zijn vond ik het een leuke interactieve les. Hopelijk kunnen we dit vaker doen.’’
De andere leerlingen zijn het daarmee eens. Ook Grunberg is enthousiast, niet alleen over de leerlingen maar ook over de school. “Ik beloof dan ook terug te komen naar het Vellesan.’’
2020 november Jutter
Gastles citymarketeer Friso Huizinga
Vorige week vrijdag heeft IJmuider citymarketeer Friso Huizinga een gastles gegeven op het Vellesan College. Hij vertelde onder meer hoe je je naamsbekendheid vergroot en je imago verbetert.
Aan de hand van een goede presentatie over IJmuiden werden de leerlingen meegenomen in het verhaal over IJmuiden en de mooie zaken die wij hier allemaal hebben. Wat de kracht is van het strand, de bossen en duinen en het bedrijfsleven.
Friso is er de afgelopen jaren samen met zijn bestuur en de partners van citymarketing in geslaagd IJmuiden meer op de kaart te zetten en de naamsbekendheid bij omliggende steden als Haarlem en Amsterdam flink te vergroten.
In deze leuke, inspirerende en interactieve gastles hebben de leerlingen op een leuke wijze kennis kunnen maken met het werk van de citymarketeer.
2022 september IJmuider Courant
Het Vellesan College in IJmuiden blijft de aanvullende begeleiding de komende jaren gratis aanbieden. Na de herfstvakantie krijgt weer een groepje leerlingen de Vellesan Boost!
Vlnr op de foto: rector Marc Boelsma, Ryan Bakker, Bao van Wijk en Els van Zijl van Lyceo op de zolder van het Vellesan College.
Online lessen, elkaar niet treffen, opgesloten zitten op je studeerkamer. Corona heeft wat gedaan met jongeren. Daarom biedt het Vellesan College in IJmuiden sinds augustus vorig jaar zijn leerlingen de Vellesan Boost!, een traject met aandacht voor sociaal-emotionele groei. Dat bleek in een behoefte te voorzien. Zo’n vijftig jongeren deden mee. Dus gaat de school ermee door. En het is voor iedereen gratis.
“We zagen door corona dat leerlingen het sociaal-emotioneel moeilijk hadden. Daarom hebben we samen met OOK Pedagogisch uit Velserbroek de Vellesan Boost! ontwikkeld. We kunnen de training heel snel aanbieden. Als er een groepje van zes is, kunnen we starten’’, legt rector Marc Boelsma uit. “Na de herfstvakantie begint een nieuwe training.’’
Gevoelens
De Vellesan Boost! is een traject waarbij aandacht is voor de sociaal-emotionele groei van de leerlingen. In de training gaat het vooral om aandacht voor jezelf, planning en organisatie, en omgang met anderen. Wil je beter kunnen ontspannen en minder last hebben van stress? Wil je weten waar je grenzen liggen en die kunnen aangeven? Wil je leren omgaan met negatieve gevoelens? Dit zijn enkele vragen die aan bod kunnen komen in de training.
Voor de komende jaren is gewaarborgd dat de IJmuidense middelbare school de training gratis kan aanbieden. Dankzij het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). “Dat programma loopt nu een jaar’’, zegt Boelsma. “Vanwege covid heeft destijds minister Slob besloten extra geld beschikbaar te stellen om leerachterstanden weg te werken. Dat is recent verlengd tot 2024.’’
Begeleiding
Dit extra coronageld van de overheid is positief voor alle aanvullende begeleiding die het Vellesan College in de school aanbiedt. Want alles is voor iedereen de komende jaren gratis. Ook de examentrainingen, de bijlessen en de huiswerkbegeleiding die het bedrijf Lyceo in de school verzorgt. Boelsma: “Voorheen subsidieerde de school een deel van de trainingen en moesten de ouders een eigen bijdrage betalen. Dankzij het NPO kunnen we het gratis aanbieden. Ik denk dat er ook dit jaar veel leerlingen gebruik van zullen maken. Ik verwacht 75 procent van de eindexamenkandidaten.’’
Bao (18) uit Driehuis zit in 5Havo en heeft vorig jaar examentraining gedaan. Op een haar na heeft hij zijn diploma niet kunnen ophalen, dus doet hij de examenklas dit jaar opnieuw. “Ik ben met 0,2 punt gezakt. Ik had voor Engels en wiskunde een vijf. Ik had maar één vijf mogen hebben.’’
Toch is Bao enthousiast over de examentraining. “Binnen twee dagen kun je relatief veel stof leren’’, merkte hij. “Dat is een groot voordeel, want ik had het hele jaar vrijwel niets gedaan’’, zegt hij eerlijk. De coronatijd had hem behoorlijk aangegrepen, dus toen de leerlingen weer naar school mochten, lukte het Bao niet om zijn boeken te openen. Hij genoot van de gezelligheid op school.
2022 januari IJmuider Courant
Dean (14) is een dag de baas in Teylers Museum: ’Had er nog nooit van gehoord’
Hij had nog nooit van Teylers Museum gehoord, maar stond donderdag maar al te graag even in de schoenen van de directie. IJmuidenaar Dean de Waard (14) zit vol ideeën om het museum aantrekkelijker te maken voor scholieren.
In het kader van het initiatief Baas van Morgen van non-profitorganisatie JINC draaiden scholieren een dagje mee als manager, burgemeester of CEO. Doel is het bevorderen van kansengelijkheid voor kinderen die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen. Van het Vellesan College zijn meerdere mavo-leerlingen geselecteerd voor het project, onder wie Dean.
Als een echte directeur opent hij ’s morgens voor de pers een hekje, dat voor een trap naar de eerste verdieping staat. Een lange gang leidt naar een ruimte waar het testament van Pieter Teyler ligt. Hij gaat voor een mysterieuze deur met vijf sloten staan: de kluis van de bekende Haarlemmer.
“Pieter Teyler was een rijk man, een bankier. In zijn testament stonden vijf vrienden genoemd. Het geld moest worden gebruikt voor huizen voor arme vrouwen. Iedere vriend had een eigen sleutel’’, weet Dean. “Alleen met z’n allen konden ze de deur open maken.’’
Hoe je scholieren enthousiasmeert om naar dat verhaal te luisteren? “Met een speurtocht naar de sleutels. In de kluis ligt dan een klein prijsje. Een sleutelhanger van het Teylers Museum, bijvoorbeeld.’’ Zakelijk directeur Marije Kool luistert vol interesse naar zijn plannen.
Tijdens zijn dag als directeur krijgt Dean zowel een kijkje voor als achter de schermen van het museum. “Vanochtend heb ik een rondleiding gehad van directeur Marc de Beyer. Of ik zenuwachtig was? Nee hoor, het was heel leuk. We hebben mooie schilderijen bekeken. En net toen jullie voor de deur stonden, zat ik bij de meldkamer, bij de bewaking. Ik kon jullie binnen zien komen.’’
Wat Dean later wil worden, weet hij nog niet precies, maar hij heeft al wel een idee. “Ik doe economie en voor school moesten we een eigen bedrijfje opzetten. Toen zijn we een eigen tostiverkoop gestart. Dat liep best goed. Ondernemen vind ik leuk.’’
Baas van Morgen wordt gewoonlijk in het hele land georganiseerd. Door corona deden dit jaar slechts twee regio’s mee. In totaal liepen 24 leerlingen van basisscholen en vmbo-scholen een dag mee met een directeur in Kennemerland. Naast Teylers Museum konden leerlingen terecht bij onder meer Pré Wonen, het Frans Hals Museum, Koninklijke Joh. Enschedé en Zorggroep Reinalda. Ook burgemeester Jos Wienen (Haarlem) en Martijn Smit (Beverwijk) deden mee.
2022 september Jutter
Tweede Kamerlid bezoekt Vellesan College
Tweede Kamerlid Mariëlle Paul (VVD) heeft onlangs het Vellesan College bezocht. Ze is woordvoerder primair en voortgezet onderwijs van haar partij en wilde op de scholengemeenschap kijken hoe ze aanvullend onderwijs met een externe partner invullen en vormgeven. Ze praatte er niet alleen met de schoolleiding en een delegatie van Lyceo, het bedrijf dat het aanvullend onderwijs voor het Vellesan verzorgt, maar was er ook om van leerlingen hun ervaringen te horen.
Rector Marc Boelsma vertelde het kamerlid waarom het Vellesan College er bewust voor gekozen heeft Lyceo in te zetten. ,,Wij vinden het belangrijk de leerlingen zoveel mogelijk te ondersteunen bij hun studie. Om de continuïteit, een veilige omgeving en de kwaliteit van de ondersteuning te garanderen, hebben wij ervoor gekozen dat met één externe partner te doen. Door de huiswerkbegeleiding en examentraining hier op school aan te bieden kunnen wij de veiligheid en de kwaliteit waarborgen. Daarnaast zetten wij via Lyceo zogenoemde Onderwijshelden in bij de begeleiding tijdens het inhalen van toetsen, het surveilleren en het verzorgen van invaluren bij afwezigheid van leraren.”
Toegevoegde waarde
De delegatie van Lyceo gaf aan wat zij doen en wat de toegevoegde waarde van deze vorm van samenwerken voor de leerlingen is. ,,Door het aanvullend onderwijs op school mogelijk te maken, is de toegankelijkheid voor leerlingen voor wie huiswerkbegeleiding niet vanzelfsprekend is, aanzienlijk vergroot. Door de ondersteuning binnen de school te organiseren en daarvoor budget vrij te maken, kan het de kinderen ook kosteloos of tegen gereduceerd tarief aangeboden worden. Dit is buiten school onmogelijk te organiseren.”
2023 mei IJmuider Courant
Vmbo’ers moeten ruimte krijgen om te doen. ’Dit is op gym na de leukste les’
foto: Dave Hoekstra (rechts) overlegt met Milans groepje over hun plan.
Geen klassieke busopstelling met uitzicht op de leraar, maar een lokaal waar groepjes leerlingen rond kunnen lopen en zelf een plek kunnen kiezen om samen te werken. Om op een andere manier te leren, heeft het Vellesan College voor het tweede jaar een leerplein.
„Wij zijn naar Telstar toegegaan om een speler te interviewen”, zegt Milan. Hij en zijn drie groepsgenoten werken aan hun zelfbedachte opdracht binnen het thema ’gezonde leefstijl’: de leefstijl van voetballers onderzoeken. „We hebben hem gevraagd hoeveel hij beweegt, waar hij op let, hoe hij voldoende calorieën en voedingsstoffen binnenkrijgt”, sommen de eerste klas vmbo’ers op terwijl ze de verzamelde gegevens op een iPad invoeren.
Ze zitten in een ietwat rumoerig lokaal dat twee jaar geleden in deze vorm nog niet bestond. Leraren voegden ruimten samen om één grotere te krijgen. Er staan geen tafels en stoelen richting een schoolbord, daarentegen splitsen muren hier en daar het lokaal in hokjes met verschillende werkplekken. De leerlingen kunnen neerstrijken waar ze willen.
Doen
Dit type ruimte past bij de doeners die vmbo’ers zijn, alleen krijgen zij onvoldoende de ruimte om ’te doen’. Dit lokaal brengt daar verandering in. „Het Nova College ziet het aantal inschrijvingen teruglopen. Het grootste deel van de vmbo’ers stroomt na zijn diploma naar de havo in plaats van naar het mbo”, zegt docent Dave Hoekstra. Zonde vindt hij, want in deze regio is veel werk te vinden dat niet per se vraagt om veel theoretische kennis.
In het leerplein zijn verschillende werkplekken.
Bovendien past al doende vaardigheden ontwikkelen volgens Hoekstra veel beter bij de kwaliteiten van vmbo’ers. Dat moet dus onderdeel zijn van de onderwijspraktijk. „Binnen theoretisch onderwijs ga je eerst uitdenken en dan uitvoeren, maar dat is niet voor alle leerlingen weggelegd. Vmbo’ers moeten meer speelruimte krijgen om te ervaren: iets uitvoeren en daarvan leren”, vindt de docent.
Hij haalt het voorbeeld van ChatGPT aan, een chatbot die door data en kunstmatige intelligentie (AI) razendsnel vragen beantwoordt en de gebruiker dus voorziet van kennis. Volgens Hoekstra laat het zien dat kennis al overal is. „Waarom nog uit een boek leren? Motivatie zou centraal moeten staan.”
Binnen het vak dat onder andere hij geeft, komt het initiatief bij de leerlingen te liggen. Er is een centraal thema, dit keer een gezonde leefstijl, waar de tieners twaalf weken lang in groepsverband mee bezig zijn. Tijdens de ene les gaan ze de straat op voor interviews, de andere keer maken ze een mindmap. Zo werken ze toe naar een grotere groepsopdracht. Om te zorgen dat iedereen op het juiste spoor blijft, bespreekt Hoekstra aan het eind van de les klassikaal wat de leerlingen hebben geleerd.
Onderzoeken
In het lokaal staat een werkplank, er zijn hoge tafels, ronde tafels en hier en daar staan met de handgemaakte voorwerpen. Aan de muur hangen mindmaps en een soort tijdlijn die loopt van nul tot honderd uur. Eromheen staan allemaal stipjes, per leerling één. Ze laten zien hoelang elke leerling per week op zijn telefoon zit. De recordhouder heeft een schermtijd van bijna negentig uur.
Tijdens de lessen ontdekken de leerlingen dat gezond leven om meer draait dan bewegen en voeding. Ook stress en slaap spelen een belangrijke rol. Zo probeerden ze antwoord te geven op de vraag of mensen gezonder leefden toen sociale media nog niet bestonden.
„Dit is, na gym, de leukste les van allemaal”, vindt Matthijs. Hij zit met zijn groepsgenoten in een vrij afgesloten deel van het leerplein. Ze hebben door dit vak een gevoel van vrijheid en hopen dat ook bij andere lessen te krijgen. „Maar ja, als je dit doet met wiskunde, dan leer je geen sommen maken”, klinkt het. „Maar met geschiedenis zouden we misschien naar een bunker kunnen gaan, die heb je in de regio genoeg.”
2023 november IJmuider Courant
Fanatieke vmbo-leerlingen kruipen in de huid van Velsense raadsleden. ’Ze weten meer dan ze denken’
Het begint met een hoop onwennig gegiechel maar zodra de raadsvergadering start, worden de leerlingen van klas 3BB van het Vellesan College uit IJmuiden bloedfanatiek. „Het leukste is om te reageren op het plan van de andere fracties.”
De raadszaal van de gemeente Velsen is drie dagen het toneel van 113 derdejaars vmbo-ers. Zij spelen een raadsvergadering na. Op de agenda: een te organiseren festival. Deze maandagmiddag is het de beurt aan klas 3BB, de leerlingen worden in drie fracties verdeeld en moeten op verschillende punten een besluit nemen.
Per groep zijn er steeds twee echte raadsleden die aansluiten bij de vergadering. Dit keer zijn het raadsleden Ilse van Turnhout (GroenLinks) en Floor Bal (Liberaal Blauw). Zij helpen de leerlingen bij het uiteenzetten van hun standpunten. „Het is heel leuk om te zien dat ook al verschillen ze van mening, ze er toch samen uitkomen”, zegt Van Turnhout terwijl ze fractie ’groen’ met de opdracht helpt.
Rutger Stutvoet, docent maatschappijleer en tevens werkzaam voor ProDemos, is trots op zijn leerlingen. „Het is momenteel erg druk bij ProDemos, waar ik een dag in de week werk. Dus mocht ik dit keer deze bijeenkomsten begeleiden. Het is geweldig te zien hoe de leerlingen samenwerken, naar elkaar luisteren en hun standpunt beargumenteren. Ze weten veel meer dan ze denken.”
Democratie
Bij het inleidende gesprek stelt Stutvoet de vraag: ’wat is democratie’. Er priemen direct een paar vingers in de lucht. „Protesteren”, wordt er geroepen. Ook op de vraag wie er de baas is in de gemeente heeft de klas een antwoord. „De Burgemeester, maar eigenlijk ik.” De groep schiet in de lach. „Ja, door te stemmen”, vult een andere leerling aan.
Na enig gestuntel met de microfoontjes kan de vergadering dan echt beginnen. Fractie ’blauw’ bijt het spits af. Zij willen graag dat de veiligheid van het festival gewaarborgd wordt door beveiligers en niet door de politie. „Hoezo is een beveiliger beter dan een politieagent?”, vraagt een lid van fractie ’groen’. „Gaat dat niet teveel kosten?”, vraagt iemand van fractie ’rood’.
Uiteindelijk zijn acht van de elf ’raadsleden’ het toch eens met de motie. Het tweede voorstel gaat over de leeftijdsgrens van energiedrankjes en alcohol op het festival. Fractie ’groen’ zegt stellig dat in de winkel de leeftijdsgrens ook 16 jaar is, dus op het festival ook. Fractie ’rood’ corrigeert de opponent: ,,de leeftijdsgrens is veertien.’’
De voorzitter van fractie ’groen’ trekt het boetekleed aan en biedt zijn excuses aan. „Dat zouden veel meer raadsleden moeten doen, heel goed”, zegt Stutvoet. „Jullie mogen op tafel roffelen.” Naarmate de vergadering vordert, worden de raadsleden bloedfanatiek.
Meningen
De fracties moeten zeven voorstellen formuleren op het gebied van onder andere duurzaamheid, veiligheid en overlast. Daarnaast moeten ze nog een eigen achtste voorstel verzinnen. Hier mogen ze in de pauze voor lobbyen. Dat wordt dan ook druk gedaan, en met succes want er worden stemmen bij elkaar gewonnen. Uiteindelijk is de groepsdruk toch iets te groot en stemt iedereen tijdens de vergadering gewoon op zijn eigen voorstel.
Het is wel duidelijk dat het festival deze fictieve raad erg veel geld gaat kosten. Zo is er besloten dat de beveiliging volledig in handen komt van externe beveiligers, niet door de politie. Daarnaast is er besloten dat kaartjes niet gratis worden voor mensen met een kleine beurs, dat er geen plastic bekertjes gebruikt zullen worden, maar dat er wel vlees geserveerd zal worden.
„Ook halal!”, zegt de voorzitter van fractie ’groen’. En er worden gewoon energiedrankjes verkocht aan bezoekers van zestien. Overlast moeten omwonenden voor lief nemen en het festival mag doorgaan tot in de kleine uurtjes. Tenslotte vinden de drie fracties het belangrijk dat er stageplekken voor mbo-leerlingen komen tijdens het festival en mogen er lokale talenten optreden.
Op de vraag wat de leerlingen geleerd hebben tijdens deze fictieve raadsvergadering, antwoord Damian; „Er zijn veel verschillende meningen.” Klasgenoot Dani vult aan; „Ik vind het echt leuk om op de andere partijen te reageren.”
Na de vergadering kunnen de leerlingen vragen stellen aan de aanwezige raadsleden. ’Wat vinden jullie van de uitspraken van Geert Wilders?’, is een van de vragen. „Ik ben het persoonlijk niet met hem eens. Maar het is belangrijk dat hij een groep vertegenwoordigd in de kamer. Dat is democratie”, zegt Van Turnhout.