2009 – 2014

2009 We maakten voor de reünie van 14 september jl. een foto-presentatie met foto’s uit de periode 2005 tot 2014.
Klik hierboven om die te bekijken.

School en muziek  7 Jan Bakker was vanaf de start in 1984 leerling van het vwo van het Vellesan College. In het bezit van zo’n 6500 lp’s, singles en cd’s beschrijft hij de muziekgeschiedenis van… Meer

2009  Eind september 2009 vierde het Vellesan College haar 25-jarig bestaan. De school bestaat eigenlijk al veel langer. In 1928 werd op de locatie Briniostraat gestart met …. Meer…

2009  Verkeersmarkt. In Velsen zijn met enige regelmaat schoolgaande fietsers, bromfietser en scooters betrokken bij verkeersongevallen. Met subsidie van de gemeente Velsen …  Meer…

2009  Na een theatervoorstelling over pesten ondertekent iedere brugklasleering het anti-pestprotocol. Dit hebben ze in de klas gezamenlijk opgesteld na in overleg met hun mentor… Meer…

2009   Voor de vierde keer werd de podiumavond georganiseerd, dit jaa voor het eerst in het hoofdgebouw. Het zag er al een paar dagen spannend uit… Meer…

2010  Leerlingen van het Vellesan College maken een grotere kans om toegelaten te worden op het CIOS en ALO  in Haarlem. De scholen hebben daarvoor een …  Meer…

2010 Een beetje gespannen zijn de eindexamen-leerlingen wel nu hun werk te zien is in de etalage van de Hema. Maar als er dan iemand langs loopt…. Meer…

2010  Marianne Bosma begon in 2006 in de eerste klas van de mavo. Zij deed in 2010 eindexamen. Zij deelde een aantal herinneringen, onder andere aan de lessen van Van der Wal.  Meer…

2010  Sharona Gerber begon in 2009 in de eerste klas van vmbo basis. Zij deed in 2013 eindexamen. Zij deelde haar herinneringen aan de examenstunt op het zorgplein.    Meer…

2010  Voor de tweede klassen  vmbo-basis en -kader was er een bijzonder programma. Jongerenorganisatie Cross Your Borders verzorgden het project Globaland. Meer…

mei 2010

 Globaland
Eind mei waren de eerste klassen op kamp en voor de tweede klassen basis en kader was er een bijzonder programma. Begeleiders van de jongerenorganisatie Cross Your Borders verzorgden het project Globaland.  
Opgedeeld in groepjes verzonnen de leerlingen zelf een naam voor hun land, waarover zij twee dagen de baas mochten zijn. Maatschappelijke thema’s werden op speelse wijze behandeld: van duurzaamheid tot eerlijke handel, van medische zorg in ontwikkelingslanden tot klimaatproblemen.  

De organisatie hoopt door dit project veel groepen jongeren te bereiken, óók de leerlingen die niet uit zichzelf geïnteresseerd zijn of door hun ouders geïnformeerd worden. De leerlingen leren over de verschillende thema’s maar ook leren ze discussiëren, samenwerken, plannen bedenken en evalueren. Het project is niet zomaar een lessenpakket, het prachtig uitgevoerde materiaal en de begeleiders worden erbij geleverd. Voor de docenten van het Vellesan College betekende dit dat zij tijd hadden om hun leerlingen te observeren en te coachen.
Het project heeft de vorm van een flitsend, multimediaal simulatiespel, waarin de leerlingen in groepjes een fictief land besturen in een wereld die Globaland heet. In ‘hun’ land is van alles mis: slecht onderwijs, milieuvervuiling, ontevreden bevolking… De groepjes kunnen globa’s – de munteenheid in Globaland – verdienen door goed hun best te doen tijdens sport- en spelopdrachten. De verdiende globa’s mogen ze naar eigen inzicht over hun land verdelen. 
Vragen die aan de orde kwamen zijn: Hoeveel belasting heffen we? Hoe besteden we dit geld over de verschillende ministeries? Met welke andere landen uit de klas willen we samenwerken om internationale problemen op te lossen? In iedere nieuwe spelronde kregen de leerlingen via kleurrijke stickers feedback op hun beslissingen. Ook moesten ze nadenken over bijvoorbeeld de gevolgen van uitgaven aan het onderwijs op de veiligheid in hun land? Of hebben we wellicht zoveel belasting geheven dat er opstanden uitbreken onder de bevolking?
Mondiale problemen zijn voor veel 12- en 13-jarigen een grote ver-van-hun-bed-show, dus is geprobeerd de opdrachten zo dicht mogelijk bij hun belevingswereld te houden. Ze lezen bijvoorbeeld hyves-blogs van jongeren uit ontwikkelingslanden en maken daar een toneelstuk over, of schrijven een rap waarbij ze zichzelf mogen begeleiden op streetpercussion instrumenten. 
De leerlingen namen ook deel aan een filmquiz. Door schokkende filmpjes werden ze met hun neus op de feiten gedrukt. Maar welke vonden ze nu het meest interessant? De begeleiders stelden hierbij vooral kritische vragen, zodat leerlingen door onderlinge discussie een gefundeerde mening over het onderwerp konden vormen. Zal je bijvoorbeeld sneller een risicovolle stap nemen vanwege de armoede waarin je leeft? 

De organisatie wil de leerlingen bewust maken, dus zij zullen geen standpunten opdringen. Wel willen de begeleiders dat de leerlingen gaan nadenken waarom ze iets vinden. Ook hopen ze dat de leerlingen zich realiseren dat niet alles zo vanzelfsprekend is als het bij ons soms lijkt. Door het project zullen de leerlingen ervaren dat een rechtvaardige maatschappij niet moeiteloos ontstaat en blijft bestaan. Het project laat de leerlingen spelenderwijs beseffen dat ze best blij mogen zijn dat ze bijvoorbeeld in Nederland naar school kunnen.
Aan het einde van de eerste dag was de spanning van de gezichten te lezen. Toen pas werd voor iedereen duidelijk dat het een echte wedstrijd was. De tweede dag gingen alle groepjes er weer flink tegen aan. De tweede dag na de pauze hadden alle groepjes deelgenomen aan de verschillende onderdelen en kon er een vergelijking gemaakt worden.De leerlingen Kelly, Elise, Ian, Gin en Derrin mochten zich als leiders van het land ‘Jeemaan’ de winnaar noemen. Ze waren hier terecht best trots op, hun harde werken. De docenten kijken met de leerlingen terug op twee leuke en leerzame dagen. Het project Globaland is ook voor andere scholen echt een aanrader!

mei 2010

Leerlingen Vellesan College verzorgen zwemmers

Tijdens het vrouwenuurtje, van negen tot tien uur, in Zwembad de Heerenduinen konden de zwemmende dames zich woensdagochtend laten verzorgen door vierdejaars leerlingen van het Vellesan College.  De dames konden kiezen: haren laten föhnen en stylen, een handmassage of een luxe nagelverzorging.
De meisjes en een jongen, zitten er eerst nog wat onwennig bij. Het is de eerste keer dat ze ‘onbekenden’ behandelen. De zwemmers komen ook wat onwennig binnenstappen. Maar wie wel durft, is zeer te spreken over de leerlingen die dit project doen tijdens hun cluster uiterlijke verzorging dat slechts zes weken duurt. Niet alle leerlingen willen iets met uiterlijke verzorging gaan doen. Joyce wil kleuterjuf worden, Ariena doktersassistente, Rochelle verpleegkundige en Twan wil naar de landmacht.  Maar eerst nog het examen. Succes!

mei 2010

Scholieren doen zich vanwege de GeoWeek een dagje voor als gemeenteambtenaren

De Geoweek is een initiatief van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap. Dertig leerlingen van het Vellesan deden zich op Plein 1945 afwisselend voor als landmeters, crisisbestendige ambtenaren en als specialisten in de ruilverkaveling. Zo stonden ze door een tachimeter te koekeloeren in een aangenaam lentezonnetje alsof ze aan het werk zijn als landmeter. Op die manier wordt aardrijkskunde in de praktijk gebracht. Ze krijgen uitleg over ruilverkaveling en crisimanagement en dan opeens komt er een brandmelding binnen. Het blijkt op de Briniostraat 16 te zijn en er moet snel gehandeld worden…. Binnen een paar minuten moet er een evacuatieplan voor de 500 leerlingen en 300 omwonenden gereed zijn. Naar welke plek buiten een straal van 150 meter moeten bussen komen aanrijden? Bedenk dat er ook minder zelfredzame mensen zijn. Leerlingen vonden het een interessante middag maar of ze bij de gemeente zullen gaan werken valt nog te bezien.

juni 2010 

Over mobiele telefoons in de IJmuider Courant

Eliza (16) uit Velsen Noord zegt ‘Ik heb aan een simpel dingetje wel genoeg, dus ik heb een gewone LG. Ik hoef niet per se duur te doen. Ik gebruik m’n mobiel om te bellem en sms’en met m’n vrienden en ouders. Natuurlijk is het wel leuk als je er meer dingen mee kan doen, maar ik ga er echt niet mee internetten enzo. Dan loopt je rekening echt heel snel heel hoog op; dat kan ik echt niet betalen. Het zijn maar telefoons. Je verandert daarmee niets aan jezelf; het maakt niet uit wat voor telefoon je hebt, je blijft jezelf. Ik vind het dus een beetje overdreven om met je telefoon te pronken.”
Maaike (14 jaar) ‘Een smartphone heb ik niet nee, ik vind ze veel te duur. Al weet ik eigenlijk niet precies wat ze kosten. Ik heb nu een simpele Samsung. Eigenlijk is het een noodtelefoon. Het scherm van mijn LG deed het opeens niet meer.’ Ik houd me niet echt ermee bezig met welke telefoon nou wat kan. Als iemand een IPhone wil kopen moet hij dat zelf weten. Je moet er alleen niet mee patsen, dat vind ik echt overdreven’

2010

Vmbo bezoekt Tweede Kamer

januari 2012

Zonnebloemdag verzorgd door SDV

december 2012

Koekjes verkopen voor Serious Request in Velsen-Noord

Vijf meiden uit de eerste klas mavo van het Vellesan College uit IJmuiden gaan in Velsen-Noord een actie houden voor het goede doel.
Uitgerekend op 5 december komen Laura, Tessa, Amira, Joyce en Amber aan de deur met chocolaatjes en koekjes van de Dekamarkt. De opbrengst van de verkoop is bestemd voor Serious Request. Het radio- en tv-programma met niet-etende deejays besteedt dit jaar aandacht aan het thema babysterfte. Een groot contrast, vinden de scholieren. “Vijf december vieren wij hier in Nederland pakjesavond. Dan is het groot feest met lekkers en cadeautjes. Maar eigenlijk is het heel erg dat er op datzelfde moment baby’s dood gaan omdat er niet eens geld voor medicijnen is.”

schooljaar 2013 -2014 en verder

Verhaal van Verena Smeenk

Pff waar moet ik beginnen. Vier topjaren gehad met ontzettend leuke docenten en conciërge’s maar ook veel nieuwe vrienden ontmoet. 2013 gingen we op kamp naar Hoornse Vaart op de fiets er naar toe ,samen met een klasgenoot op een kamer en een hoop kattenkwaad uit halen. Verschillende activiteiten op de planning waaronder op de fiets naar het strand met enorm veel tegenwind. In de avond een disco met van alles en wat qua muziek. 28-11-2013 Schaatsen voor het goede doel 02-04-2014 Naar Artis en een museum 24-10-2014 Een school bal in Telstar met een superleuke DJ. En niet te vergeten de te gekke examengala in het Thaliatheater. Met een mega pokertafel ontzettend leuke optredens en alle docenten bij elkaar. En niet te vergeten. De o zo leuke mevrouw Elsten en meneer Gijsen. Die waren altijd samen en die hebben mij samen met Omskerk ontzettend geholpen om het laatste jaar af te maken. Ik had geen zin meer om naar school te gaan dit vanwege ik ontzettend slecht was in Engels ( het vak van meneer Gijsen). Hierdoor niet naar de lessen meer willen gaan of naar bijles. Menneer Omskerk dwong mij om naar de les te gaan. En als ik niet zou gaan dan moest je naar lokaal 500 het straflokaal. Daar ging je dan weer met een rood briefje naar het Heidegebouw. En wat was het daar altijd verschrikkelijk koud omdat het een enorm oud gebouw was. Vervolgens hadden we dan er vlak er na pauze of Nederlands. In de pauze altijd even roken met mevrouw Elsten en dan hoorde ze van meneer Gijsen dat ik niet op was komen dagen. Nou dan kregen we weer even een preek. Maar vaak had ze wel gelijk. Uiteindelijk hebben ze er voor gezorgd dat ik toch naar bijles ben gegaan. En deze 4 te gekke jaren af mogen sluiten. Helaas vernomen dat deze te geweldig vrouw in de tussentijd is overleden. Dat is helaas niet de eerste docent die we in de tussentijd verloren zijn. Ook de geweldige conciërge meneer Prins. Beste Vellesan via deze weg wil ik jullie bedanken.

mei 2014

Vellesan tweede prijs bij Sportiefste school van Nederland

Op woensdag 21 mei 2014 is het Vellesan College met 41 leerlingen en 7 begeleiders naar de ALO in Amsterdam geweest voor de finale van de verkiezing ‘Sportiefste School van Nederland’. Wij waren als Vellesan al genomineerd als één van de vijf sportiefste scholen van Nederland. Het was voor de school een erg succesvolle dag met een mooie dans- en videopresentatie, een vragenvuur door de vakjury en een aantal aantrekkelijke clinics. De vijf scholen waren aan elkaar gewaagd, maar uiteindelijke werd de Open Scholen- gemeenschap Bijlmer tot winnaar gekozen. Het Vellesan behaalde een gedeelde tweede plaats! Naast trots en tevredenheid maakt het ook de ambitie los om over twee jaar wel die eerste plaats te behalen.