2009 – 2014
2009 We maakten voor de reünie van 14 september jl. een foto-presentatie met foto’s uit de periode 2005 tot 2014.
Klik hierboven om die te bekijken.
School en muziek 7 Jan Bakker was vanaf de start in 1984 leerling van het vwo van het Vellesan College. In het bezit van zo’n 6500 lp’s, singles en cd’s beschrijft hij de muziekgeschiedenis van… Meer…
2009 Eind september 2009 vierde het Vellesan College haar 25-jarig bestaan. De school bestaat eigenlijk al veel langer. In 1928 werd op de locatie Briniostraat gestart met …. Meer…
2009 Verkeersmarkt. In Velsen zijn met enige regelmaat schoolgaande fietsers, bromfietser en scooters betrokken bij verkeersongevallen. Met subsidie van de gemeente Velsen … Meer…
2009 Na een theatervoorstelling over pesten ondertekent iedere brugklasleering het anti-pestprotocol. Dit hebben ze in de klas gezamenlijk opgesteld na in overleg met hun mentor… Meer…
2009 Voor de vierde keer werd de podiumavond georganiseerd, dit jaa voor het eerst in het hoofdgebouw. Het zag er al een paar dagen spannend uit… Meer…
2010 Leerlingen van het Vellesan College maken een grotere kans om toegelaten te worden op het CIOS en ALO in Haarlem. De scholen hebben daarvoor een … Meer…
2010 Een beetje gespannen zijn de eindexamen-leerlingen wel nu hun werk te zien is in de etalage van de Hema. Maar als er dan iemand langs loopt…. Meer…
2010 Marianne Bosma begon in 2006 in de eerste klas van de mavo. Zij deed in 2010 eindexamen. Zij deelde een aantal herinneringen, onder andere aan de lessen van Van der Wal. Meer…
2010 Sharona Gerber begon in 2009 in de eerste klas van vmbo basis. Zij deed in 2013 eindexamen. Zij deelde haar herinneringen aan de examenstunt op het zorgplein. Meer…
2010 Voor de tweede klassen vmbo-basis en -kader was er een bijzonder programma. Jongerenorganisatie Cross Your Borders verzorgden het project Globaland. Meer…
2010 Globaland
2010 Vmbo verzorgt zwemmers
2010 Geoweek
2010 Omgaan met mobiele telefoons
2010 Bezoek Tweede Kamer
2012 Zonnebloemdag
2012 Serious Request
2013 Verena Smeenk
2014 Sportiefste school van Nederland
mei 2010
Globaland
Eind mei waren de eerste klassen op kamp en voor de tweede klassen basis en kader was er een bijzonder programma. Begeleiders van de jongerenorganisatie Cross Your Borders verzorgden het project Globaland.
Opgedeeld in groepjes verzonnen de leerlingen zelf een naam voor hun land, waarover zij twee dagen de baas mochten zijn. Maatschappelijke thema’s werden op speelse wijze behandeld: van duurzaamheid tot eerlijke handel, van medische zorg in ontwikkelingslanden tot klimaatproblemen.
De organisatie hoopt door dit project veel groepen jongeren te bereiken, óók de leerlingen die niet uit zichzelf geïnteresseerd zijn of door hun ouders geïnformeerd worden. De leerlingen leren over de verschillende thema’s maar ook leren ze discussiëren, samenwerken, plannen bedenken en evalueren. Het project is niet zomaar een lessenpakket, het prachtig uitgevoerde materiaal en de begeleiders worden erbij geleverd. Voor de docenten van het Vellesan College betekende dit dat zij tijd hadden om hun leerlingen te observeren en te coachen.
Het project heeft de vorm van een flitsend, multimediaal simulatiespel, waarin de leerlingen in groepjes een fictief land besturen in een wereld die Globaland heet. In ‘hun’ land is van alles mis: slecht onderwijs, milieuvervuiling, ontevreden bevolking… De groepjes kunnen globa’s – de munteenheid in Globaland – verdienen door goed hun best te doen tijdens sport- en spelopdrachten. De verdiende globa’s mogen ze naar eigen inzicht over hun land verdelen.
Vragen die aan de orde kwamen zijn: Hoeveel belasting heffen we? Hoe besteden we dit geld over de verschillende ministeries? Met welke andere landen uit de klas willen we samenwerken om internationale problemen op te lossen? In iedere nieuwe spelronde kregen de leerlingen via kleurrijke stickers feedback op hun beslissingen. Ook moesten ze nadenken over bijvoorbeeld de gevolgen van uitgaven aan het onderwijs op de veiligheid in hun land? Of hebben we wellicht zoveel belasting geheven dat er opstanden uitbreken onder de bevolking?
Mondiale problemen zijn voor veel 12- en 13-jarigen een grote ver-van-hun-bed-show, dus is geprobeerd de opdrachten zo dicht mogelijk bij hun belevingswereld te houden. Ze lezen bijvoorbeeld hyves-blogs van jongeren uit ontwikkelingslanden en maken daar een toneelstuk over, of schrijven een rap waarbij ze zichzelf mogen begeleiden op streetpercussion instrumenten.
De leerlingen namen ook deel aan een filmquiz. Door schokkende filmpjes werden ze met hun neus op de feiten gedrukt. Maar welke vonden ze nu het meest interessant? De begeleiders stelden hierbij vooral kritische vragen, zodat leerlingen door onderlinge discussie een gefundeerde mening over het onderwerp konden vormen. Zal je bijvoorbeeld sneller een risicovolle stap nemen vanwege de armoede waarin je leeft?
De organisatie wil de leerlingen bewust maken, dus zij zullen geen standpunten opdringen. Wel willen de begeleiders dat de leerlingen gaan nadenken waarom ze iets vinden. Ook hopen ze dat de leerlingen zich realiseren dat niet alles zo vanzelfsprekend is als het bij ons soms lijkt. Door het project zullen de leerlingen ervaren dat een rechtvaardige maatschappij niet moeiteloos ontstaat en blijft bestaan. Het project laat de leerlingen spelenderwijs beseffen dat ze best blij mogen zijn dat ze bijvoorbeeld in Nederland naar school kunnen.
Aan het einde van de eerste dag was de spanning van de gezichten te lezen. Toen pas werd voor iedereen duidelijk dat het een echte wedstrijd was. De tweede dag gingen alle groepjes er weer flink tegen aan. De tweede dag na de pauze hadden alle groepjes deelgenomen aan de verschillende onderdelen en kon er een vergelijking gemaakt worden.De leerlingen Kelly, Elise, Ian, Gin en Derrin mochten zich als leiders van het land ‘Jeemaan’ de winnaar noemen. Ze waren hier terecht best trots op, hun harde werken. De docenten kijken met de leerlingen terug op twee leuke en leerzame dagen. Het project Globaland is ook voor andere scholen echt een aanrader!
mei 2010
Leerlingen Vellesan College verzorgen zwemmers
Tijdens het vrouwenuurtje, van negen tot tien uur, in Zwembad de Heerenduinen konden de zwemmende dames zich woensdagochtend laten verzorgen door vierdejaars leerlingen van het Vellesan College. De dames konden kiezen: haren laten föhnen en stylen, een handmassage of een luxe nagelverzorging.
De meisjes en een jongen, zitten er eerst nog wat onwennig bij. Het is de eerste keer dat ze ‘onbekenden’ behandelen. De zwemmers komen ook wat onwennig binnenstappen. Maar wie wel durft, is zeer te spreken over de leerlingen die dit project doen tijdens hun cluster uiterlijke verzorging dat slechts zes weken duurt. Niet alle leerlingen willen iets met uiterlijke verzorging gaan doen. Joyce wil kleuterjuf worden, Ariena doktersassistente, Rochelle verpleegkundige en Twan wil naar de landmacht. Maar eerst nog het examen. Succes!
mei 2010
Scholieren doen zich vanwege de GeoWeek een dagje voor als gemeenteambtenaren
De Geoweek is een initiatief van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap. Dertig leerlingen van het Vellesan deden zich op Plein 1945 afwisselend voor als landmeters, crisisbestendige ambtenaren en als specialisten in de ruilverkaveling. Zo stonden ze door een tachimeter te koekeloeren in een aangenaam lentezonnetje alsof ze aan het werk zijn als landmeter. Op die manier wordt aardrijkskunde in de praktijk gebracht. Ze krijgen uitleg over ruilverkaveling en crisimanagement en dan opeens komt er een brandmelding binnen. Het blijkt op de Briniostraat 16 te zijn en er moet snel gehandeld worden…. Binnen een paar minuten moet er een evacuatieplan voor de 500 leerlingen en 300 omwonenden gereed zijn. Naar welke plek buiten een straal van 150 meter moeten bussen komen aanrijden? Bedenk dat er ook minder zelfredzame mensen zijn. Leerlingen vonden het een interessante middag maar of ze bij de gemeente zullen gaan werken valt nog te bezien.
juni 2010
Over mobiele telefoons in de IJmuider Courant
Eliza (16) uit Velsen Noord zegt ‘Ik heb aan een simpel dingetje wel genoeg, dus ik heb een gewone LG. Ik hoef niet per se duur te doen. Ik gebruik m’n mobiel om te bellem en sms’en met m’n vrienden en ouders. Natuurlijk is het wel leuk als je er meer dingen mee kan doen, maar ik ga er echt niet mee internetten enzo. Dan loopt je rekening echt heel snel heel hoog op; dat kan ik echt niet betalen. Het zijn maar telefoons. Je verandert daarmee niets aan jezelf; het maakt niet uit wat voor telefoon je hebt, je blijft jezelf. Ik vind het dus een beetje overdreven om met je telefoon te pronken.”
Maaike (14 jaar) ‘Een smartphone heb ik niet nee, ik vind ze veel te duur. Al weet ik eigenlijk niet precies wat ze kosten. Ik heb nu een simpele Samsung. Eigenlijk is het een noodtelefoon. Het scherm van mijn LG deed het opeens niet meer.’ Ik houd me niet echt ermee bezig met welke telefoon nou wat kan. Als iemand een IPhone wil kopen moet hij dat zelf weten. Je moet er alleen niet mee patsen, dat vind ik echt overdreven’
december 2012
Koekjes verkopen voor Serious Request in Velsen-Noord
Vijf meiden uit de eerste klas mavo van het Vellesan College uit IJmuiden gaan in Velsen-Noord een actie houden voor het goede doel.
Uitgerekend op 5 december komen Laura, Tessa, Amira, Joyce en Amber aan de deur met chocolaatjes en koekjes van de Dekamarkt. De opbrengst van de verkoop is bestemd voor Serious Request. Het radio- en tv-programma met niet-etende deejays besteedt dit jaar aandacht aan het thema babysterfte. Een groot contrast, vinden de scholieren. “Vijf december vieren wij hier in Nederland pakjesavond. Dan is het groot feest met lekkers en cadeautjes. Maar eigenlijk is het heel erg dat er op datzelfde moment baby’s dood gaan omdat er niet eens geld voor medicijnen is.”
schooljaar 2013 -2014 en verder
Verhaal van Verena Smeenk
Pff waar moet ik beginnen. Vier topjaren gehad met ontzettend leuke docenten en conciërge’s maar ook veel nieuwe vrienden ontmoet. 2013 gingen we op kamp naar Hoornse Vaart op de fiets er naar toe ,samen met een klasgenoot op een kamer en een hoop kattenkwaad uit halen. Verschillende activiteiten op de planning waaronder op de fiets naar het strand met enorm veel tegenwind. In de avond een disco met van alles en wat qua muziek. 28-11-2013 Schaatsen voor het goede doel 02-04-2014 Naar Artis en een museum 24-10-2014 Een school bal in Telstar met een superleuke DJ. En niet te vergeten de te gekke examengala in het Thaliatheater. Met een mega pokertafel ontzettend leuke optredens en alle docenten bij elkaar. En niet te vergeten. De o zo leuke mevrouw Elsten en meneer Gijsen. Die waren altijd samen en die hebben mij samen met Omskerk ontzettend geholpen om het laatste jaar af te maken. Ik had geen zin meer om naar school te gaan dit vanwege ik ontzettend slecht was in Engels ( het vak van meneer Gijsen). Hierdoor niet naar de lessen meer willen gaan of naar bijles. Menneer Omskerk dwong mij om naar de les te gaan. En als ik niet zou gaan dan moest je naar lokaal 500 het straflokaal. Daar ging je dan weer met een rood briefje naar het Heidegebouw. En wat was het daar altijd verschrikkelijk koud omdat het een enorm oud gebouw was. Vervolgens hadden we dan er vlak er na pauze of Nederlands. In de pauze altijd even roken met mevrouw Elsten en dan hoorde ze van meneer Gijsen dat ik niet op was komen dagen. Nou dan kregen we weer even een preek. Maar vaak had ze wel gelijk. Uiteindelijk hebben ze er voor gezorgd dat ik toch naar bijles ben gegaan. En deze 4 te gekke jaren af mogen sluiten. Helaas vernomen dat deze te geweldig vrouw in de tussentijd is overleden. Dat is helaas niet de eerste docent die we in de tussentijd verloren zijn. Ook de geweldige conciërge meneer Prins. Beste Vellesan via deze weg wil ik jullie bedanken.
mei 2014
Vellesan tweede prijs bij Sportiefste school van Nederland
Op woensdag 21 mei 2014 is het Vellesan College met 41 leerlingen en 7 begeleiders naar de ALO in Amsterdam geweest voor de finale van de verkiezing ‘Sportiefste School van Nederland’. Wij waren als Vellesan al genomineerd als één van de vijf sportiefste scholen van Nederland. Het was voor de school een erg succesvolle dag met een mooie dans- en videopresentatie, een vragenvuur door de vakjury en een aantal aantrekkelijke clinics. De vijf scholen waren aan elkaar gewaagd, maar uiteindelijke werd de Open Scholen- gemeenschap Bijlmer tot winnaar gekozen. Het Vellesan behaalde een gedeelde tweede plaats! Naast trots en tevredenheid maakt het ook de ambitie los om over twee jaar wel die eerste plaats te behalen.
School en muziek
Jan Bakker schreef een verhaal over zijn schooltijd, de tijd daarna en de muziek die daarbij hoort.
Lees hier aflevering 7 over de periode 2009 – 2014.
september 2009
Vellesan College bestaat 25 jaar
Eind september vierde het Vellesan College haar 25-jarig bestaan. De school bestaat eigenlijk al veel langer. In 1928 werd op de locatie Briniostraat gestart met de Rijks HBS Velsen. De letters RHBS staan nog steeds in steen gemetseld op de voorgevel van het hoofdgebouw aan de Briniostraat. Later werd het een gemeentelijke school, die door het leven ging als de Vissering Scholengemeenschap. De meeste mensen weten niet wie Vissering was: hij was de man die in de negentiende eeuw de naam IJmuiden bedacht voor de stad die zou ontstaan na de aanleg van het Noordzeekanaal. Sinds vijfentwintig jaar heet de school dus Vellesan College en dit heuglijke feit gaat niet ongemerkt voorbij.
Er was een grote Fancy Fair op het sportterrein achter de school. Er was een sponsorloop, poffertjeskraam, schoonheidssalon, een stormbaan en een veiling. Leerlingen van basisscholen werden ontvangen en konden zich met een stempelkaart prima vermaken met pannavoetbal, touwtrekken, zaklopen, spijkerbroek hangen etc. Voor de leerlingen was er een groots feest ‘Silver Sensation’ in Bob’s Party Palace in Uitgeest. Toppunt van de avond was het optreden van de Vellesan Toppers. In zilveren pakken brachten zij onder andere ‘Shine’ en ‘Maak mij gek’. Alle leerlingen werden per bus heen en weer terug gebracht naar Uitgeest. De opbrengst van de Fancy Fair was bestemd voor onderwijsprojecten in Gambia. Er was ruim 10 000 euro opgehaald! De week werd afgesloten met een feestelijke bijeenkomst, een kooktheater in de aula, voor (oud) medewerkers.
november 2009
In de gemeente Velsen zijn met enige regelmaat schoolgaande fietsers, bromfietser en scooterrijders betrokken bij verkeersongevallen. Met subsidie van de gemeente Velsen kan Post Verkeerseducatie de verkeerskennis van scholieren opfrissen. Dit jaar was er voor de derdeklas leerlingen vmbo basis en kader speciale aandacht voor de gevolgen van alcoholgebruik in het verkeer. Dit onderwerp kwam niet alleen tijdens een theoriesessie aan de orde maar ook een praktisch onderdeel was aan dit actuele onderwerp gewijd. De leerlingen hebben onder begeleiding een parcours op een quad gereden. Hierbij werd d.m.v. een speciale bril de symptomen van alcoholgebruik gesimuleerd. Met name het reactievermogen bij de leerlingen werd door deze ‘bril’ sterk verminderd. Het andere praktische onderdeel bestond uit het ervaren wat een vrachtwagenchauffeur wel en niet ziet in zijn dodehoekspiegel. De leerlingen namen zelf plaats achter het stuur van de vrachtwagen om dit te ervaren. Een verkeersmarkt als deze draagt er zeker aan bij dat leerlingen bewuster deelnemen aan het verkeer.
november 2009
In het theater van de bibliotheek hebben twee groepen van 134 brugklasleerlingen genoten van theatergroep SWITCH uit Driebergen. Zij speelden vol overtuiging een theaterstuk over pesten en pestgedrag in het dagelijkse schoolleven. Heel herkenbaar konden de leerlingen zich inleven in de pester, de meelopers en het slachtoffer. Na de voorstelling gingen de klassen op verschillende plekken in de bibliotheek napraten over het theaterstuk. Wat zou jij doen om de pester te stoppen. Denk je nu anders na over pesten? Dit en veel meer thema’s kwamen aan de orde tijdens de nabespreking. De toneelspelers leidden de nabespreking in de verschillende klassen.
Na de voorstelling kwamen alle leerlingen weer bijeen in het theater. Daar sprak rector Boelsma de leerlingen toe. Bij ons op school hebben wij geen plaats voor leerlingen die pesten. Vertel je verhaal altijd aan je mentor, de coördinator of een andere volwassen persoon die je vertrouwt. Mocht je het idee hebben dat er dan nog te weinig is gedaan om het pesten te stoppen, dan kun je altijd bij mijn kamer aankloppen om je verhaal te vertellen. Leerlingen die zich niet aan de schoolregels houden moeten maar een andere school gaan zoeken. Tot slot zette de rector als laatste zijn handtekening onder alle pestprotocollen.
Aanleiding voor dit theaterspektakel was de afsluiting van een project waar de leerlingen een aantal weken hebben gewerkt aan het samenstellen van een anti-pest-protocol. Samen met de mentor is er nagedacht over op wat voor manier je het beste met elkaar om kunt gaan, zowel in de school als op internet. Als resultaat heeft elke klas zijn eigen anti-pest-protocol opgesteld. Alle leerlingen hebben dit ondertekend en het wordt in het schoolgebouw op een prominente plaats opgehangen. Door preventief de leerlingen te wijzen op de gevolgen van een pestsituatie en er veel over te praten en door het ondertekenen merken wij zeer zeker dat zich steeds minder van dit soort nare situaties voordoen.
december 2009
Podiumavond op het Vellesan College
Op dinsdag 15 december heeft het Vellesan College voor de vierde keer de podiumavond georganiseerd. Leerlingen konden zich hiervoor aanmelden bij de muziek docent, de heer de Borst. Hij heeft hen geholpen met oefenen en vervolgens samen met de heer van der Kroef de hele organisatie in goede banen geleid.
Dit jaar vond de podiumavond voor het eerst in het hoofdgebouw plaats. Het zag er al een paar dagen spannend uit met die grote gordijnen in de aula. De laatste weken werd er steeds meer geoefend in de pauzes en na schooltijd. Immers zingen is leuk maar met een microfoon is het toch wel even anders, dus dat vraagt enige oefening. En het resultaat mocht er zijn!
Na de generale repetitie op dinsdagmiddag stroomde de aula ’s avonds vol met ouders en andere belangstellenden. Veel leerlingen waren aan het helpen bij de garderobe, bij de deur en achter de coulissen. De artiesten waren nog zenuwachtig in de weer met hun kleding en make-up. Hier en daar werden alvast wat rek- en strekoefeningen gedaan…. De avond werd officieel geopend door een paar woorden van de rector, de heer Boelsma. De echte opening werd natuurlijk gedaan door de eerste tonen van de rockband met leerlingen uit de derde klas. Zij werden gevolgd door vijf meisjes uit de tweede, zij hadden een kerstmuts op en zongen het liedje ‘Thousand miles’. Vlak voor ze het podium op moesten waren zij zo nerveus, dat de één na de ander zei ‘ik doe het niet’. Na enige peptalk hebben ze gelukkig toch doorgezet. Steeds aangekondigd door twee leerlingen heeft het publiek kunnen genieten van de zeer gevarieerde optredens van leerlingen die solo of in groepjes liedjes zongen met vaak interessante acts erbij. Sommige meisjes moesten zich wel heel snel omkleden tussen de optredens. Dit is allemaal gelukt!
Na de pauze speelde Ella met haar band, gevormd door leerlingen en inmiddels oud-leerlingen, waarna Inge op haar cello ‘Can you feel the love tonight’ speelde. Docenten zongen en speelden ‘Big Black Horse and a Cherry Tree’ en mevrouw Randt liet een prachtig uitgevoerde dans zien. Madeleine uit de derde zong ‘If I ain’t got you ‘en begeleidde zichzelf op de gitaar, zij werd gevolgd door Asha die een mooie dans had ingestudeerd.
Na maar liefst 28 acts in zeer uiteenlopende stijlen konden we met elkaar terugkijken op een zeer geslaagde avond. We hebben weer kunnen zien dat de leerlingen van het Vellesan College veel talent hebben. Enkele leerlingen van het Vellesan College zullen ook mee doen met het VIStival . Voor dit Velsens Interscholair Festival gaan leerlingen van de scholen in Velsen het tegen elkaar opnemen op het gebied van muziek, dans en theater. De talenten van het Vellesan College zullen ook dan van zich laten horen!
maart 2010
Vellesan College sluit overeenkomst met CIOS
Leerlingen van het Vellesan College maken een grotere kans om toegelaten te worden op het CIOS in Haarlem. De scholen hebben daarvoor een overeenkomst gesloten. Het CIOS is een populaire opleiding tot beroepen die te maken hebben met lichamelijke opvoeding en sport. Er zijn strenge selectiecriteria. Ruim de helft van de leerlingen, die zich aanmelden, wordt afgewezen. De overeenkomst geldt voor mavoleerlingen met het vak Lichamelijke Opvoeding II in hun eindexamenpakket en voor vmbo-kader leerlingen die Sport, Dienstverlening en Veiligheid volgen.
Ook met de ALO is een toelatingsconvenant gesloten. Lees het artikeldaarover in de Veel van 2010.
april 2010
Eindexamenwerk van leerlingen in de etalage van de Hema.
Een beetje gespannen zijn de eindexamenleerlingen nu hun werk te zien is in de etalage van de Hema. Maar als er dan iemand langs loopt, kijkt en zegt ‘Er hangt werk tussen van mensen die echt iets kunnen’. Dan voelen ze zich trots. Roland de Bruijn, Kayleigh Otte, Myhra Stomphorst en Shanice Lücke komen zelf ook maar eens kijken naar hun producten. De Bruijn maakte een enorme giraf in felle kleuren. De examenopdracht was: ’maak een werkstuk waarin je een dier verbeeldt dat een bijzondere betekenis voor je heeft’. De Bruijn (15 jaar) koos voor een giraf omdat mensen me al jaren een giraf vinden, ik ben bijna twee meter. Hij koos voor de stijl van de Cobra-kunstenaars. Dus hij hoefde zich niet te beperken tot één kleur en hij mocht buiten de lijntjes komen.
De leerlingen moesten hun examenwerk in twaalf uur, verdeeld over vier middagen, voltooien. Dat was wel stressen vinden de vier leerlingen. Vooral voor Otte (15 jaar), zij heeft het hoofd van haar paard aangevuld met een dolk met hartje en het woordje love en een doodshoofd met anker gemaakt. Ik ben vanaf mijn vierde al verslaafd aan paardrijden en ik ben gek op tatoeages. In haar werk zie je verschillende tatoeagevormen terug. Stomphorst (16 jaar) hing diverse dieren aan een waslijn. ‘Ik ben ze allemaal. Het knuffelige konijn, de aap omdat ik gewoon gek ben en de slak vanwege mijn slechte conditie.’ Lücke (15 jaar) maakte een affiche waarop ze zichzelf afbeeldt aan het boksen tegen een kangoeroe. ‘Kickboksen is echt mijn ding’ vertelt ze.
In de Veel van 2011 verscheen het artikel ‘Kunst tussen de Hemaworsten’.
2006 – 2010
Marianne Bosma deelt met ons haar herinneringen:
‘Nu, zeker 14 jaar later denk ik nog steeds aan de woorden van meneer van der Wal: netjes in je schrift is netjes in je hoofd. Wat waren zijn geschiedenislessen altijd boeiend! Helaas vernomen dat hij ondanks is overleden maar hele goeie herinneringen aan deze lieve Docent! Dan de sportklas, waardoor je extra vaak die bosloop moest doen, ’s ochtends soms startte met zwemmen in de Heerenduinen, heel veel sporten uitprobeerde. Dacht toen nog dat ik wel in het Nederlands elftal kon belanden met zoveel sporten in de week, maar helaas haha Wat ik vooral herinner aan de middelbare school is dat we vooral ons best deden zoveel mogelijk lachen en klieren en zo weinig mogelijk doen wat er van je verwacht werd, best lastige leeftijd die puberteit, respect voor de leraren die daar een ster in waren het allemaal in goeie banen te leiden! Even wat hoogtepunten uit die 4 jaar: week lang verkort lesrooster, gebeld worden door de telefoonboom dat de eerste 2 uur uitvielen, examenstunts, te laat komen en moeten prikken, peukie doen tijdens overlopen tussen de lessen naar de Willem de zwijger, naar de snackbar, beeldende vorming: 2 uur lang kletsen en knutselen bij mevrouw Bakker. Die ’t soms ook zat was en een brul gaf haha. Tussenuren. Zelf briefjes schrijven met mama’s handtekening voor vrij haha en het allergrootste hoogtepunt en ik zou nog graag eens teruggaan naar die tijd, boeken in je kluis en tijdens de pauze een lekkere kipburger met mayo! Dank voor de mooie jaren en gefeliciteerd met het jubileum!’
2006 – 2010
Marianne Bosma deelt met ons haar herinneringen:
‘Nu, zeker 14 jaar later denk ik nog steeds aan de woorden van meneer van der Wal: netjes in je schrift is netjes in je hoofd. Wat waren zijn geschiedenislessen altijd boeiend! Helaas vernomen dat hij ondanks is overleden maar hele goeie herinneringen aan deze lieve Docent! Dan de sportklas, waardoor je extra vaak die bosloop moest doen, ’s ochtends soms startte met zwemmen in de Heerenduinen, heel veel sporten uitprobeerde. Dacht toen nog dat ik wel in het Nederlands elftal kon belanden met zoveel sporten in de week, maar helaas haha Wat ik vooral herinner aan de middelbare school is dat we vooral ons best deden zoveel mogelijk lachen en klieren en zo weinig mogelijk doen wat er van je verwacht werd, best lastige leeftijd die puberteit, respect voor de leraren die daar een ster in waren het allemaal in goeie banen te leiden! Even wat hoogtepunten uit die 4 jaar: week lang verkort lesrooster, gebeld worden door de telefoonboom dat de eerste 2 uur uitvielen, examenstunts, te laat komen en moeten prikken, peukie doen tijdens overlopen tussen de lessen naar de Willem de zwijger, naar de snackbar, beeldende vorming: 2 uur lang kletsen en knutselen bij mevrouw Bakker. Die ’t soms ook zat was en een brul gaf haha. Tussenuren. Zelf briefjes schrijven met mama’s handtekening voor vrij haha en het allergrootste hoogtepunt en ik zou nog graag eens teruggaan naar die tijd, boeken in je kluis en tijdens de pauze een lekkere kipburger met mayo! Dank voor de mooie jaren en gefeliciteerd met het jubileum!’
mei 2010
Globaland
Eind mei waren de eerste klassen op kamp en voor de tweede klassen basis en kader was er een bijzonder programma. Begeleiders van de jongerenorganisatie Cross Your Borders verzorgden het project Globaland.
Opgedeeld in groepjes verzonnen de leerlingen zelf een naam voor hun land, waarover zij twee dagen de baas mochten zijn. Maatschappelijke thema’s werden op speelse wijze behandeld: van duurzaamheid tot eerlijke handel, van medische zorg in ontwikkelingslanden tot klimaatproblemen.
De organisatie hoopt door dit project veel groepen jongeren te bereiken, óók de leerlingen die niet uit zichzelf geïnteresseerd zijn of door hun ouders geïnformeerd worden. De leerlingen leren over de verschillende thema’s maar ook leren ze discussiëren, samenwerken, plannen bedenken en evalueren. Het project is niet zomaar een lessenpakket, het prachtig uitgevoerde materiaal en de begeleiders worden erbij geleverd. Voor de docenten van het Vellesan College betekende dit dat zij tijd hadden om hun leerlingen te observeren en te coachen.
Het project heeft de vorm van een flitsend, multimediaal simulatiespel, waarin de leerlingen in groepjes een fictief land besturen in een wereld die Globaland heet. In ‘hun’ land is van alles mis: slecht onderwijs, milieuvervuiling, ontevreden bevolking… De groepjes kunnen globa’s – de munteenheid in Globaland – verdienen door goed hun best te doen tijdens sport- en spelopdrachten. De verdiende globa’s mogen ze naar eigen inzicht over hun land verdelen.
Vragen die aan de orde kwamen zijn: Hoeveel belasting heffen we? Hoe besteden we dit geld over de verschillende ministeries? Met welke andere landen uit de klas willen we samenwerken om internationale problemen op te lossen? In iedere nieuwe spelronde kregen de leerlingen via kleurrijke stickers feedback op hun beslissingen. Ook moesten ze nadenken over bijvoorbeeld de gevolgen van uitgaven aan het onderwijs op de veiligheid in hun land? Of hebben we wellicht zoveel belasting geheven dat er opstanden uitbreken onder de bevolking?
Mondiale problemen zijn voor veel 12- en 13-jarigen een grote ver-van-hun-bed-show, dus is geprobeerd de opdrachten zo dicht mogelijk bij hun belevingswereld te houden. Ze lezen bijvoorbeeld hyves-blogs van jongeren uit ontwikkelingslanden en maken daar een toneelstuk over, of schrijven een rap waarbij ze zichzelf mogen begeleiden op streetpercussion instrumenten.
De leerlingen namen ook deel aan een filmquiz. Door schokkende filmpjes werden ze met hun neus op de feiten gedrukt. Maar welke vonden ze nu het meest interessant? De begeleiders stelden hierbij vooral kritische vragen, zodat leerlingen door onderlinge discussie een gefundeerde mening over het onderwerp konden vormen. Zal je bijvoorbeeld sneller een risicovolle stap nemen vanwege de armoede waarin je leeft?
De organisatie wil de leerlingen bewust maken, dus zij zullen geen standpunten opdringen. Wel willen de begeleiders dat de leerlingen gaan nadenken waarom ze iets vinden. Ook hopen ze dat de leerlingen zich realiseren dat niet alles zo vanzelfsprekend is als het bij ons soms lijkt. Door het project zullen de leerlingen ervaren dat een rechtvaardige maatschappij niet moeiteloos ontstaat en blijft bestaan. Het project laat de leerlingen spelenderwijs beseffen dat ze best blij mogen zijn dat ze bijvoorbeeld in Nederland naar school kunnen.
Aan het einde van de eerste dag was de spanning van de gezichten te lezen. Toen pas werd voor iedereen duidelijk dat het een echte wedstrijd was. De tweede dag gingen alle groepjes er weer flink tegen aan. De tweede dag na de pauze hadden alle groepjes deelgenomen aan de verschillende onderdelen en kon er een vergelijking gemaakt worden.De leerlingen Kelly, Elise, Ian, Gin en Derrin mochten zich als leiders van het land ‘Jeemaan’ de winnaar noemen. Ze waren hier terecht best trots op, hun harde werken. De docenten kijken met de leerlingen terug op twee leuke en leerzame dagen. Het project Globaland is ook voor andere scholen echt een aanrader!