Hoofdstuk 3: Onderwijs
In het derde hoofdstuk beschrijven we de ontwikkelingen in het onderwijs in de veertig jaar van de school. We hebben veel meer materiaal gevonden dan we in dit hoofdstuk kwijt konden. Hieronder een selectie van dat extra materaal in de vorm van artikelen, foto’s en bijdragen.



1984 Per 1 augustus van 1984 zal de gemeente Velsen een nieuwe schoolnaam rijker zijn. Het ‘Vellesan College’ wordt de naam van de nieuwe school. Meer…
1986 De LHNO-afdeling van het Vellesan College kan definitief blijven voortbestaan. Deze vorm van lbo-onderwijs kan zelfs worden uitgebreid.. Meer…
1992 De wet op de basisvorming is 23 mei door de Eerste Kamer aangenomen. In 1993 krijgen de eerste leerlingen die met deze nieuwe wet te maken. Meer…



1994 Het rooster hangt statig aan de muur in een klein kamertje op de eerste verdieping. Duizenden lego-blokjes, keurig gerangschikt met klassen, lokalen en … Meer…
1998 Linda Braam zit in een rolstoel. Uit alle macht probeert klasgenoot Ilona Nat haar daaruit te tillen als onderdeel van het praktijkexamen gezondheidskunde. Meer…
2001 Het is toch mavo en vbo samen?” zegt ze weifelend. Theoretische leerweg vindt de Priscilla Oosting vreemd klinken. “Ik doe nog gewoon mavo hoor.” Meer…



2002 Er zijn vooruitstrevende ontwikkelingen waar het Vellesan komend schooljaar mee gaat starten. De school noemt het ‘onderwijs volgens het schaap met de vijf poten’. Meer…
2003 Ongezouten geeft de 18-jarige Hassana Aynan haar visie op Nederlandse Marokkanen in een prijswinnend PWS. Een kennismaking met een mondige moslima:” Meer…
2014 Wiskundedocent Ed Ponte raadt aan om voor het examen even uit te waaien. Het wiskunde-examen kan een flinke horde zijn op weg naar het diploma. Meer…



2017 Het Vellesan College ontvangt aan het begin van het schooljaar 2017 het predicaat Globe Science School. Daarmee is het één van vijf scholen in heel Nederland die.. Meer…
2001 Coronastress. Meer dan honderd schoolgenoten bevroegen ze voor hun profielwerkstuk. Tess van der Linden en Lola Dekker ontdekten dat tachtig procent….Meer…
2021 Zuchtend komen ze naar buiten vrijdagmorgen May Gouda en Kyra Haasnoot. Het theoretische examen Dans dat ze net hebben gemaakt, was namelijk … Meer…



1984 Al 40 jaar is er aandacht voor leerlingen die extra zorg en begeleiding nodig hebben. Van ivbo, naar LWOO en later Passend Onderwijs… Meer…
2003 Klas 5V en mentor Fieke Kroon worden geïnterviewd. Ook benieuwd naar de meningen van Tim, Joyce, Bas, Tiffany, Rudo, Loïs, Michelle en de anderen?… Meer…



2007 Handel en Admininstratie heeft een eigen praktijk lokaal. De Vellesan Shop wordt geopend en gerund door leerlingen en ‘Wat is er zo leuk aan H&A?’ …Meer…
2007 Het lesprogramma van Zorg en Welzijn levert de leerlingen elk jaar vele bijzondere ervaringen door de georganiseerde excursies, workshops en ontvangsten Meer…
2008 Bij Sport Dienstverlening en Veiligheid organiseer je een sportdag voor de basisschool als examenopdracht of ontvang je ouderen van de Zonnebloem. Meer…
1984 februari IJmuider Courant
Vellesan College biedt alle mogelijkheden voor voortgezet onderwijs
Scholenfusie Velsen per 1 augustus geeffectueerd
Per 1 augustus van dit jaar zal de gemeente Velsen een nieuwe schoolnaam rijker zijn. Onder de verzamelnaam ‘Vellesan College’ zullen vanaf die datum de vroegere scholen Prof. Mr. S. Vissering Scholengemeenschap, de Hugo de Grootschool, Mw. Dr. J. v.d. Berg van Eysinga-Eliasschool en de Willem de Zwijgerschool plaats bieden aan ruim 800 leerlingen. Hiermee komt tevens een eind aan jarenlange discussies over de wenselijkheid van een dergelijke fusie. De nieuwe school krijgt een vierkoppige leiding, waarbij de heer H. van der Kwaak als rector bijgestaan wordt door mevr. A. Zwart en de heren H. ter Buurkes de Vries en E. de Boer.
Vorige week presenteerde de leiding zich tijdens een persconferentie op de Visseringschool en werden de vele mogelijkheden van het ‘Vellesan College’ nog eens op een rijtje gezet. De scholengemeenschap biedt in ieder geval de mogelijkheden die de vier scholen nu al hebben. Leerlingen kunnen dus in deze school een diploma halen voor vwo, havo, mavo en lager beroepsonderwijs. Maar door de nieuwe opzet van het Vellesan College komen er ook nieuwe mogelijkheden voor de leerlingen. Die veranderingen worden vooral merkbaar in de zogeheten brugperiode. In de eerste twee jaar hoeft een leerling nog niet te kiezen voor een bepaalde richting. In die eerste twee jaar wordt in overleg tussen leraren, leerlingen en ouders bekeken welke de mogelijkheden en interesses van de leerling zijn.
Het Vellesan College is een openbare school. Dat wil zeggen dat uitgegaan wordt van respect voor ieders levensbeschouwelijke of religieuze overtuiging. De school ziet het als haar taak de leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te geven en hen naar het gewenste diploma te leiden. Daarnaast en daarin wil de school een bijdrage leveren aan de ontplooiing en de vorming van mensen met een eerlijke en zelfstandige instelling. Aan de manier waarop het Vellesan College met zijn leerlingen wil omgaan ligt naar eigen zeggen ‘een intensieve begeleiding en aandacht voor de individuele leerling ten grondslag’.
De nieuwe scholengemeenschap wordt gehuisvest op twee locaties namelijk oost en west. De locatie oost heeft als hoofdgebouw de Visseringschool in de Briniostraat en als bijgebouwen de Willem de Zwijgerschool en het gebouw van het lhno. De locatie west is gevestigd in de Hugo de Grootschool aan de Grahamstraat in IJmuiden. Op beide locaties worden brugklassen gevormd. In IJmuiden-Oost zijn deze brugklassen afgestemd op alle niveaus (lbo/mavo, mavo/havo en havo/vwo) en in IJmuiden-West zullen in ieder geval brugklassen gevormd worden voor lbo/mavo en mavo/havo niveau. Zo mogelijk zal ook daar een klas gevormd worden voor havo/vwo.
Over de nieuwe scholengemeenschap en alle mogelijkheden die de school biedt is een informatief boekje verschenen dat op de vier scholen te verkrijgen is.
1986 juli IJmuider Courant
LHNO-afdeling Vellesan College wordt uitgebreid
School start met vier nieuwe vakken
De LHNO-afdeling van het Vellesan College kan definitief blijven voortbestaan. Was de levensvatbaarheid van het LHNO vóór de scholenfusie nog zeer onzeker, het aantal aanmeldingen en het aantal leerlingen dat nu intern doorstroomt is zo hoopgevend dat deze vorm van lbo-onderwijs komend schooljaar kan worden uitgebreid met vier nieuwe vakken. Het ministerie heeft nog geen officiële toestemming verleend, maar staat in beginsel positief tegenover de uitbreiding waar een aantal bouwkundige voorzieningen voor nodig is.
Vellesan rector H. van der Kwaak en zijn plaatsvervanger H. ter Buurkes de Vries signaleren dat steeds meer leerlingen kiezen voor praktische beroepsgerichte vakken. Na de tweejarige brugperiode geven zoveel leerlingen de voorkeur aan het LHNO-onderwijs, dat de scholengemeenschap vier nieuwe vakken kan gaan geven.Het gaat om de richtingen Kantoorpraktijk, Verkooppraktijk, Uiterlijke Verzorging en Machineschrijven, die met ingang van het nieuwe schoolseizoen aan derdeklassers zullen worden aangeboden.
De huidige vierde klas, de laatste lichting van de oude LHNO-school, telt slechts vijftien leerlingen. Maar het aantal leerlingen dat nu na de tweejarige oriëntatieperiode kiest voor LHNO-onderwijs is, aldus Van der Kwaak, verzesvoudigd. In het derde jaar kan men zich specialiseren in drie richtingen: ‘Kantoorpraktijk en Verkooppraktijk’, Verzorgende beroepen’ en ‘Mode en Kleding’.
Voorheen was de LHNO-opleiding hoofdzakelijk gericht op de verzorgende beroepen. De schoolleiders hopen dat de uitbreiding met administratieve vakken het LHNO meer jongens zal aantrekken. Traditioneel, want voortkomend uit de vroegere huishoudschool, zijn het echter nog steeds meer meisjes die LHNO-onderwijs volgen. Van der Kwaak signaleert een geleidelijke verandering.
De uit fusies ontstane scholengemeenschap waar verschillende typen onderwijs zijn ondergebracht is volgens het tweetal ideaal voor leerlingen die van het ene type onderwijs naar het andere willen doorstromen. Na de tweejarige brugperiode kunnen de leerlingen op het Vellesan blijven door te kiezen voor lhno, mavo, havo of vwo, maar zij kunnen ook van schooltype veranderen. Volgens van der Kwaak is het voordeel van de beroepsvoorbereidende oriëntatieperiode dat de leerlingen dat ook daadwerkelijk doen. Hij ontkent nadrukkelijk dat zijn school leerlingen vasthoudt. Zo blijken leerlingen na twee jaar nogal eens te kiezen voor het grafisch onderwijs, de LTS of de School voor Zeevaart en Techniek.
Lange tijd aldus het tweetal, heeft de lbo te lijden gehad onder hardnekkige vooroordelen. Door het woord ‘lager’ is een verkeerd beeld ontstaan. “Maar het is een prima opleiding. Ook het LHNO wordt nog steeds geassocieerd met de huishoudschool. Dat klopt niet. LHNO moet eigenlijk zijn, Lager Dienstverlenend en Gezondheidsonderwijs, LDGO. Er zijn ook plannen dat zo te gaan noemen. Net als het MDGO, Middelbaar Dienstverlenend en Gezondheidsonderwijs. Een hoop van onze leerlingen gaan na het LHNO naar het MDGO.
1992 juni IJmuider Courant
School straks aantrekkelijker
De wet op de basisvorming is 23 mei door de Eerste Kamer aangenomen. De eerste leerlingen die met deze nieuwe wet te maken krijgen, zijn degenen die 1 augustus 1993 aan de middelbare school beginnen. Wat betekent deze wet voor de Velsense scholen? Als eerste wordt rector van der Kwaak van het Vellesan College geïnterviewd.
Het Vellesan College heeft een vooruitziende blik. Toen het Vellesan in 1984 ontstond uit vier verschillende scholen is het lesprogramma danig veranderd en vernieuwd. Daarom hoeft deze openbare brede scholengemeenschap weinig moeite te doen om aan de Wet op de basisvorming te voldoen. Brugklassers krijgen sindsdien twee jaar de tijd om via niveaugroepen (havo/vwo, mavo/havo en lbo/mavo) naar hun uiteindelijke keuze toe te werken. Ook werden in 1984 meteen lessen techniek, informatica en economie voor alle leerlingen ingevoerd. Alleen voor het vak verzorging en het combinatie vak natuur-scheikunde moet nog een oplossing bedacht worden. Alle kennis en vakmanschap is in elk geval in huis, meent rector van der Kwaak. Hij voorziet daarom geen problemen.
Van der Kwaak: ”In de basisvorming krijgen alle leerlingen vijftien vakken. Wat veel mensen niet weten is dat al die vakken inhoudelijk gaan veranderen. Ze moeten voldoen aan bepaalde kerndoelen. Het onderwijsveld onderschat dit nogal. De talen gaan bijvoorbeeld veranderen. Het accent komt op communicatie te liggen: spreken, lezen en schrijven. In de geschiedenisles wordt weer aandacht aan staatsinrichting besteed, aan de maatschappij.” Van der Kwaak legt uit: “Er moet samenwerking komen tussen vakken die overlappende onderwerpen aan bod brengen, zoals milieu. Dat is iets voor de vakken biologie, scheikunde en natuurkunde. Het enige probleem waar nog geen direct antwoord op te geven is, is het combinatie vak natuur- en scheikunde. Want je kunt je afvragen of er na de basisvorming nog wel genoeg tijd is om leerlingen op het examen natuurkunde en het examen scheikunde voor te bereiden. Een wet op de tweede fase is er gewoon nog niet.
Het onderwijs wordt aantrekkelijker wanneer de school beter aansluit op de praktijk. “Dat maakt het onderwijs aantrekkelijker”, gaat van der Kwaak verder. “Ik ben blij dat de knoop eindelijk is doorgehakt en de wet erdoor is. De onderliggende gedachte om de beroepspoot te versterken, ondersteun ik wel. School krijgt een sterk vormend aspect. Naast objectieve kennis wordt de leerling voorbereid op de maatschappij. Bijvoorbeeld door het vak verzorging. Daar wordt onder meer aandacht besteed aan voeding, kleding, wonen, budget beheer, genotsmiddelen en gezondheid. Natuurlijk ligt de prioriteit daarvan bij het gezin. Maar de school kan een belangrijke bijdrage hieraan leveren.”
“De basisvorming kan voor een sociale roldoorbreking zorgen. Waarom zouden alleen lbo’ers met hun handen kunnen werken? Het vak algemene technieken zou de interesse van vwo’ers zodanig kunnen wekken dat ze later een technische studie willen gaan doen. Het lbo, tegenwoordig het voorbereidend beroepsonderwijs, is niet het laagste niveau, zoals zo veel mensen denken. Het is een school voor minder theoretisch ingestelde leerlingen. Op onze school lopen de leerlingen van alle niveaus door elkaar. Overstappen van de ene naar de andere schoolsoort is gemakkelijker. Je hoeft je vrienden niet achter te laten bij zo’n overstap.”
“De algemene veronderstelling is dat een brede scholengemeenschap het niveau van de hele school omlaaghaalt. Ik denk dat juist het tegenovergestelde het geval is. Een groot aantal leerlingen blijkt het boven verwachting te doen. Op een scholengemeenschap kun je alles uit leerlingen halen wat erin zit en ze dan snel verwijzen. Op aparte scholen zal een goede mavoleerling niet voor het examen worden doorverwezen naar de havo. Bij ons gebeurt dit wel.”
Wat nog ontbreekt bij het Vellesan College is een gymnasium. “Het zou de school compleet maken, maar ik ben er niet op uit om bijvoorbeeld te fuseren met het Felisenum. Er is een goed evenwicht tussen de verschillende scholen op dit moment. Het heeft enige tijd geduurd voordat alle leerlingen en leraren aan elkaar en aan het nieuwe lesrooster gewend waren. Er is nu rust op school. De basisvorming zal die rust niet of nauwelijks kunnen verstoren. Redenen voor de Wet op de basisvorming: Kinderen worden op te jonge leeftijd gedwongen schoolkeuzes te maken. Keuzes die van grote invloed kunnen zijn op de rest van hun leven. Alle kinderen moeten zo lang als het kan dezelfde mogelijkheden geboden krijgen. Het moment van studie- en beroepskeuze moet uitgesteld worden. Het jeugdonderwijs moet kwalitatief verbeteren.
De basisvorming houdt in dat leerlingen meer verplichte vakken krijgen waarvan een aantal nieuwe zoals verzorging en algemene techniek. Alle schoolvakken moeten voldoen aan bepaalde kerndoelen. Dit zijn vaak nieuwe kwaliteitseisen die meer aansluiten op de belevingswereld van de jeugd. De basisvorming mag gespreid worden over drie jaar. Ter afronding moeten de leerlingen een toets doen. Grote onzekerheid heerst er binnen het onderwijs nog over de tweede fase. Voor de klassen vier, vijf en zes van het voortgezet onderwijs verandert er voorlopig nog niets. Alle vakken worden daardoor nog opgehangen aan het eindexamen. Het komt erop neer dat er wat geschoven wordt met lesuren, maar een grote verandering voor het voortgezet onderwijs zit er niet in, aldus een conrector van het Ichthus College.
1994 september IJmuider Courant
Het optimale rooster bestaat niet
Het rooster van het Vellesan College hangt statig aan de muur in een klein kamertje op de eerste verdieping. `duizenden lego-blokjes, keurig gerangschikt met klassen, lokalen en namen van docenten. Ernst Pans, Elias de Boer, Hans van der Kwaak en Adèle Zwart hebben het kunststukje in twee weken volbracht. Maar om 830 leerlingen verdeeld over 36 klassen, 75 docenten, 1500 lesuren en 43 beschikbare lokalen op een juiste manier te combineren zonder dat er grote leemten ontstaan- of erger: kwaadheid en onbegrip- dat vergt wel enig puzzelwerk.
Het vierspan doet dit werk al jaren. De Boer levert gegevens aan over het vbo en de mavo- bovenbouw. Pans komt met de havo- en vwo-bovenbouw. Rector van der Kwaak en conrectrix Zwart houden zich bezig met de lesindeling van de onderbouw. Directiesecretaresse Annet Sennema brengt alle roostergegevens in de computer. Heel vroeger ging het indelen handmatig. Een hele uitzoekerij. IN de jaren ‘70 na de invoering van de Mammoetwet, begon de computer als hulpmiddel terrein te winnen. En die werkt snel. Maar een computer produceert pas een werkbaar rooster als alle ter zake doende gegevens zijn ingevoerd. En soms zie je wel eens iets over het hoofd. “Daarom”, zegt plaatsvervangend rector Elias de Boer, “daarom zijn we ook nu nog af en toe handmatig bezig. Je kunt dan ook veel beter tegemoetkomen aan de persoonlijke keuzes van docenten.”
Er komt oneindig veel kijken bij het samenstellen van een schoolrooster. Het vellesan heeft behalve het hoofdgebouw bij voorbeeld de beschikking over twee nabijgelegen dependances. Leerlingen en leraren moeten zich verplaatsen. Liefst zo min mogelijk, want dat vergt tijd. De pauzes zijn daarvoor dus ideaal. “Het is een van die kleine dingen, waarmee je rekening moet houden bij het samenstellen van een rooster.”
Ernst Pans, wiskundeleraar en conrector: ”We beginnen met het invullen van de vaklokalen, zoals het gym- en technieklokaal.” De Boer: “De vaklokalen bepalen het raamwerk van het rooster. We zorgen dat die lokalen een continue bezetting hebben. Dat zijn typisch vakken die je niet in een andere ruimte kunt geven.” “Dan kijken we naar de docenten”, zegt rector van der Kwaak. “Hoeveel tijd hebben ze beschikbaar? Sommigen werken ook op andere scholen, of in deeltijd. Dan de leerlingen. Ze moeten een gevarieerd aanbod hebben. Dus niet: mandag het eerste, vierde en zesde uur Nederlands en de rest van de week niet. Verder moet je bij het maken van een rooster letten op arbeidsomstandigheden. Het is vervelend als een docent wiskunde in tien verschillende lokalen moet lesgeven.”
Een eis bij de onderbouw is dat er geen vrije uren geroosterd mogen worden. De kinderen krijgen aaneengesloten les, van half negen tot drie uur. Voor de bovenbouw komt er weer een andere zaak aan de orde: clustering. Ernst Pans: “De bovenbouwleerlingen hebben hun pakker gekozen. Buiten de verplichte vakken Nederlands, Engels en gymnastiek gaat ieder zijn eigen weg. Leerlingen van verschillende klassen die eenzelfde soort combinatie hebben gekozen bij voorbeeld, scheikunde – natuurkunde – biologie, worden geclusterd. Een lastige opdracht om dat goed in te delen.”
Er worden ook nog speciale uren in het rooster opgenomen. Zo zijn er uren voor keuzebegeleiding, drie huiswerkgroepen op maandag-, woensdag- en donderdagmiddag zijn er studiehulp-uren en de dinsdag wordt gespaard voor vergaderingen en commissies. Dit moet allemaal gebeuren na half drie ‘s middags. Natuurlijk zijn er ieder jaar klachten over het rooster. Pans: ”Maar het valt nog mee. We hebben 75 docenten. Vorig jaar hebben er misschien vijf geklaagd. Er is dan altijd wel iets te regelen. In één geval ben ik er vorig jaar niet uitgekomen. Ik heb meteen beloofd er dit keer rekening mee te houden. Ach. Een prettige gedachte is dat er geen definitie bestaat van een optimaal rooster….”
1998 april IJmuider Courant
Vbo’ers Vellesan College beginnen met praktijkexamen
‘Norit, da’s anti-poepspul’
Linda Braam zet zich schrap in de rolstoel. Uit alle macht probeert klasgenoot Ilona Nat haar daaruit te tillen, om haar voorzichtig op een stoel te zetten. Het is een onderdeel van het praktijkexamen gezondheidskunde op het Vellesan College in IJmuiden.Gisteren begonnen de praktijkexamens van het vbo, die tot en met volgende week worden gehouden. Daarna komen de vakken Engels, Nederlands, Duits, biologie, wiskunde en tekenen aan de beurt. De vbo-leerlingen volgen allemaal één of meer van deze vakken op mavo C-niveau, sommigen ook op D-niveau.
In koppels doen leerlingen het examen gezondheidskunde. Linda begint met de uitleg van de spirometer. “Daarmee meet je de longinhoud.” Docent Ruben Bos knikt en vraagt op stekelige toon wat je dan meet. Kilometers, Meters? Linda laat zich niet vangen. “Nee, cc’s. Als ze heeft verteld hoe het apparaatje werkt, mag ze ‘m testen. Ze loopt rood aan als ze zoveel mogelijk lucht in de blauwe spirometer probeert te persen. “2500 cc” verzucht ze. In een tabel blijkt dat de gemiddelde longinhoud van meisjes van zeventien, zoals zijzelf, meer dan 2700 bedraagt. “Oh jee, daar zit in onder. Komt zeker doordat ik rook.”
Na Linda is het de beurt aan Ilona om te laten zien dat ze het vak gezondheidskunde onder de knie heeft. Voor haar is de oefening met de rolstoel een verplicht nummer. Stuntelig probeert ze haar tegenwerkende klasgenootje uit de rolstoel te tillen. Om de oefening goed te doen, moet Ilona ‘patiënt’ Linda stevig vastpakken. Zenuwachtig schieten ze in de lach. “Kom op, even serieus”, probeert Bos nog. Het duo krijgt het gezicht niet meer in de plooi. Bos geeft toe: “Dit onderdeel leidt in de lessen ook vaak tot hilariteit.” In de beoordeling komt Ilona er desondanks niet goed vanaf. “Je moet haar niet bij haar middel pakken, maar helemaal achter de rug langs. Ik weet wel dat die houding intiem is, maar zo moet het.”, zo motiveert Bos zijn oordeel. Ilona krijgt een zes voor het rolstoel onderdeel.
Daarna mag Ilona zelf een opdracht kiezen. “De gif wijzer”, zegt ze resoluut. “Oké, wat doe je als een kind lampolie heeft ingeslikt”, vraagt de leraar haar. Ilona zoekt lampolie op bij de letter ‘l’ en leest quasi verveeld op hoe je in geval van deze noodsituatie moet handelen. “Niet laten braken, want komt de olie weer door de slokdarm. Vloeibare paraffine laten drinken.” Voldaan kijkt ze op van de gif wijzer. Volgende opdracht: ‘wat als een kind oleander binnenkrijgt.” Ze zoekt het weer op. “Water geven en laten braken. Dan Norit slikken.” Niet begrijpend kijkt Ilona opzij naar Linda. “Norit, wat is dat nou weer.” Haar klasgenoot weet het wel: “Da’s anti-poepspul.” Bos glimlacht tevreden. Ilona komt op eindcijfer 7 en Linda scoort een 7,5.
2001 oktober IJmuider Courant
‘Leerweg? Ik noem het nog gewoon mavo’
Priscilla Oosting (14) zit op het Vellesan College in IJmuiden. De derdeklasser doet als één van de eersten examen volgens de nieuwe regelingen. Ze laat alle veranderingen gelaten op zich afkomen.
Over het vmbo is een informatieavond geweest op school. Waar vmbo nu eigenlijk voor staat, weet Priscilla niet precies. “Ik heb waarschijnlijk niet zo goed opgelet tijdens de uitleg. Het is toch mavo en vbo samen?” zegt ze weifelend. Theoretische leerweg vindt de IJmuidense vreemd klinken. “Ik doe nog gewoon mavo hoor.”
De theoretische leerweg was niet echt een bewuste keuze. “De school heeft voor me gekozen. Het lijkt me ook leuk om een beroep te leren op een andere leerweg, maar ik wil naar de politieschool en volgens mij heb je daar mavo of havo voor nodig.”
Twee dagen per week zit Priscilla tot half vijf op school. “Die dagen mogen van mij wel wat korter”, zegt ze. Ze heeft veertien vakken waaronder standaard vakken als Engels, Nederlands, economie en wiskunde. De twee vakken kunstvakken en gym zullen volgens de nieuwe regelingen ook meetellen voor het examen. Gym wordt een probleem voor Priscilla. “Ik kan zelf niet zo goed sporten door mijn knie. Dat heeft met m’n groeischijven te maken geloof ik. Het doet pijn als ik veel moet rennen. Ik mag heel veel sporten niet doen, maar ik denk dat ik wel moet meedoen.”
De leerlingen merken verder weinig van de veranderingen. Het vmbo sluit netjes aan bij de basisvorming van de eerste twee jaar. “We moeten nu wel meer zelfstandig doen. Bij biologie is dat leuk, want daar doen we heel veel practicum. Dan gaan we bijvoorbeeld buiten bloemen zoeken en opplakken. We hebben alleen een hele drukke klas die denk ik niet zo heel erg zelfstandig is. Wel heel gezellig trouwens.”
De start van haar jaar verliep wat moeilijk. “De eerste twee drie weken hebben we met stencils gewerkt. Ik raakte ze nog wel eens kwijt en het was moeilijk te lezen. We hebben de meeste boeken nu wel gekregen, maar je loopt wel een beetje achter.”
Twee examens in plaats van één. Een schoolexamen en een centraal examen. In de derde klas sluiten leerlingen bepaalde examenonderdelen af. Priscilla houdt het hoofd koel. “We krijgen pta’s, programma toets afsluitingen. Dat zijn een soort tentamens die meetellen voor je examen. Ik laat alles wel gewoon op me afkomen. Voor alle vakken moet je aan het einde van het jaar een voldoende hebben. Anders ga je niet over. Ik hoop dat het gaat lukken, het wordt wel moeilijk. Je moet er veel voor doen.”
2002 januari IJmuider Courant
Vellesan College biedt vernieuwend onderwijs
Volgend schooljaar laptop- en sportklassen
Woensdag 9 januari konden docenten van groep 8 en directeuren van basisscholen uit de ruime regio kennisnemen van de nieuwe vooruitstrevende ontwikkelingen waar het Vellesan College komend schooljaar mee gaat starten. Het Vellesan College pakt de vernieuwingen structureel aan en noemt het ‘onderwijs volgens het schaap met de vijf poten’. Op vijf fronten is men op het Vellesan College bezig het onderwijs aan te passen: sportklassen, een laptopklas, begeleiding, kleinschaligheid en nieuwe kijk op onderwijs.
In augustus 2002 zullen sportklassen op twee niveaus worden opgestart, waarmee wordt ingespeeld op leerlingen die meer kunnen en willen presteren, zeker op lichamelijk terrein. Daarom worden zes uren lichamelijke oefening ingeroosterd. Daarnaast zal ook buitenschools aan sportactiviteiten worden deelgenomen. Er zijn veel beroepen die een goede lichamelijke en fysieke instelling vragen: denk aan docenten lichamelijke opvoeding, politie- en beveiligingsbeambten, marechaussee enzovoort. Daarnaast is er een categorie leerlingen die plezier heeft in sporten en gezond en sportief in het leven wil staan. De sportklas loopt vooruit op een ontwikkeling binnen het voortgezet onderwijs, de invoering van ‘Sport en Bewegen’.
Het programma voor leerlingen in de sportklassen is ambitieus: golfen, een duikbrevet halen, mountainbiken, klimmen, zwemmen, schaatsen, skeeleren, etcetera Tijdens de ‘gewone’ vakken is er aandacht voor bijvoorbeeld jeugd EHBO, biomechanica, ademhaling, spierprocessen en blessures, De buitenschoolse activiteiten kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het bezoeken van sportwedstrijden of het bijwonen van een clinic, een professionele training. Ook wordt er veel aandacht besteed aan sociale vaardigheden, zoals samenwerken, overleg, communiceren en leidinggeven. Voor de extra kosten van de sportactiviteiten wordt een bedrag van 100 euro per schooljaar gevraagd.
Nederland dreigt een grotere achterstand op te lopen op het gebied van informatica. Ondanks financiële steun van de overheid, blijft het onderwijs op informatica gebied stagneren, vaak door praktische problemen op het gebied van het onderwijs: alleen voor de hand liggende delen van de uitgebreide software worden gebruikt. Hert gebruik van een laptop in de nieuwe laptopklassen maakt het ‘anytime, anywhere learning’ mogelijk binnen een netwerk. Zelfstandig tot prestaties komen binnen een eigen tempo is het streven. Het Vellesan College is als voorhoede school de eerste school in Noord-Holland die met de laptopklas begint in 2002. In de laptopklas worden dezelfde vakken gegeven en ook de boeken zijn hetzelfde als in de andere klassen. De laptop wordt gebruikt voor informatievergaring, aantekeningen opslaan en werkstukken maken of presenteren. Maar ook kan een speciaal studieprogramma worden gevolgd. De leerlingen krijgen een set boeken voor thuis en voor op school, zodat alleen de laptop en wat schriften in de rugzak mee hoeven te worden genomen.
De laptopklas is voorlopig bedoeld voor leerlingen met en tl/havo of havo/vwo advies, de leerlingen van de laptopklas hoeven niet over speciale vaardigheden op computergebied te beschikken: typevaardigheid en informatiekunde staan op het programma. Voor de laptopklas wordt een extra bijdrage gevraagd van 225 euro per schooljaar. Ook ouders profiteren mee van de laptopklas: ouders van deze leerlingen krijgen een gratis cursus om te wennen aan de programma’s en zij kunnen de vorderingen van de leerlingen bovendien via de computer volgen!
Onderwijs als maatwerk is een derde front van het Vellesan College. Het is een zogenaamde brede scholengemeenschap. Bijna aller onderwijssoorten zijn binnen de school te vinden. Komend schooljaar krijgt de havo/vwo een eigen locatie een identiteit. De klassen 1 tot en met 6 van de havo/vwo afdeling worden gesitueerd in het hoofdgebouw aan de Briniostraat. Dit komt onder andere de kleinschaligheid ten goede. Nieuwe vakken als Spaans, Russisch, filosofie en astronomie zijn kennismakingsvakken in het eerste leerjaar. Bij voldoende belangstelling kan men hier in de Tweede Fase mee doorgaan.
Een nieuwe kijk op onderwijs is het laatste speerpunt van het Vellesan College. Bij de traditionele lesmethode in het voortgezet onderwijs is na enkele uren de fut er bij de meeste leerlingen uit. Hersenonderzoek heeft aangetoond dat de hersenactiviteiten van leerlingen in zo’n systeem op een laag pitje staan. Een aantal scholen is met het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum bezig om leerlingen van binnenuit te motiveren, nieuwsgierigheid te bevorderen, zelfstandig te werken en vol trots op het eigen leerproces te laten zijn. Kern is het aansluiten bij de ontwikkeling die in de leerling te vinden is en daarmee door te gaan en een krachtige leeromgeving neer te zetten. Het Vellesan College is begonnen bij docenten deze manier van denken en werken te introduceren. Het is een omslag in het voortgezet onderwijs, die enige jaren zal duren, maar die veel zal opleveren.
2003 juli
Profielwerkstuk in de prijzen!
Hassana Aynan geeft haar visie op Nederlandse Marokkanen
door Larissa Pans
Ongezouten geeft de 18-jarige Hassana Aynan haar visie op Nederlandse Marokkanen in een prijswinnend essay. Een kennismaking met een mondige moslima:” Mijn scherpe tong vinden ze niet altijd feest, hè. Sorry, maar zo ben ik nu eenmaal.”
In haar PWS onderzoekt ze wat de reden is van het negatieve beeld dat is ontstaan van Marokkaanse Allochtonen in Nederland? Ze won er de eerste prijs van vijfhonderd euro mee bij de essaywedstrijd van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. De jury sprak lovend over haar vermogen om ‘op een bevlogen manier en met zeer rake typeringen de culturele verschillen van beide kanten te belichten.’ Een kennismaking met een mondige moslima: “Mijn scherpe tong vinden ze niet altijd feest, hè. Sorry, maar zo ben ik nu eenmaal.”
Marokkaanse jongens zoeken elkaar natuurlijk altijd op, want soort zoekt soort. Over problemen wordt niet gepraat of gedacht. Want dat doen alleen mietjes. De échte jongens zijn hard. Een échte jongen durft alles, alles wat niet mag. Een échte jongen wordt niet verliefd, maar pakt het ene meisje na het andere. Een échte jongen zet een grote bek op tegen een leraar, komt altijd te laat, maakt zijn huiswerk niet. En een échte jongen heeft geld. Veel geld. Maar een échte jongen werkt niet bij Albert Heijn. (Uit haar essay)
Hassana Aynan: “Dit is de conclusie die ik trek als ik om me heen kijk. Marokkaanse jongens willen lachen met elkaar. Over ouders, verkeerd gedrag en slechte schoolcijfers praten ze niet, al voelen ze zich er best schuldig over. Of ze nu op de universiteit zitten of op het vmbo, ze zijn macho. Het is stoer om allerlei scharrels naast je vriendin te hebben. Sommige Marokkaanse jongens denken dat ze God, vinden dat ze mach-uitspraken kunnen doen als ‘joden moeten dood’. Terwijl joden in Marokko gerespecteerd worden. Ze hoeven niet te werken, want ze stelen wel. Dat wekt echt irritatie op. Dat is toch abnormaal?”
“Zo’n machjongen is niet geschikt voor mij, al geef ik wel de voorkeur aan een Marokkaan. Hij moet moslim zijn en niet te veel van mij verschillen, anders heb je alleen maar ruzie. Als een jongen me te bijdehand vindt, is dat zijn probleem. Ik wil zeker drie jaar een relatie voor ik trouw. Eigenlijk mag dat niet van de islam, maar het is wel de bedoeling dat je eerst alleen met elkaar praat.”
Lees het hele artikel
of lees een artikel over de PWS-prijs uit de IJmuider Courant
2014 mei IJmuider Courant
Wiskundedocent Ed Ponte: ‘Ik moet het hele examen narekenen’
Wiskundedocent Ed Ponte raadt aan om voor het examen even uit te waaien. Het wiskunde-examen, dat gisteren werd afgenomen, kan een flinke horde zijn op weg naar het diploma. Veel leerlingen van docent Ed Ponte van het Vellesan College uit IJmuiden namen er de tijd voor, en dat is een goed teken, zegt hij.
Hoe zijn de eerste reacties?
“Gemengd. Met name bij wiskunde A vonden sommigen dat er maar weinig kansberekening in het examen zat. Aan de andere kant ging de eerste pas twintig minuten voor tijd weg. Wie lang bezig is, heeft de stof in elk geval serieus geprobeerd uit te werken.”
Hoe ziet de voorbereiding op dit examen eruit?
“Als je met angst een examen ingaat, kun je daarop onderuitgaan. Die angst probeer ik eruit te halen. Ik vertel ze reëel en nuchter na te denken. Een hoop vragen zijn met je boerenverstand te beantwoorden. En we maken natuurlijk proefexamens. Tot slot raad ik ze aan de dag voor het examen niet meer keihard te blokken. ‘Ga maar uitwaaien op de pier’, zeg ik dan. Je moet fit en uitgeslapen aan het examen beginnen.”
Spannende dag voor u?
“Ik heb gedaan wat ik kon, nu is het aan mijn leerlingen. Voor mij is het alsof ik een doos krijg en niet weet wat erin zit. Ik hoop op iets leuks, maar het kan ook weleens tegenvallen. Soms worden er enorm spijtige fouten gemaakt. Wiskunde heeft zijn eigen grammatica. Het ‘is gelijk aan’ teken is daarin niet hetzelfde als het woord ‘is’. Zulke grammaticale fouten kosten punten.
En het nakijken. Veel werk?
Veertig leerlingen van de Havo hebben vandaag examen gedaan. Nakijken is niet eenvoudig. Het zijn allemaal open vragen, en het komt zelden voor dat een leerling alles volgens het standaardmodel heeft gedaan. Het kleinste foutje aan het begin van een opgave kan de hele som door blijven werken. Alleen die eerste fout telt mee, dus de rest moet ik narekenen. Er zijn ook weleens meerdere antwoorden mogelijk, terwijl het opgavemodel maar één of twee uitkomsten geeft. Alle overige antwoorden moeten heel precies naberekend worden.
2017 september Jutter/Hofgeest
Vellesan College is nu Globe Science School
Het Vellesan College ontvangt aan het begin van dit nieuwe schooljaar het predicaat Globe Science School.
Daarmee behoort de school tot de kleine groep van vijf scholen in heel Nederland die het doen van écht wetenschappelijk onderzoek volledig heeft geïntegreerd in het lesprogramma. Leerlingen gaan vanaf de brugklas ieder jaar een onderzoek doen samen met onderzoekers van onder andere Nasa en Wageningen University.
Globe heeft het Globe Science School programma opgezet omdat driekwart van de docenten in het voortgezet onderwijs het niveau van onderzoeksvaardigheden bij leerlingen te laag vindt. Leerlingen moeten in het eindexamenjaar havo en vwo voor hun profielwerkstuk een groot onderzoek uitvoeren. De docenten vinden de kwaliteit van deze werkstukken op dit moment te laag.
Door Globe gebruiken de docenten nu bij veel vakken dezelfde onderzoekscyclus. Dit is zeg maar een stappenplan voor het doen van goed onderzoek. Leerlingen zien nu dat de stappen van het doen van onderzoek bij alle vakken hetzelfde zijn. Als ze straks in het laatste jaar toe zijn aan hun profielwerkstuk dan hebben zij er zo uitentreuren mee geoefend dat het gesneden koek voor ze is.
Alle havo- en vwoleerlingen zullen vanaf komend schooljaar ieder jaar een Globe-onderzoek doen. Deze onderzoeken gaan van een eenvoudig onderzoek naar esdoornzaadjes in de eerste klas tot een ingewikkeld onderzoeksproject naar bijvoorbeeld fijnstof in het laatste jaar.
Het onderzoek op school is niet alleen leerzaam voor de leerlingen, maar draagt ook bij aan wetenschappelijk onderzoek van de wetenschappelijke instellingen waarmee Globe samenwerkt. Internationaal is dat bijvoorbeeld NASA en op nationaal niveau wordt samengewerkt met onder andere KNMI, RIVM en Wageningen University.
Door de samenwerking raken de leerlingen meer betrokken en gemotiveerd en steken ze er daardoor meer van op. Het Vellesan College is trots dat het vanaf nu het certificaat Globe Science School mag gebruiken.
2021 maart IJmuider Courant
Onderzoeker naar coronastress Lola Dekker (16) zit nu zelf thuis… met corona
Meer dan honderd schoolgenoten bevroegen ze voor hun profielwerkstuk. Tess van der Linden (16) en Lola Dekker (16) uit Beverwijk, 5-havoleerlingen van het Vellesan College in IJmuiden, ontdekten dat tachtig procent van de tieners coronastress ervaart.
Het interview vindt onder geïmproviseerde omstandigheden plaats. Zij het dat de setting de twee havisten natuurlijk niet vreemd is: ze volgden vorig schooljaar al genoeg online lessen. Maar omdat Lola net positief is getest op corona, is een ontmoeting in levenden lijve even niet mogelijk.
Poseren voor een foto is nu dus ook geen optie en er zijn wel foto’s van hen samen, maar die zijn meer van ’als ze naar een feestje gaan’. Die vinden ze minder geschikt voor de krant.
Ook bij het gesprek is docent Nederlands Karin Willems, die de presentatie van het profielwerkstuk van de twee scholieren beoordeelde (met een 8). Voor hun onderzoek zetten Tess van der Linden en Lola Dekker een serie vragen uit op het Vellesan College om erachter te komen hoe tieners zich door deze stressperiode heen werken. Ja, de spanningen en irritaties thuis liepen bijvoorbeeld op, maar er waren ook pubers die juist closer met hun ouders werden.
Stress rond schoolwerk speelde sterk op het Vellesan College.
School was de grootste stressfactor (negentig procent). Onzekerheid over de lockdown, wanneer je weer naar school zou mogen en hoe de online lessen zouden uitpakken speelden daarbij mee. Tegelijk waren leerlingen zeer te spreken over hoe het Vellesan College het thuisonderwijs heeft georganiseerd. 93,6 procent had een ’fijne werkplek met genoeg apparatuur’.
Jullie doen dus onderzoek naar coronastress onder scholieren en nu heb uitgerekend jij, Lola, corona. Hoe ironisch is dat?
Lola: “Je zit nu wel heel dicht op je familie. Je kunt niet echt de lessen volgen. Nu ervaar ik inderdaad wel wat ze op school in de enquête allemaal zeiden. Eerst had ik helemaal geen klachten. Nu wel wat meer. Maar het is goed te doen hoor.’’
2021 mei IJmuider Courant
Dansexamen: Van Lodewijk de XIV tot aan jazz en Westside Story
Zuchtend komen ze allebei naar buiten vrijdagmorgen om elf uur, de vijftienjarige May Gouda en Kyra Haasnoot. Het theoretische examen Dans dat ze net op het Vellesan College hebben gemaakt, was namelijk best lastig. Via de laptop hebben de twee mavo-leerlingen net een paar uur zitten zweten op ruim veertig examenvragen. Veel van die vragen werden ingeleid door een fragment, waar vervolgens allerlei vakinhoudelijke vragen over werden gesteld.
Examenkandidaten dans Kyra (r) May(m) met docent Kitty Wilmink (l).
Waar draait het om bij het vak Dans?
“Bij Dans wordt met name op de creativiteit en het doorzettingsvermogen een beroep gedaan”, zegt docent Kitty Wilmink. “Zeker als je verder wil in de theaterwereld, zoals Kyra, moet je veel van jezelf vragen, omdat de theaterwereld best hard en competitief is. Je moet echt goed zijn wil je er je beroep van kunnen maken.”
Waar gaan de vragen over bij een theoretisch examen Dans?
“Er zit altijd wel een geschiedenisvraag bij. Over bijvoorbeeld de hofdansen aan het Franse hof ten tijde van Lodewijk de Veertiende. Maar er kan ook een vraag over jazz tussen zitten, of over Westside Story, om maar wat te noemen.”
Rituele dans
Toch kan de geschiedenisvraag ook verder in de historie teruggaan, zo blijkt dit examen. Kyra vertelt dat er gevraagd werd wat een rituele dans is. Die kon ze niet beantwoorden, zegt ze, omdat ze niet wist wat daarmee bedoeld werd.
“Dat is een dans die Afrikaanse stammen soms gebruiken”, legt docent Kitty uit. “Het is een dans die hoort bij een bepaald ritueel, zoals die wordt gebruikt wanneer er iemand van de stam is overleden, bijvoorbeeld.”
Andere vragen kunnen gaan over alles wat komt kijken bij het dansen in een theater. Over de rekwisieten, de choreografie, het licht en het geluid. Of het gaat over het dansen in canon en alles wat daarbij komt kijken.
“We hebben in elk geval veel geoefend vooraf”, gaat de docent verder. “Ook het lezen van de vragen, hoe je die kunt begrijpen en hoe je ze kunt interpreteren.”
Dansacademie
Dat lezen was af en toe ook nog wel een ding, zegt Kyra. “Op een gegeven moment werd er gevraagd hoe je aan een dans kunt zien dat die ingetogen is. Maar ik kende het woord ’ingetogen’ helemaal niet, dus ik kon die vraag ook niet beantwoorden.” De docent knikt: “Dat is ook moeilijk. Als je vijftien bent, gebruik je zo’n woord niet.” Kyra vertelt dat ze dit vak nodig heeft voor haar vervolgopleiding die ze na haar mavo-opleiding gaat doen: die van de dansacademie Lucia Marthas in Amsterdam.
In tegenstelling tot May, die dans ’gewoon een heel leuk vak’ vindt. “Ik zit al vanaf m’n vierde op ballet en het is echt mijn hobby”, zegt ze. Door het in mijn pakket op te nemen, wil ik er beter in worden.”
Hoe zij het examen ervaren heeft?
“Sommige stukken van het examen waren supermoeilijk. Af en toe moest je heel veel lezen voordat je een vraag kon beantwoorden. En je moest tabellen invullen, dat vond ik ook lastig.” Of May ondanks het lastige examen, toch een voldoende heeft? Ze knikt: “Dat denk ik wel, mijn praktijkexamen ging goed, maar vandaag heb ik geen dik cijfer gehaald, denk ik. Misschien een zesje of zo.” Ook Kyra heeft er vertrouwen in: “Ik heb voor het schoolexamen al een 7,7 gehaald, dus ik kan wel een stootje hebben. En ik kijk uit naar mijn vervolgopleiding. Dan kan ik verder groeien in iets wat ik heel leuk vind om te doen.”
1984
Zorg voor leerlingen
De medewerkers van het huidige zorgteam borduren voort op de jarenlange ervaring van medewerkers met een zorgtaak. Ook mentoren, decanen, peer-leaders, huiswerk-begeleiders, vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinatoren hebben een belangrijke taak in de begeleiding van de leerlingen.
In het artikel wordt de zorg voor leerlingen op het Vellesan College in de loop der jaren beschreven.
Lees het hele artikel.
2003 april IJmuider Courant
KLAS aan het woord: klas 5V van het Vellesan College
Stappen in IJmuiden wordt steeds leuker!
Tim Schoondergang: Ehm nee dus. Vroeger toen ik nog jong en onbedorven was in het uitgaansleven was er al niks te beleven, nu, na 2,5 jaar lang te hebben gefeest in elk weekend is er nog steeds niks aan. Het enige wat leuk is als je helemaal straalbezopen bent en dan in IJmuiden uitgaat. Dan kan je lachen. Gelukkig was er toen ik begon met mijn eerste uitgaansstapjes d’Arc. Daar breng ik nog steeds elke vrijdag door met veel plezier! Maar dat is niet IJmuiden hè. Maar helaas wil de gemeente liever d’Arc kwijt. Dat is tegenwoordig wel een trend: Sluit de leuke plekken voor jongeren! Terwijl de gemeentes geen hangjongeren willen! Lekker krom ….. De Fietz is al gesloten in Haarlem, wil de gemeente Velsen nu ook een domme fout maken?? Het is weer vrijdag, vanavond weer lekker naar d’Arc….
Joyce Woudhuizen: “Ik vind dat er genoeg uitgaansmogelijkheden in IJmuiden te vinden zijn. Maar ik moet wel zeggen dat niet alles mij aantrekt; veel spectaculairs is er niet. Het kan beter. Als ik uitga is dat naar Seasons of d’Arc en voorheen nog Dansation. Dat werd eens per maand gehouden in het Witte Theater maar is helaas gestopt. Het was een groots opgezet gebeuren. Je moest van tevoren dan ook al kaartjes kopen. Ik ging er vaak heen met een groep vrienden en vriendinnen. De sfeer was er altijd gezellig en de muziek was goed. Ik heb wel te horen gekregen dat er waarschijnlijk weer zo’n ‘danceavond’ aan zit te komen en dat vind ik wel weer leuk. Ik hou wel van dat soort avonden.”
Bas Cramer: Oneens. Ik vind het uitgaansleven in IJmuiden niet echt spectaculair. Als je 14 of 15 jaar bent dan is er in IJmuiden nog wel wat te beleven maar als je wat ouder bent dan moet je toch ergens anders heen dan IJmuiden. De meeste uitgaansgelegenheden richten zich dan ook op deze leeftijdscategorie. Er wordt de laatste tijd wel wat georganiseerd in IJmuiden maar ook dit is allemaal voor jongeren tussen de 14 en 16 jaar. Als je een beetje uit wilt gaan dan moet je toch echt de kant op van Castricum en Uitgeest, daar vind je de wat grotere gelegenheden zoals de Millennium en de Bobs Saloon. Deze uitgaansgelegenheden zijn ook wat meer gericht op jongeren vanaf een jaartje of 17.
De euro’s vliegen mijn portemonnee uit
Tiffany Waleveld: Dit is inderdaad zo. Alles is duurder geworden. Het lijkt wel of het guldenteken gewoon vervangen is door het euroteken. Je geeft de euro’s ook net zo makkelijk uit als de guldens en pas later bedenk je je wat je eigenlijk betaald hebt. Van mij had de euro weg mogen blijven. Het enige voordeel is dat het wel gemakkelijk is in het buitenland, maar aan de andere kant was het niet zo heel erg om voor die paar weekjes in het jaar met een andere valuta te betalen. Dat had ik liever gehad, dan hoe ‘t nu is met de euro. Dan waren er tenminste nog normale prijzen!
Rudo Denneman: Ik ben het met deze stelling eens. Ik merk dat ik alleen bij grotere aankopen nog van euro’s naar guldens omreken. Bij de alledaagse dingen sta je er niet zo bij stil. Dit is vooral erg als je uitgaat en je nu toch voor een biertje al snel anderhalve euro betaalt wat omgerekend drie gulden 30 is. Ik denk dat ik nooit aan de euro zal wennen en dat ik altijd te veel zal uitblijven geven aan dingen als uitgaan, omdat het zo goedkoop lijkt. Ook al blijven ze het ontkennen, ik denk dat bijna alle winkels gebruik maken van deze verwarring en gewoon iets meer vragen voor hun producten.
Loïs van Walsem: Sinds de euro is ingevoerd, is alles veel duurder geworden. Het guldenteken is gewoon veranderd in het euroteken. Behalve bij je salaris, dat blijft jammer genoeg gewoon hetzelfde. De verhouding van inkomen en uitgaven is niet eerlijk verdeeld. Het is natuurlijk helemaal vervelend voor de mensen die het al niet zo breed hadden. Ook wordt er door veel mensen nog steeds in guldens gedacht. Iets in euro’s lijkt veel goedkoper. Als je nu bijvoorbeeld een paar schoenen ziet voor 100 euro, denk je: oh die koop ik wel. Terwijl je vroeger wel twee keer na moest denken of je schoenen kocht van 220 gulden. De euro is alleen handig als je naar het buitenland gaat, zodat je geen geld hoeft te wisselen. Maar het is ook juist wel leuk dat je met een andere munteenheid moet betalen als je in het buitenland bent. De euro had er wat ons betreft nooit hoeven komen.
De politie in Nederland is veel te soft
Bas Cramer: Eens. Ik vind dat de politie zich te veel met nutteloze zaken bezighoudt. Ze hebben het drukker met het aanhouden van brommers, dan met het aanpakken van de criminaliteit. De politie werkt niet met ‘harde hand’ en laat alles maar gewoon zijn gangetje gaan als het om criminaliteit gaat. Ook is volgens mij de rechtspraak in Nederland veel te mild, echt zware straffen bestaan niet en als je in de gevangenis belandt heb je het helemaal zo slecht nog niet. Ook vind ik dat de politie te weinig in het uitgaansleven te zien is. Als er een keer ongeregeldheden zijn dan duurt het vaak 15 tot 30 minuten totdat ze ter plaatse zijn om vervolgens erachter te komen dat de ongeregeldheden al lang zijn opgelost.
Rudo Denneman: op sommige gebieden vind ik de politie veel te soft, niet alleen de politie maar vooral de rechtspraak. De straffen voor zware misdrijven zijn veel te laag. Voor kleinere zaken zoals zonder licht rijden zijn de straffen juist weer wat overdreven. Ik denk niet dat je dat soort dingen in de hand houdt door hoge boetes. Het is meer je eigen verantwoordelijkheid als je zonder licht rijdt. De auto die je aanrijdt heeft er voor de rest toch weinig last van behalve een deukje. Bij een opgevoerde brommer ligt dat natuurlijk iets anders die kan i.p.v. alleen zichzelf te verwonden ook een fietser aanrijden. Niet dat controles op brommers erg veel effect hebben want de meesten blijven toch opgevoerd.
Michelle Frensen: Te soft? Ik weet het niet. Wel denk ik dat de politie zijn aandacht beter zou moeten verdelen. Het lijkt wel alsof ze een onevenredig deel van hun tijd besteden aan het opspeuren van de meest onbenullige overtredingen. Met regelmaat zetten ze zich ook in (met meerdere politieauto’s en motoragenten) om iedere brommer of scooter aan te houden en te controleren. Maar als je scooter gestolen wordt, dan heeft het eigenlijk geen zin om aangifte te doen, want de politie neemt niet de tijd om hier achter aan te gaan. Dus, als melkkoe ben je interessant voor de politie, tot je je brommer of scooter kwijt bent, dan zien ze je niet meer staan. Ik ben van mening dat de politie veel meer aandacht moet besteden aan het bestrijden van kleine criminaliteit.
Een oorlog in Irak is zinloos
Kim Nooy: Aan de ene kant vind ik een oorlog met Irak zinloos want er vallen alleen maar onschuldige slachtoffers. Het land moet na de oorlog weer worden opgebouwd en dat kost veel geld. Aan de andere kant vind ik wel dat Saddam Hoessein gepakt moet worden. Hij vermoordt zijn eigen volk en zelfs zijn eigen zoon. Veel mensen zijn bang voor een oorlog maar ik denk dat als er een oorlog uitbreekt deze niet lang zal duren. Amerika weet precies wat ze als eerste uit moeten schakelen en bovendien heeft Irak weinig steun aan andere landen. De burgers van Irak lopen gevaar onder het gezag van Saddam Hoessein en bij een oorlog. Ik vind dat deze mensen opgevangen moeten worden in omringende landen want zij hebben niet gevraagd om deze situatie.
Tineke van Veelen: Ik ben het daar mee eens! Amerika wil een oorlog met Irak beginnen, omdat Irak in het bezit is van biologische en chemische wapens. Ik vind dat niet terecht, want Amerika heeft zelf de grootste wapens. En Amerika heeft ze zelfs al een keer gebruikt! Als Amerika een oorlog aangaat met Irak, wordt de hele wereld erin meegesleept. Amerika is nou eenmaal de grootste wereldmacht. Eigenlijk hoort geen land massavernietigingswapens in bezit te hebben en al helemaal niet te gebruiken. Amerika heeft besloten de landen die deze wapens wel hebben ervoor te straffen. Amerika is op 11 september 2001 al gestraft. De landen staan nu quitte en laten we het daar dan maar bij houden!
Joyce Woudhuizen: Ik weet niet of men er wel zo goed aan doet om de oorlog tegen Irak door te zetten, ook al zijn er natuurlijk wel veel bewijzen op tafel gelegd. Tegenwoordig zijn er zoveel nieuwe vernietigingswapens! Als die gebruikt zullen worden, vallen er volgens mij veel onschuldige doden en zal alles één puinhoop zijn. Dit idee geeft mij de rillingen en ik weet zeker dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Ik werk in een bejaardentehuis. Velen hebben al één of zelfs twee oorlogen meegemaakt en weten dus heel goed welke gevolgen dat met zich meebrengt. Ze zijn er bang voor. Amerika en de VN moeten toch wel goed nadenken over de gevolgen, voordat ze Irak de oorlog verklaren. Mijn mening is: Make Peace, No war!
Klasgenoten beïnvloeden mijn kledingkeuze
Kelly Hupsel: Ik draag de kleding die ik zelf wil dragen. Als ze iets niet leuk vinden, is het niet leuk om te horen, maar toch zou ik het blijven dragen. De mensen uit mijn klas zouden ook niet zo snel zeggen dat ze iets niet leuk vinden. Mijn vriendinnen zouden het veel eerder zeggen. Ik heb laatst nog meegemaakt dat ze mijn oorbellen niet mooi vonden, maar toch ben ik ze blijven dragen. Ik laat me wel beïnvloeden als ik iets leuks zie in de winkel en mijn vriendinnen het echt niet leuk vinden, dan koop ik het toch maar niet.
Renate Visser: Voor mijn kleding houd ik me niet echt bezig met de mensen om me heen. Ik draag kleding die ik leuk vind en die ik lekker vind zitten. Natuurlijk kijk ik naar wat mijn klasgenoten dragen, maar daar trek ik me niet zoveel van aan. Zij verschillen nogal in kledingkeus met wat ik zou kiezen. Ik heb niet bepaald één stijl. De ene keer kleed ik me netjes, in rok en nette blouse, de andere keer draag ik gewoon mijn spijkerbroek en een skatesweater. Mijn klasgenoten lopen niet allemaal met de laatste mode mee en ik heb ook niet het gevoel dat als iemand iets vreemds aan heeft, dat hij of zij dan buiten de groep valt. Bij ons in de klas kan iedereen dragen wat hij of zij wil zonder gepest of genegeerd te worden.
Ik ben blij met de verkiezingsuitslag
Pieter Odijk: Oneens, ik zou zelf op de SP gestemd hebben dus om te zeggen dat ik blij ben met de uitslag zou ook raar zijn. Ik had gehoopt dat PvdA het van de CDA zou winnen, omdat we dan een linkse Minister-President zouden hebben. Omdat ik zelf niet mocht stemmen heb ik me der voor de rest niet echt mee bezig gehouden. Ik heb natuurlijk wel gekeken wie der heeft gewonnen en ik heb meerdere lijsttrekkersdebatten gezien. Ik vond Jan Marijnissen het beste, maar Wouter Bos vond ik vaak ook sterk. Ik kan het dan wel oneens zijn met de uitslag, maar het is de keuze van het volk dus het is niet anders.
Tim Schoondergang: Ha, laat me niet lachen. Ik ben zelf een lekkere linkse rakker en daardoor totaal niet blij met de grootte van het CDA. Gelukkig is de PvdA ook lekker groot geworden, zodat ze wel moeten samenwerken, maar ja… Ik zie de CDA als een partij die de prachtige dingen in Nederland wil terugdraaien. Daarmee moet je denken aan ons prachtige softdrugsbeleid (dat eigenlijk ook nog veel softer mag), ons homohuwelijk (waar de kerk zo lekker tegen is) en natuurlijk de abortus (do I need to say more?). Moeten we een soort Amerika worden?? JA ik zie rechts als iets engs. Links wil dingen uitproberen, maar kan ook te ideologisch zijn. Rechts kan het in evenwicht houden, maar deze en vorige verkiezingen waren mij TE rechts. De kiezer heeft gesproken…
En dit vindt de mentor van deze klas….
Fieke Kroon: Klas 5vwo is een gezellig klasje van 11 leerlingen, dat ik helaas maar één uur per week in zijn geheel heb, voor Frans 1 (leesvaardigheid). Een klein groepje van vijf meisjes volgt het hele vak Frans (1,2), wat inhoudt dat ze ook literatuur en schrijf-, luister- en spreekvaardigheid krijgen.
De verdeling over de profielen ligt erg traditioneel, de zeven meisjes volgen allemaal de cultuurstroom en de jongens de natuurprofielen (behalve één). In de klas zitten de jongens en de meisjes ook nog eens in aparte rijen, Daar kiezen ze uit zichzelf voor …. Er zitten heel verschillende karakters in de klas, de een neemt geen blad voor de mond en zou het liefst zelf voor de klas staan (bij wijze van spreken), de ander kun je met moeite verleiden een woord te zeggen. Toch kunnen ze met elkaar en met mij best opschieten, we plagen en lachen heel wat af. Een keer met z’n alleen uit eten zit nog steeds in de planning; voor het einde van het schooljaar moet dat toch wel lukken.
2023 maart
door Peter van der Kroef
Veranderingen in het lesgeven
Onderwijs is dynamisch. Het verandert permanent zowel qua inhoud als presentatie. Sommige veranderingen beklijven, andere veranderingen schieten geen wortel en verdwijnen ongemerkt. De manier waarop onderwijs aan leerlingen wordt aangeboden is de afgelopen decennia flink veranderd. Hieronder zal ik eerst de technische veranderingen bespreken en daarna uitleggen hoe ik als docent daarmee omgegaan ben.
Een leitje is een stuk leisteen in een houten lijstje waar leerlingen vroeger met een griffel (een soort potlood van leisteen) op schreven. Papier en inkt waren destijds kostbaar en een lei kon makkelijk met een natte spons schoon gemaakt worden. Dan kon het opnieuw gebruikt worden (met een schone lei beginnen….). Het op de lei gemaakte werk werd aan de docent getoond die het met de leerling besprak. Het onderwijs had dus noodgedwongen een wat individueel karakter.
De uitvinding van het schoolbord wordt aan twee verschillende mensen toegeschreven. Rond 1800 hing de Schotse aardrijkskundeleraar James Pillans alle leitjes van de leerlingen uit de klas aan de muur. Hij tekende op alle leitjes samen de kaart van Schotland. In 1801 deed de Amerikaanse wiskundeleraar George Baron op een school in West Point hetzelfde om zijn formules voor de hele klas op te schrijven en uit te leggen. Veranderingen in onderwijs gingen toen (ook) niet zo snel. Het effect van het schoolbord op het lesgeven was enorm. De Amerikaanse arts Osiah Bumstead schreef hierover in 1841: ‘De uitvinder van dit systeem verdient het om gerekend te worden tot één van de grootste bijdragers aan het leren en de wetenschap’. Onderwijs en instructies geven aan groepen was met het schoolbord plotseling mogelijk geworden. Lange tijd is het schoolbord met wat kleine veranderingen een vast element in het klaslokaal en lesgeven geweest. Zo kwam in 1930 het eerste schoolbord met een groene kleur. Men vond de groene kleur rustgevender.
Een voordeel van het schoolbord en het gebruik van krijtjes, eventueel gekleurd krijt, is dat het goedkoop en effectief gevonden werd. Een nadeel was het vele stof dat bij gebruik vrijkwam. Mensen konden daar allergisch op reageren. Rond 1970 kwamen de eerste zogenaamde “whiteboards” waarop met een “marker” of viltstift geschreven kon worden. Daar kwam geen stof bij vrij.
Een andere ontwikkeling was het projecteren van afbeeldingen in de klas. Rond 1900 kwamen er apparaten op de markt die afbeeldingen op een scherm projecteerden. Deze werden vooral gebruikt in de huiselijke sfeer om plaatjes te tonen en er verhalen bij te vertellen (b.v. de toverlantaarn). Pas rond 1980 kwam de overheadprojector, ook geënt op het principe van iets op een scherm projecteren, in het onderwijs. Dit apparaat projecteerde wat de docent met een viltstift op een doorzichtig vel geschreven had op een projectiescherm dat voor de klas geplaatst was. Hier kwam ook geen stof bij vrij. Uitgeverijen van boeken voor het onderwijs maakten voor de overheadprojector bij hun methode vellen met afbeeldingen.
Maar de grootste veranderingen die het onderwijs tot op de dag van vandaag nog steeds bezig houden zijn de komst van de computer en de ontwikkeling van het internet. Rond 1985 kwamen de eerste computers mondjesmaat en voorzichtig de school binnen. Er werd computerles gegeven aan selecte groepen leerlingen om ze enige vaardigheden voor de toekomst mee te geven. In de jaren 90 werd het nut van de computer voor de organisatie van het onderwijs ontdekt. Docenten werden massaal geschoold in programma’s als Word, Outlook, Powerpoint en Excel. Zij konden een digitaal rijbewijs halen en ja, zelfs een Europees digitaal rijbewijs. Het duurde nog even maar de behoefte ontstond om het beeldscherm van de computer voor een groep beschikbaar te maken. Dan kon er ook les mee gegeven worden. De beamer (een woord bedacht door Nederlanders, in Engelstalige landen sprak men van een multimedia projector!) bood uitkomst. In 1980 kwamen de eerste beamers op de markt maar pas rond de eeuwwisseling kwamen zij het onderwijs binnen gedruppeld.
2007 Handel en Administratie op het Vellesan
Vellesan shop wordt in gebruik genomen
Na een flinke verbouwing is na de Herfstvakantie in het ‘Troelstragebouw’ een winkel geopend. De leerlingen mochten via een prijsvraag de naam bedenken en uiteindelijk is dat ‘Vellesan Shop’ geworden. Leerlingen van het vierde jaar met als intersectorale keuzeprogramma Handel & Administratie beheren de winkel tijdens zowel de kleine als de grote pauze. Op deze manier kunnen de leerlingen hun kennis die ze hebben opgedaan tijdens de lessen in de praktijk toepassen. Het assortiment van de winkel bestaat op dit moment vooral uit bekende zoetwaren en kantoorartikelen zoals pennen, schriften, geo- driehoeken, gradenbogen, passers en rekenmachines. In de toekomst willen we het assortiment uitbreiden, waarbij te denken valt aan fruit en belegde broodjes. De werkzaamheden van de leerlingen bestaan uit het verkopen van de producten en het kassa- en voorraadbeheer. Dit alles gebeurt onder de bezielende leiding en het toeziend oog van een docent of lesassistent.
De ervaringen tot nu toe zijn positief en de leerlingen/docenten zijn erg enthousiast. We zijn dan ook volop bezig met plannen te maken voor volgend jaar. We denken aan openingstijden tijdens de lesuren en het uitbesteden van de administratie van de winkel aan de leerlingen.
Wat is er zo leuk aan ‘Handel en Administratie?
Handel en Administratie is een vak dat erg leerzaam en handig is voor later als je een winkel of een bedrijf wilt beginnen. Bij Handel en Administratie krijg je dingen te leren die je niet wist, bijvoorbeeld het maken van een factuur. Bij Handel en Administratie krijg je een typecursus en hoe je moet werken met de computer. Dat is heel belangrijk, want je gaat vaak met de computer werken. Je denkt misschien dat het vak Handel en Administratie heel saai is vanwege het feit dat je de hele tijd achter de computer zit, maar je werkt echt niet alleen op de computer. Je krijgt ook een stukje theorie; dat is heel interessant want je leert daar dingen die te maken hebben met een bedrijf, je leert er bijvoorbeeld hoe je de telefoon op moet nemen. Je kan dan met een klasgenoot simuleren of je in een bedrijf werkt.
Verder mag je ook de kassa bedienen, reclameposters maken en etalages inrichten. Bij etalage maken krijg je een thema van je leraar en maak je alleen of met een klasgenoot samen een etalage over dat thema. Bij het vak Handel en Administratie ziet het er echt uit als een bedrijf, want je hebt ook een receptionist en door de sfeer voelt het of je echt in een bedrijf bent en dat is erg handig want je weet dan eigenlijk wel een beetje hoe het eraan toe gaat in een bedrijf.
Jolanda C. leerling H&A uit klas 3 vmbo kader
2007. Zorg en Welzijn op het Vellesan
Zorg en Welzijn
In september 2007 hadden de vierde klasleerlingen van de afdeling Zorg en Welzijn een projectweek waarin werd afgeweken van het gewone lesprogramma. Ze kregen les in de vorm van workshops. Een van de belangrijkstee doelstellingen is om leerlingen niet alleen te laten groeien op het gebied van kennis maar ook in hun persoonlijke ontwikkeling. De school wil dat leerlingen een stevige basis krijgen voor hun verdere studie – en beroepskeuze. Van belang is dat de leerlingen zich goed kunnen bewegen binnen de diversiteit van onze samenleving. Het doel van de projectweek is om de blik van de leerlingen te verruimen, hen te inspireren en hun grenzen te verleggen. Er is een workshop van het Beautyteam. Ze krijgen hier informatie over een verzorgd uiterlijk en waar je rekening mee moet houden als je make-up op doet en kleding aantrekt. Dit is van groot belang bij de stages die leerlingen in het vierde jaar lopen.
Ze gaan een Braziliaanse dans instuderen, onder leiding van een Engelssprekende lerares. Dit is een workshop met beweging en ontspanning, maar ze leren ook instructies in het Engels op te volgen en maken kennis met een andere cultuur. In het laboratorium van de school gaan ze zelf een aantal verzorgingsproducten maken zoals een scrub cream. Ze maken kennis met het proces van maken en leren uit welke ingrediënten zo’n product is samengesteld. De geplande excursie naar het Dolhuys, nationaal museum van de psychiatrie, sluit aan bijeen wezenlijk onderdeel van de Zorg. Het is bedoeld om de leerlingen kennis en begrip bij te brengen over psychiatrische ziektebeelden en dit bij hen uit de taboesfeer te halen. In de kookworkshop gaan de leerlingen aan de hand van een Engelstalig recept een niet alledaags hapje maken.
De leerlingen zijn erg enthousiast over deze projectweek en geven aan dat dit wel vaker mag georganiseerd worden!
In oktober 2007 ontvingen ze vrijwilligers van de Dierenambulance Velsen die zijn uitgenodigd om bij de afdeling Zorg en Welzijn te komen lunchen. Het is voor de leerlingen een goede oefening en voorbereiding op hun examen later dit jaar om te koken voor gasten. Ze nemen dit heel serieus en de gasten gingen weer heel tevreden naar huis na een goed verzorgde lunch.
In februari 2008 hebben de vierde klasleerlingen van het vmbo ter afsluiting van een periode weer gasten ontvangen om dat wat ze geleerd hebben in praktijk te kunnen brengen. Het werkveld facilitaire Dienst ontving de vrijwilligers van het Rode Kruis voor een warme lunch. Het gezelschap heeft ervan genoten en was onder de indruk hoe de leerlingen leren op het Zorg en Welzijn plein. Ze kregen een warm applaus een het cijfer 9 van de gasten. Het werkveld Uiterlijke Verzorging heeft klanten uitgenodigd voor een behandeling in de schoonheidssalon of in de kapsalon. Ook hier was iedereen uitermate tevreden over de aanpak. Het werkveld Verzorging had gasten van een Dagcentrum van de Hartekampgroep op bezoek. Ze kregen een rondleiding op het plein om daarna samen cakejes te bakken in de keuken. Enkele leerlingen van het werkveld Sociaal Pedagogisch Werk hebben een afspraak gemaakt met de burgemeester van Velsen voor een interview over jeugdcriminaliteit.
Door op deze actieve manier met de lesstof om te gaan, leren de leerlingen op een relevante en realistische manier. Leerlingen en docenten zijn trots op de geleverde prestaties.
In december 2008 hebben de leerlingen van het werkveld Verzorging van de 3e klas van de afdeling Zorg & Welzijn rondom Kerst samen met of bij een aantal instellingen een activiteit georganiseerd. Bijvoorbeeld gingen twee leerlingen met de mooi verpakte zelfgebakken cakejes met een kerstgroet voor de bewoners, begeleiders en vrijwilligers die aanwezig waren bij de spelletjes middag van Huis ter Hagen. De reacties op de aanwezigheid van Michelle en Rochelle bij de spelletjesmiddag waren enthousiast. Michelle: ”De bewoners vonden het prachtig dat we cakejes zelf hadden gebakken en dat we meededen aan het sjoelen. Een mevrouw vroeg of we gauw nog een keer terugkwamen. Ik had er eerst niet zoveel zin in, maar toen ik zag hoe leuk die mensen het vonden, vond ik het ook leuk.”
Voor de 4e klas leerlingen van het Zorgplein op het Vellesan College was het weer de afsluitende week van het werkveld waarin ze zich gedurende zeven weken hebben verdiept. De laatste twee praktijkdagen was er twee keer een groep ambtenaren van de gemeente Velsen te gast in het restaurant van de school. Ze waren verrast door het lokaal waarin de leerlingen van Zorg en Welzijn Breed les krijgen. Onherkenbaar volgens sommige oud-leerlingen die te gast waren. Het gezelschap genoot van de uitgebreide lunch die de leerlingen hadden bereid en waren onder de indruk van de prestatie van de leerlingen. Ze kregen een warm applaus, een traktatie voor na de les en het cijfer 9 van de gasten.
2008 april IJmuider Courant
Sport Dienstverlening en Veiligheid op het Vellesan
Organisatie sportdag levert ‘ruime voldoende’ op
Het organiseren van diverse sportdagen was een behoorlijke klus voor de leerlingen van het Vellesan College. In het vierde jaar doen de leerlingen examen in Sport, Dienstverlening en Veiligheid (SDV). Het organiseren van een sportdag was evenals vorig jaar ook dit jaar een examenonderdeel. Vorige week steeg de spanning, de sportdag kwam eraan.
Op het Vellesan College kunnen de leerlingen van de bovenbouw vmbo, de richting Sport, Dienstverlening en Veiligheid kiezen. Deze leerlingen worden in twee jaar tijd klaargestoomd voor het MBO in de richtingen: facilitaire dienstverlening, sport georiënteerde opleidingen en opleidingen die voorbereiden op de geüniformeerde beroepen.
Praktijk
De opleiding Sport, Dienstverlening en Veiligheid is een competentiegerichte opleiding. Gedurende het derde en vierde leerjaar werken de leerlingen aan praktische opdrachten en examenopdrachten. Tijdens het examen worden alle vaardigheden in de praktijk getoetst, die geleerd zijn in de afgelopen twee jaar van de opleiding.
Op vrijdag 11 april kwamen de groepen 3 tot en met 8 van de Jan Campertschool richting sporthal IJmuiden-Oost. De leerlingen van de onderbouw waren geheel volgens het thema ‘Piraten’ verkleed. De spellen die bedacht waren door de acht leerlingen van het Vellesan College waren ook gekozen volgens dit thema. De leerlingen van de onderbouw waren de hele ochtend in de weer met spellen als ‘enteren’, ‘rumflessen’, schatbewaarders’ en ‘storm op zee’. In de middag waren de leerlingen uit de bovenbouw van de Jan Campertschool aan de beurt. Dit gedeelte werd weer door acht andere leerlingen van het vellesan georganiseerd.
“Een hele knappe prestatie om ruim tweehonderd leerlingen van de basisschool op een sportieve en gezellige manier aan het bewegen te krijgen”, laat sportdocent Michiel Lems weten. De zestien andere examenkandidaten waren maandag 14 april aan de beurt. Zij hadden in de afgelopen vijf weken een sportdag voorbereid voor de Pleiadenschool uit IJmuiden.
Lems:”Ook deze dag verliep succesvol voor ruim 220 leerlingen. Het was een prachtig gezicht om leerlingen uit het voortgezet onderwijs op deze manier te zien omgaan met leerlingen uit het basisonderwijs.” Ook voor de examenkandidaten was de dag succesvol. “Iedereen heeft een ruim voldoende gekregen”, laat Lems met een lach op zijn gezicht weten.
2013 januari IJmuider Courant
Vellesan-leerlingen IJmuiden organiseren activiteiten dag voor Zonnebloem
Leerlingen van het Vellesan College hebben donderdag en activiteiten dag georganiseerd voor ouderen van De Zonnebloem. Ruim 65 gasten zijn aanwezig in een van de schoolgebouwen in IJmuiden. Ze kunnen Wii’en, bordspellen spelen, schilderen, sjoelen en een quiz doen. Tevens krijgen ze een gratis lunch. De dag wordt geregeld door leerlingen van de Vellesan opleiding Sport, Dienstverlening en Veiligheid.