Hoofdstuk 1: Geschiedenis
In het boek komt de geschiedenis van de school aan de orde. Maar we hebben meer gevonden dan we in het boek kwijt kunnen. Hieronder een deel van dat extra materiaal in de vorm van artikelen, verhalen en foto’s.
1992 Na de bel stormt ieder naar het lokaal waar hij moet zijn. Een meisje rent de rectorskamer in. “Zijn die van ‘B 1-3′ allemaal vrij? “Vraag maar aan mevrouw Been,… Meer…
1991 In september 2016 werd er een interview met Larissa en Aliya gepubliceerd in de NRC. Er wordt in beschreven hoe hun vriendschap begon in 1991. Meer….
2011 Stormvogels/Telstar en het Vellesan College tekenden een convenant, waarbij jonge topsport de kans wordt geboden om goed onderwijs te volgen. Meer….
2001 Door de gigantische fusie die op stapel staat met Tender College, Noordzee College en Kennemer Lyceum, verliest het Vellesan College het etiket ‘openbaar’. Meer…
2004 Het Vellesan College in IJmuiden gaat een wachtlijst instellen. De school aan de Briniostraat heeft al zoveel aanmeldingen van nieuwe leerlingen binnen … Meer…
2007 Achtstegroepers bezoeken het Vellesan College en kregen na een inleidend praatje van een van de collega’s van de schoolleiding twee proeflesjes. Meer…
2005 Regelmatig bezoekt de inspectie het Vellesan College om de kwaliteit van het onderwijs te controleren. De conclusies van het het inspectiebezoek uit 2005. Meer…
2021 Vanaf 2021 heet de Duin en Kruidbergmavo uit Driehuis het Vellesan College, net als de IJmuidense partnerschool waarmee al samengewerkt werd. Meer…
2009 Het 25 jarig jubileum wordt gevierd met een fancy fair, een schoolfeest en een reünie voor oud-medewerkers: het familiegevoel van het Vellesan wordt ervaren Meer…
1992 januari Haarlems Dagblad
Een scholengemeenschap is veel socialer
Negen uur ‘s ochtends, de Troelstraweg in IJmuiden. Jongeren lopen haastig naar school. Ze zitten allemaal op dezelfde school, maar gaan niet dezelfde kant op. Ze verspreiden zich over verschillende gebouwen, als volwassenen die naar hun werk gaan, ieder op weg naar het eigen kantoor. “Waar ga jij nou heen?”, roept een meisje tegen een klasgenoot. “Ik heb tekenen”. “Oké, tot later dan”. Het Vellesan College is gehuisvest in drie verschillende gebouwen. Het is een brede scholengemeenschap voor ibo, lbo, mavo, havo en vwo. In het hoofdgebouw wachten de leerlingen in de hal totdat de bel gaat. Ze klitten samen in groepjes. Na de bel stormt ieder naar het lokaal waar hij moet zijn. Een meisje rent de rectorskamer in. “Zijn die van ‘B 1-3′ allemaal vrij? “Vraag maar aan mevrouw Been, die weet het precies”, zegt rector Hans van der Kwaak. Hij kan het onmogelijk bijhouden allemaal. Het Vellesan College telt 750 leerlingen.
De scholengemeenschap ontstond in 1984 uit een fusie van vier scholen: een havo/vwo school, twee mavo’s en een huishoudschool die te weinig leerlingen hadden. Ze moesten samen verder, besloot het gemeentebestuur. Daar ging twee jaar discussie aan vooraf, de meerderheid van het personeel was tegen. “Vooral het personeel van havo/vwo was bang dat het niveau zou dalen. Daar zijn schoolleiders altijd bang voor als je over brede scholengemeenschappen praat. Dat de school minder goed wordt als er een lbo-poot bij zit. En vooral dat ouders dat denken. Maar het is gewoon niet waar”.
Van der Kwaak rekent het voor. Van de bovenbouw zit nu 55 % op het niveau dat de basisschool adviseerde, 36% is hoger uitgekomen (doet bijvoorbeeld havo terwijl de basisschool mavo aanraadde) en 9 % is lager terecht gekomen. De havo/vwo leerlingen zijn niet weggelopen. “Daar hadden wij zorgen over, maar dat blijkt niet nodig te zijn. Hun aantal is stabiel gebleven en neemt de laatste tijd wat toe”. De rector begrijpt de weerstanden die een brede scholengemeenschap oproept. Hij was er zelf ook huiverig voor. “Ik kon me er geen beeld van vormen. Maar ik ben een voorstander geworden. Als je het maar goed organiseert, werkt een brede scholengemeenschap erg goed”.
Conrector Elias de Boer was als mavodirecteur één van de ergste tegenstanders. Hij was vooral bang dat de mavoleerlingen ondergesneeuwd zouden raken. “Maar toen het gemeentebestuur eenmaal tot fusie had besloten, hebben we als schoolleiders gezegd: ’streep onder de discussies, we zetten alles op alles’. We hebben de taken eerlijk verdeeld. Eén werd rector, de rest conrector met een eigen zelfstandige taak. Een paar jaar na de fusie betrapte ik mezelf erop dat ik enthousiast was geworden. Er is nu meer mogelijk. Je kunt elke leerling een pakket bieden dat bij hem of haar past. En de geborgenheid is gebleven”.
Lbo/mavo en havo/vwo kregen ieder een gebouw. Elk gebouw heeft zijn eigen leraren, zijn eigen conciërge. Tot de derde klas hebben alle leerlingen les in het hoofdgebouw. De leerlingen vinden het gezellig om in het derde jaar met een kleinere groep in één gebouw te komen. Het contact met de anderen verliezen ze niet, omdat ze voor sommige vakken naar het hoofdgebouw gaan.
Rector Van der Kwaak is tevreden over de combinatie van een brede scholengemeenschap en de geborgenheid van de eigen gebouwen. “Maar je moet oppassen dat het één school blijft. Vooral de leraren hebben de neiging in hun eigen kringetje te blijven hangen. Daarom organiseren we veel dingen die samengedaan worden”. Het grote voordeel van de brede scholengemeenschap is dat de kinderen gemakkelijk door kunnen stromen naar het niveau dat bij hen past, vindt de rector. Haalt een kind in een mavobrugklas steeds hoge cijfers voor Engels, dan wordt dat vak op een havo- of vwo-niveau beoordeeld. ”Als je mavo doet en je haalt steeds negens, dan kan je toch net zo goed havo doen? Maar wie zegt dat tegen je als je op een categorale mavo zit? Wij zeggen dat dus wel.”
Een brede scholengemeenschap is sociaal vindt Van der Kwaak. “Deze school is echt een afspiegeling van de maatschappij. Complex, maar heel boeiend. Iedereen mag hier komen, ongeacht het niveau. Gaat er iets mis, dan hoef je niet van school af. Je blijft gewoon, maar komt bij een ander groepje terecht. Zo vermijd je de dubbele klap die je krijgt als je ook nog een andere school moet zoeken”. “En de extreme cultuurtjes van lbo-scholen en gymnasia heb je hier niet. Al zijn de brugklassen in niveaus onderverdeeld, feesten, sportdagen en kampen doe je allemaal samen. Het gaat er niet om of je vwo of lbo doet, je zit allemaal op dezelfde school”.
1991 NRC Handelsblad
Over de vriendschap tussen Larissa Pans en Aliya Altintas
In september 2016 werd er een interview met Larissa en Aliya gepubliceerd in de NRC. Hier is deel van de tekst opgenomen, er staat beschreven hoe hun vriendschap begon in 1991.
We schelen maar drie dagen in leeftijd. In 1991, in 3-havo werden Aliya en ik klasgenoten. Was dat niet gebeurd, dan hadden onze levens elkaar waarschijnlijk nooit gekruist. We zaten op een multiculturele scholengemeenschap avant-la-lettre: het Vellesan College in IJmuiden, de eerste school in Nederland die experimenteerde met een ‘schakelklas’, een klas waar vluchtelingkinderen vanuit brandhaarden uit de hele wereld Nederlands leerden en lessen volgden met reguliere leerlingen.
Aliya was de dochter van een Turkse gastarbeider die in papierfabriek Crown Van Gelder werkte en een moeder met een hoofddoek. Larissa was de dochter van de conrector en leraar wiskunde op het Vellesan. We schreven melige briefjes in elkaars agenda’s, kregen de slappe lach en maakten voorzichtig kennis met elkaars familie.
We waren beiden outsiders in een klas met ‘Sjonnies en Anita’s’, paardenmeisjes, goedgebekte hockeykids, enkele in zichzelf gekeerde vluchtelingenkinderen uit voormalig Joegoslavië en kinderen van Turkse en Marokkaanse gastarbeiders die bij de Hoogovens werkten. Veel docenten geloofden hartstochtelijk in kansen voor iedereen; het stapelen van niveaus werd aangemoedigd.
Het Vellesan College bracht het socialistisch ideaal om het beste uit leerlingen van allerlei culturen te halen begin jaren negentig van de vorige eeuw voortvarend in de praktijk. Er was een schoolfonds voor kinderen die het boekenpakket niet konden betalen, er werd een vervangende, goedkope activiteit georganiseerd voor moslimmeisjes die niet mee mochten op kamp, allochtone leerlingen kregen lessen in Eigen Taal en Cultuur. Integreren zou vanzelf gaan.
2002 Ijmuider Courant
Onderwijs en topsport dichter bij elkaar gebracht
Stormvogels/Telstar en Vellesan slaan handen ineen.
Dinsdag 19 maart vond de ondertekening plaats van een unieke intentieverklaring in de gemeente Velsen: de besturen van Stormvogels/Telstar en het Vellesan College tekenden een convenant, waarbij zoveel en zover mogelijk het belang van de jonge topsporters van Stormvogels/Telstar en het behalen van goede onderwijsresultaten gediend worden.
Intern is bij Stormvogels/Telstar een studie verricht naar de combinatie school – voetbal en is gekeken hoe C-junioren komend jaar het beste gediend worden. De praktijk is dat de junioren pas op de training kunnen verschijnen nadat de lessen op school zijn afgelopen. Daarmee verschuift het dag patroon naar de late avonduurtjes om nog te eten en huiswerk te maken. Gemiddeld trainen aankomende topsporters zo’n 8 uur per week, vier middagen. Dan na het trainen opfrissen, als een speer naar huis, eten en de rest van de verplichtingen. Die belasting is groot: soms gaat het en niet goed op school en niet goed met prestatiesport. Zo komt de leerling in een moeilijk parket.
Hans de Winter, jeugdtrainer van Stormvogels/Telstar en LO-docent Bert Ranzijn van het Vellesan College zijn op andere scholen gaan kijken om een plan van aanpak te maken (o.a. scholen, die de opleiding van Feyenoord, Sparta en F.C. Utrecht verzorgen).
In de samenwerking Stormvogels/Telstar en het Vellesan College is vier maal een middag op tijd op de training zijn geregeld. Het Vellesan College heeft als brede school vele niveaus in huis, lwoo, bbl, kbl, tl, havo en Atheneum en is derhalve een goede partner om topsport mogelijk te maken. Komende cursus wordt al gestart met sportklassen voor een breed publiek, met een programma waarbij andere vakken deelnemen en met specifieke onderdelen: clinics, golfen, steile wandklimmen, mountainbiken, jeugd EHBO-diploma e.d.
In de overeenkomst tussen Stormvogels/Telstar en het Vellesan College spreken beide partijen zich uit het algemene belang van de leerling centraal te stellen: zowel de sport- als de schoolprestaties zullen regelmatig in het jaar bekeken worden. De sport coördinatoren zullen met elkaar van gedachten wisselen en zaken die voor de jonge topsporter van belang zijn op elkaar afstemmen.
Het studiekompas begeleidt de jeugdige spelers op de route naar het diploma. Aan de hand van het studiekompas kunnen begeleiders zien wanneer een kind hulp nodig heeft bij een vak, strenger aangepakt kan worden als blijkt dat hij er op school met de pet naar gooit of juist belonen als het met de leerling goed gaat. Het is een unieke samenwerking tussen twee partijen die voor de toptalenten van de B1, C1 en D1 alleen maar voordelen oplevert.
2001 IJmuider Courant
Vellesan na fusie geen openbare school meer
Wethouder vecht voor toegankelijkheid
Het IJmuidense Vellesan College zal niet langer een openbare school zijn in de zin der wet. Door de gigantische fusie die op stapel staat met Tender College, Noordzee College en het Kennemer Lyceum, verliest de school het etiket ‘openbaar’. Onderwijswethouder M. Noorman is daar niet tegen, maar wil wel zoveel mogelijk waarborgen om het openbare karakter van de school te behouden.
Middels de nieuwe statuten wil hij in ieder geval de algemene toegankelijkheid van het Vellesan veiligstellen zodat leerlingen niet of nauwelijks geweigerd kunnen worden. Ook stelt het gemeentebestuur eisen aan het personeelsbeleid.
Voor zover de wet dat niet regelt wil Noorman waarborgen dat aan toekomstig personeel dezelfde eisen worden gesteld als bij het openbaar onderwijs. Daarnaast wil hij zekerstellen dat de school bij een eventueel volgende fusie niet weer ‘van kleur’ verandert en daardoor ook haar openbare karakter kwijtraakt.
Volgens fusie coördinator J. van Rijn krijgt de gemeente een kwaliteitszetel in het bestuur. “En wellicht kan de gemeente Velsen zich vinden in onze opvattingen over zaken als algemene toegankelijkheid, benoembaarheid en respect voor diverse geloven”, zegt van Rijn.
De plaatselijke afdeling van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs heeft geen oordeel over de fusie. Secretaris F. Korver meldt dat het een slapende afdeling is, die dit soort ontwikkelingen niet meer volgt.
Volgens fusie coördinator Van Rijn merken ouders en leerlingen de eerste tijd niets van de fusie die vooral op bestuurlijk vlak voordelen oplevert. In een later stadium profiteert ook het onderwijs ervan doordat lesprogramma’s op elkaar worden afgestemd.
Door de fusie vallen alle Velsense scholen voor voortgezet onderwijs, behalve het gymnasium Felisenum, mogelijk al per 1 augustus onder hetzelfde bestuur.
In diezelfde organisatie zitten ook scholen uit Haarlem, Aerdenhout, Bloemendaal, Overveen, Zandvoort en Harlingen. Gymnasium Felisenum zal niet tot de fusie toetreden. Jaren geleden ketste een fusie met het Vellesan en het Ichthus af, tot groot verdriet van de toenmalige onderwijswethouder A. van Beelen. Felisenum sloot zich aan bij drie andere gymnasia. “Dat blijft zo. Dat is nog steeds een gelukkig huwelijk”, meldt rector H. Rours.
2004 IJmuider Courant
Wachtlijsten op Vellesan in IJmuiden
Het Vellesan College in IJmuiden gaat een wachtlijst instellen. De school aan de Briniostraat heeft al zoveel aanmeldingen van nieuwe leerlingen binnen dat Vellesan ze niet meer kan bergen. “Er hebben zich nu al 250 leerlingen ingeschreven. Vorig jaar hadden we dat aantal pas in mei. En de aanmeldingen komen nog steeds binnen”, zegt rector Kollmer.
De school voor vmbo en havo/vwo krijgt te maken met een nijpend ruimtegebrek. ”Er doen dit jaar 160 leerlingen eindexamen, dus we groeien zo’n honderd leerlingen”, aldus Kollmer. “Daar kan ik nog vier noodlokalen voor aanvragen, maar dan hebben we er al zes. Meer kan echt niet.” Het Vellesan kampt al langer met huisvestingsproblemen en wil graag uitbreiden. Hiervoor heeft de gemeente deze week een voorbereidingskrediet verleend.
Ter verklaring van de groei van zijn school wijst Kollmer op de aantrekkingskracht van de sport- en laptopklassen. “Die voorzien duidelijk in een behoefte. Daarnaast zijn we ons als school beter gaan presenteren. Docenten zijn leerlingen anders gaan benaderen.”
De andere scholen voor voortgezet onderwijs in Velsen hebben ongeveer hetzelfde aantal inschrijvingen als vorig jaar.
februari 2007
Achtstegroepers bezoeken het Vellesan College.
Het zit erop. We hebben de afgelopen maanden weer kunnen zien, horen en merken dat er op woensdag– en vrijdagmorgen een gezellige drukte heerste op school. Leerlingen uit groep 8 die de sfeer kwamen proeven. Ze werden ontvangen in de aula van het hoofd- gebouw en kregen na een inleidend praatje van een van de collega’s van de schoolleiding twee proeflesjes. De leerlingen werden in drie groepen verdeeld en bleven of in het hoofdgebouw of ze gingen naar het Willem de Zwijgergebouw.
De meegekomen ouders en leerkrachten kregen apart een rondleiding door de school om vervolgens in de vergaderruimte ingelicht te worden over het reilen en zeilen hier op het Vellesan College. Dit alles onder het genot van een kopje koffie of thee. Daar- bij was er ook tijd voor hen om vragen te stellen.
Aan het einde van de ochtend was er de afsluiting in de aula van het Willem de Zwijger- gebouw. Daar kregen de leerlingen een “Brugklaskrant” en een pen van het Vellesan Col- lege mee. De “Brugklaskrant” staat vol met verslagen van de leerlingen uit onze eerste klassen. Snel werd gekeken of een oud-leerling van hun school ook in de “Brugklaskrant” had geschreven.
Buiten de groep 8 bezoeken hier op school, ben ik ook de boer op gegaan om ruim 250 leerlingen in groep 8 een presentatie te geven over onze school. Dit viel ook bij deze kin- deren in goede aarde. Resultaat was dat er op de “Doe-middag” veel leerlingen van deze scholen aanwezig waren.
Ik wil graag iedereen bedanken die het mogelijk heeft gemaakt om deze kleine 800 potentiële brugklassers een onvergetelijke ochtend te bezorgen. Conciërges, schoolleiding en natuurlijk niet te vergeten de collega’s die de proeflesjes hebben gegeven. En nu maar hopen dat het resultaat zichtbaar mag worden bij de inschrijvingen.
Ik heb van deze bezoeken genoten, hopelijk jullie ook en kan ik volgend schooljaar weer op jullie hulp rekenen.
Bouwe Hoekstra
februari 2005
Uit het inspectierapport van april 2005
…
2- De school werkt in voldoende mate aan de verbetering van de kwaliteit van haar onderwijs.
a- Sinds dit schooljaar is er een nieuwe organisatiestructuur doorgevoerd, waarbij docententeams per afdeling zijn gevormd.
b- Volgend schooljaar wordt het programma ‘Leefstijl’ geïntroduceerd voor alle afdelingen.
c- In het kader van het zogenaamde ‘Vellesan Onderwijs Concept’ heeft de school een duidelijke visie/missie geformuleerd en de hoofdlijnen van het onderwijs dat men voorstaat. In dit schooljaar heeft men drie geïntegreerde projecten uitgevoerd.
d- De school is bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe basisvorming.
e- Vanaf volgend schooljaar wordt het nieuwe digitale leerlingvolgsysteem (Magister) operationeel.
2021 november Jutter/Hofgeest
Duin en Kruidbergmavo gaat verder als Vellesan College
Met ingang van deze week gaat de Duin en Kruidbergmavo uit Driehuis, het Vellesan College heten, net als de IJmuidense partnerschool waarmee al sinds 2011 samengewerkt wordt. De scholen hebben sinds die tijd ook al één rector/directeur, Marc Boelsma.
‘Door de krachten van de twee scholen te bundelen kunnen we als school een prachtig compleet pakket aanbieden’, legt Marc Boelsma uit. ‘Het Vellesan College heeft namelijk een sport-, dans- en cultuurprofiel en de Duin en Kruidbergmavo blinkt uit in bèta- en digitaal onderwijs. Dat vult elkaar dus perfect aan.’
‘Bovendien wordt in 2024 de Nieuwe Leerweg ingevoerd’, licht de rector de officiële samenvoeging verder toe. ‘Dan verdwijnt de mavo zoals we die nu kennen en wordt er naast de theoretische vakken ook een praktijkgericht programma toegevoegd. Bij het Vellesan College zal dit het nieuwe examenprogramma Technologie en Toepassing zijn. Een kleine locatie als de Duin en Kruidbergmavo heeft helaas niet de mogelijkheid om dat zelfstandig aan te bieden. Het Vellesan College heeft naast de mavo ook een havo/vwo- en een vmbo-afdeling en is daardoor groot genoeg om dat wel aan te kunnen bieden. Door de samenwerking hebben leerlingen een ruimere keuze en kunnen ze ook veel makkelijker doorstromen naar MBO of havo.’
De leerlingen die nu op de Duin en Kruidbergmavo zitten blijven voorlopig nog lessen volgen in het huidige schoolgebouw aan de Nicolaas Beetslaan in Driehuis.
‘Bestuur en schoolleiding werken aan het plan om het Vellesan College in IJmuiden uit te breiden’, gaat Boelsma verder. ‘Als die nieuwbouw af is, kunnen alle leerlingen van de nieuwe leerweg op één locatie naar school. En in de nieuwbouw zal niet alleen plaats zijn voor ruime lokalen, maar ook voor de speciale technische voorzieningen die horen de richting Technologie en Toepassing binnen de Nieuwe Leerweg.’
Marc Boelsma: ‘Sommige docenten fietsen nu nog heen en weer tussen Driehuis en IJmuiden om daar én hier les te geven. Zodra de nieuwbouw klaar is, leren en werken alle leerlingen en docenten samen op één locatie op een moderne school voor vmbo, mavo/Nieuwe Leerweg, havo en vwo waar je als leerling en als medewerker graag komt en alle kansen krijgt om je optimaal te ontwikkelen.’
2009 september IJmuider Courant
Het familiegevoel van het Vellesan College
Het Vellesan College in IJmuiden jubileert: het bestaat 25 jaar. Volgende week woensdag is er een grote fancy fair. De dag erop volgt Silver Sensation, een groot schoolfeest waarvoor Bob’s is afgehuurd. Vrijdag komen ruim 250 oud-leraren naar de school voor een reünie met kooktheater.
Wiskundedocent op het Vellesan en organisator van de fancy fair, Peter van der Kroef verheugt zich op het schoolfeest. De leerlingen zullen met bussen worden gehaald en gebracht. “Vorig jaar hadden we een feest voor de hele school. Dat was zo gezellig. Je zag eerstejaars met zes-vwo’ers ronddansen. Er was echt zo’n thuisgevoel, zo’n gezinsgevoel.”
Woensdag, de dag van de fancy fair, wordt een hele onderneming waar 950 leerlingen aan meewerken. Speciaal is ook dat die dat de toren van het hoofdgebouw aan de Briniostraat opengaat voor wie een spectaculair uitzicht wil over Velsen.
“Die toren is al jaren dicht. Bijna niemand is erin geweest’’, aldus Van der Kroef. Toen het gebouw nog de Rijks-HBS was, werd de toren gebruikt voor het vak sterrenkijken.”
Het gaat goed met het Vellesan College, onderdeel van Dunamare. De school staat er financieel goed voor en trekt leerlingen aan. Het Vellesan krijgt goede cijfers.
“En de sfeer is erg goed,” zegt Van der Kroef. Hij verheugt zich op de reünie met de oud-collega’s. “Mensen die hier 15 van de 25 jaar hebben gewerkt. Het Vellesan kent een familiegevoel. Als je met collega’s ’s nachts je ronde maakt op schoolkampen ontstaat onderling meer dan dat je alleen ‘goedemorgen’ zegt. Het familiegevoel is echt een item op het Vellesan. Ik voel dat wel zo.”