1994 – 1999
School en muziek 4 Jan Bakker was vanaf de start in 1984 leerling van het vwo van het Vellesan College. In het bezit van zo’n 6500 lp’s, singles en cd’s beschrijft hij de muziekgeschiedenis van… Meer…
1996 Klas M4.4 (mavo) uit 1996 -1997. Foto aangeleverd door Marloes Zwart
1995 Breed lachend komen ze het klaslokaal van leraar Lut binnen. Vier meisjes en een jongen uit verre landen waar het op z’n zachtst gezegd bepaald niet pluis is. Meer…
1993 Dit schooljaar begint Jessica Janmaat in de eerste klas en staat ergens op deze foto. Zij deelt met ons haar herinneringen Meer…
School en muziek
Jan Bakker schreef een verhaal over zijn schooltijd, de tijd daarna en de muziek die daarbij hoort.
Lees hier aflevering 4 over de periode tot 1999.
Februari 1995
Russisch taalonderwijs op het Vellesan College
Breed lachend komen ze het klaslokaal van leraar Lut binnen. Vier meisjes en een jongen uit verre landen waar het op z’n zachtst gezegd bepaald niet pluis is.
Een ding hebben ze gemeen, namelijk een voor mij onuitsprekelijke naam. Shake Sarkisjan komt uit Armenië, woont tijdelijk in Castricum en verblijft nu bijna anderhalf jaar in Nederland. Ze spreekt goed Nederlands en is in staat het onderwijs goed te volgen. Ditzelfde geldt voor Wigen Sarkisjan uit Armenië, die in de vierde klas vwo zit. Nasrim Bardjis zit in mavo 3 en komt uit de hoofdstad van Afghanistan, Kaboel. Tor slot zijn er nog twee zusjes uit Singapore. Grace Crispus zit in mavo 3 en zus Joyce in havo 3.
Leraar Lut is maar wat blij met zijn gedisciplineerde en goed gemotiveerde leerlingen. Een nadeel is het vrij grote verloop in zijn leerlingengroep. De ouders van de meeste leerlingen hebben een tijdelijk woonverblijf. Krijgen ze echter ergens in het land een vaste woonplaats toegewezen, dan is Lut vaak weer een leerling kwijt.
Door deze leerlingen en andere Oost-Europese kinderen Russisch aan te bieden – een taal die ze al grotendeels beheersen – maak je het ze bij het samenstellen van hun talenpakket wat gemakkelijker. Gelukkig – en terecht – zijn er voor deze leerlingen wettelijk ook enkele positieve regelingen getroffen.
Zo zijn er uit de I.S.K.-pot (Internationale Schakel Klas) enkele extra lesuren beschikbaar. Ook krijgen ze tijdens examens vaak wat langer de tijd etc.
De klassikale les is op zich een vreemde gewaarwording. Via de muziekband geluidstape, worden uitsluitend voor mij onbekende klanken het lokaal in geslingerd, terwijl tijdens de bespreking de bordtekst ook al niet verhelderend werkt.
Tussen de Russische teksten door wordt er Nederlands gesproken en daar maak ik uit op dat er vrouwelijke en mannelijke Russische voor- en achternamen worden geoefend.
Moeiteloos wordt door leerlingen en leraar Russisch en Nederlands afgewisseld. Het enige wat me in deze Babylonische spraakverwarring lukt, is dit bijzonder enthousiaste groepje uitheemse leerlingen op de foto te zetten. {red: Die foto ontbreekt trouwens in ozne collectie]
2024
Jessica Janmaat begon in 1993 en deed in 1997 eindexamen mavo
Zij vertelde ons: ‘Er was een periode dat ik niet zo netjes luisterde in de klas. Of misschien wel helemaal niet. Dan werd ik uit de klas gestuurd naar meneer Prins. En dat was altijd gezellig. Hij begroette je altijd vrolijk en netjes. En nadat ik al erg vaak bij andere klassen de les moest volgen. (Vaak Engels in de 4de klas havo terwijl ik in 2 mavo zat). Mocht ik de blikjes van de ene locatie naar de andere verplaatsen en deed ik veel conciërge werkjes. Maar ervaarde dit niet als straf als je langs Dhr Prins mocht. Wat was die man toch altijd vrolijk.’