2004 – 2009
2005 We maakten voor de reünie van 14 september jl. een foto-presentatie met foto’s uit de periode 2005 tot 2014. Klik hierboven om die te bekijken.
School en muziek Jan Bakker was vanaf de start in 1984 leerling van het vwo van het Vellesan College. In het bezit van zo’n 6500 lp’s, singles en cd’s beschrijft hij de muziekgeschiedenis van… . Meer…
1992 Pieter Oosterhuis schrijft: Ik had er 36 jaar voor de klas en nog een paar jaar gepensioneerde afstand voor nodig om te beseffen wat mijn leerlingen al die jaren allang wísten….. Meer…
2005 Het is de bedoeling dat ze helemaal worden verwend. Van een warm welkom tot een uitgebreide lunch. Twaalf gasten van het IJmuidense woon- en zorgcentrum De Moerberg…. Meer…
2008 Met enige regelmaat waren er projectdagen. Die stonden in 2008 in de eerste en tweede klas vmbo-basis en -kader in het teken van ‘The Seventies’… Meer…
2009 Het Vellesan College barst van het talent. In 2009 werd voor de derde keer een succesvolle Open Podium-avond gehouden waar leerlingen konden laten zien wat ze … Meer…
2005 Franse leenwoorden zijn Nederlandse taal ingezakt. Michel van den Nieuwendijk vond dit een interessant gegeven en schreef er zijn profiel werkstuk over. Meer…
2008 Leren is makkelijker als het leuk is. Leren met een laptop is veel leuker dan alleen maar uit boeken. Het Vellesan was een van de eerste scholen met laptopklassen. Meer…
2008 Leerlingen vmbo doen eindexamen tekenen. Dat is elk jaar weer spannend. Maar deze hebben power, lef en maken uitzonderlijk werk. Docent Pauline Dekker is onder de indruk. Meer…
2007 Sportklasleerlingen waren woensdag 13 juni aanwezig als ballenjongen bij een wedstrijd in Heerenveen van het EK onder 21. Na loting mochten er 12 leerlingen mee. Meer…
2007 Twee teams op de 1e en 2e plaats bij het eerste Nederlands jeugdkampioenschap frisbeeën. Ook in 2014 en 2016 goede prestaties voor de Vellesan Speedy’s Meer…
2008 Tijdens de landelijke finales van de schoolsport Mission Olympic eerste plaats voor de jongste categorie Recreanten badminton. In 1998 ook al ereplaatsen. Meer…
School en muziek
Jan Bakker schreef een verhaal over zijn schooltijd, de tijd daarna en de muziek die daarbij hoort.
Lees hier aflevering 6 over de periode 2004 – 2009.
Don’t be a stranger
door Pieter Oosterhuis
Ik had er 36 jaar voor de klas en nog een paar jaar gepensioneerde afstand voor nodig om te beseffen wat mijn leerlingen al die jaren allang wísten: het gaat op school helemaal niet om leren. Wie van mijn oud-leerlingen weet nog wat het woord ventriloquist betekent? Wie van hen vergelijkt de Liefde van hun Leven nog met een Summer’s day? Nee, school is een social event. De HV-jaarboeken lazen al als verslagen van, voornamelijk, De Leuke Dingen. Mijn lessen Engelse grammatica of literatuur bleven doorgaans nadrukkelijk ongenoemd.
Toen ik, om een bijdrage te leveren aan 40 jaar Ons Vellesan, door mijn fotoarchief bladerde, vond ik geen foto’s van spreekbeurten Engels of van leerlingen die zich concentreerden op luistertoetsen. Maar des temeer beelden van een grote variëteit aan extra-curriculaire evenementen: natuurlijk de werkweken (in IJmuiden heet dat ‘’op kamp’’): Antwerpen, abseilen in de Ardennen, droogvallen op de Waddenzee met de Bruine Vloot, Parijs, Londen, Berlijn en, o ja, Barcelona niet te vergeten. Maar ook: racefietsen in Spaarnwoude, auto’s wassen en een veiling voor goede doelen, culturele verkenningen in Haarlem en Amsterdam, de jaarlijkse lunch in Parijs, bezoeken aan de UVA en de VU, Shakespeare in de tuin van Kasteel Huis Doorn, bootje varen door de Amsterdamse grachten, de diploma-uitreikingen in de Stadsschouwburg van IJmuiden – letterlijk teveel om op te noemen.
2006 Barcelona
En wat die foto’s laten zien? Wat ze gemeen hebben? Het plezier spat ervan af! Natuurlijk was er ín de klas ook genoeg jolijt, niet zelden om idiote tradities die in mijn lokaal golden: kauwgom bij binnenkomst op de kauwgompaal, bananenschuim voor kleine grammaticale overtredingen, 10 €urocent voor een showtasje (uit welk fonds dan weer een kerstboompje gekocht kon worden) de cut-out Queen Elizabeth gekke hoedjes opzetten. De literaire vondsten van mijn leerlingen waren trouwens ook vaak een bron van vermaak. Op het ladekastje van mijn bureau had een leerling op een ongetwijfeld zware dag geobserveerd ‘’Ferry is de schuld van alles’’ (geanonimiseerd citaat). Onder een lastig proefwerk las ik ooit ‘’Ik weet het wel, maar ik zeg het lekker niet’’. En dan waren er niet te vergeten vindingrijke vertalingen als ‘’The boy tried to decorate the girl of his dreams’’ en ‘’The sick brothers jumped from the ambulance’’ Lachen natuurlijk, maar wat waren we blij als we weer even mochten buitenspelen.
Natuurlijk deden mijn lessen er wél toe. Natuurlijk waren het, voor de leerlingen maar ook voor ons, de leraren, niet alleen maar lastige onderbrekingen van waar het eigenlijk om draaide: met z’n allen een beetje keten, desnoods chillen als het programma te zwaar werd (‘’Meneer, mag ik echt geen Red Bull meer?’’).
Maar ik weet zeker dat ook de vele buitenroosterlijke activiteiten ons ook een wijze les leerden: met de meeste leerlingen en leraren kon je goed plezier maken – én werken. Ja dat ook.
Beste oud-collega’s en oud-leerlingen, het ga jullie allemaal goed, én, don’t be a stranger.
Pieter Oosterhuis (leraar in ruste)
februari 2005
Verse kokosmakronen en lichtroze nagels
uit de IJmuider Courant van 25-02-2005
Het is de bedoeling dat ze helemaal worden verwend. Van een warm welkom tot een uitgebreide lunch. Twaalf gasten van het IJmuidense woon- en zorgcentrum De Moerberg werden gisteren op uitnodiging van het Vellesan College aan één stuk door vertroeteld. Dit is de tweede keer dat de VMBO-school zo een verwendag voor de Moerberg-bewoners organiseert.
Langzaamaan druppelen de eerste gasten binnen. “Dag dames”, roept de 89-jarige mevrouw Wijker van zorgcentrum De Moerberg. Ze kijkt alle omringende jonge dames aan en maakt een lachende opmerking. “Leuk hé, van die bejaarden hier op school. Dat is toch weer wat anders.”
Voor de dames Wijker en Vrolijk (85) is dit de tweede keer dat ze een verwendag in het Vellesan College mogen meemaken. “Vorige keer werd mijn haar gedaan. De scholieren hadden het gewassen en geföhnd en het zat best goed”, vertelt Vrolijk. De twee dames zijn van mening dat er ieder jaar zo’n activiteitendag moet worden georganiseerd. “We beschouwen dit echt als een dagje uit en dat is wel weer wat anders dan binnen zitten in de Moerberg. En het leuke van alles is dat ik niet weet wat er precies gaat gebeuren. Het is één grote verrassing”, zegt mevrouw Wijker vrolijk.
De gasten worden deze ochtend in twee groepen verdeeld. Eén gaat een kijkje nemen in het restaurant en de andere groep gaat naar het manicurelokaal. Mevrouw Paay mag als eerste naar boven voor een nagelbehandeling. “Ik wil heel graag lichtroze nagellak op mijn nagels hebben en een zachte massage erbij zou ik ook wel fijn vinden”, zegt ze terwijl ze netjes op haar beurt wacht. Mevrouw Wijker wacht ook. “Alleen zijn mijn nagels al gedaan door de manicure.”
Intussen wordt in het restaurant de koffie klaargemaakt en worden de koekjes in de oven gestopt. Docent Noortman van het Vellesan College is de hele ochtend druk bezig geweest het één en ander klaar te zetten. “De leerlingen doen eigenlijk alles zelf. Zij zullen de nagels lakken, de lunch klaarmaken en de ouderen begeleiden”, legt ze uit. Uiteindelijke doel van deze verwendag is om de praktijk voor de scholieren dichter bij huis te halen. Vlug wordt de lunch klaargemaakt. De sandwiches stapelen zich langzamerhand op en de geur van de kokende soep hangt in het kooklokaal. De leerlingen lijken er lol in te hebben en de ouderen genieten er ook volop van.
maart 2008
Projectdagen eerste en tweede klas vmbo-basis en -kader in het teken van ‘The Seventies’
Op 27 en 28 maart werden er in het Willem de Zwijger gebouw bijzondere lessen gegeven!
De start werd gemaakt in de aula met de presentatie van een overzicht met hoogtepunten uit elk jaar tussen 1970 en 1979. Aan de orde kwamen onder andere: de verschijning van ‘Puk van de Petteflet’, ‘Kruistocht in spijkerbroek’, vliegtuigongelukken, kapingen, bezetting van de ambassade, sesamstraat voor het eerst op de televisie, verloren finales, de eerste videorecorders, microprocessors, het tragische overlijden van enkele popsterren enzovoorts.
Daarna werden de ongeveer 200 leerlingen verdeeld over tien groepen met klinkende namen: the Rolling Stones, 10cc, the Osmond Brothers, James Brown, Dire Straits, Dr. Hook, The Sex Pistols, Queen, Pink Floyd en the Doors.
In blokuren van 100 minuten kreeg elke groep een dans workshop, die verzorgd werd door eindexamenleerlingen van de MBO-dans opleiding. Iedereen deed de workshop bij ‘taal en muziek’, hier werden aan de hand van songteksten platen hoezen gemaakt. Elke groep kwam ook langs bij ‘Nederlands en wiskunde’, hier werden collages gemaakt. De inhoud voor deze collages hebben de leerlingen tevoren zelf verzameld door mensen in hun omgeving te bevragen over de zeventiger jaren. Hieruit kwamen kleine onderzoeken voort met staafdiagrammen en cirkeldiagrammen als resultaat. Onderwerpen van deze onderzoeken waren: vakantiebestemmingen, mode, favoriete radioprogramma’s, leeftijd, schoolgebouwen enz.
Daarnaast verdiepten enkele groepen zich bij ‘aardrijkskunde en geschiedenis’ in het toerisme uit die tijd. Bij ‘nask/techniek en biologie’ deden de leerlingen onderzoek naar de kwaliteit van water. Dit laatste als vervolg op het rapport van de club van Rome uit 1972, waarin voor het eerst gewaarschuwd werd tegen de gevolgen van de groeiende bevolking en hun welvaart. Bij ‘beeldende vorming’ werden prachtige figuren geknipt en geplakt in de stijl van toen.
Op vrijdag werd in de aula gestart met een onderzoekje naar ‘wie is wie in de seventies?’ Van verschillende docenten werden foto’s getoond uit die tijd en het raden naar van wie de foto was leverde leuke reacties op. De meeste docenten konden een aardige toelichting geven bij de getoonde foto, zodat er ook op die manier een goed beeld van die periode werd gegeven.
Het laatste blok vond ter afsluiting weer plaats in de aula. Hier werd een overzicht gegeven van het werk uit de verschillende workshops. Natuurlijk valt het voor onze leerlingen niet mee om met microfoon voor een groep van 200 toehoorders te vertellen wat ze gedaan hebben, laat staan een geleerd danspasje te tonen….
Onder het genot van chips en limonade, prima verzorgd door de heer Boontjes, konden we met elkaar terugblikken op twee vermoeiende maar zeer interessante dagen.
maart 2008
Projectdagen eerste en tweede klas vmbo-basis en -kader in het teken van ‘The Seventies’
Op 27 en 28 maart werden er in het Willem de Zwijger gebouw bijzondere lessen gegeven!
De start werd gemaakt in de aula met de presentatie van een overzicht met hoogtepunten uit elk jaar tussen 1970 en 1979. Aan de orde kwamen onder andere: de verschijning van ‘Puk van de Petteflet’, ‘Kruistocht in spijkerbroek’, vliegtuigongelukken, kapingen, bezetting van de ambassade, sesamstraat voor het eerst op de televisie, verloren finales, de eerste videorecorders, microprocessors, het tragische overlijden van enkele popsterren enzovoorts.
Daarna werden de ongeveer 200 leerlingen verdeeld over tien groepen met klinkende namen: the Rolling Stones, 10cc, the Osmond Brothers, James Brown, Dire Straits, Dr. Hook, The Sex Pistols, Queen, Pink Floyd en the Doors.
In blokuren van 100 minuten kreeg elke groep een dans workshop, die verzorgd werd door eindexamenleerlingen van de MBO-dans opleiding. Iedereen deed de workshop bij ‘taal en muziek’, hier werden aan de hand van songteksten platen hoezen gemaakt. Elke groep kwam ook langs bij ‘Nederlands en wiskunde’, hier werden collages gemaakt. De inhoud voor deze collages hebben de leerlingen tevoren zelf verzameld door mensen in hun omgeving te bevragen over de zeventiger jaren. Hieruit kwamen kleine onderzoeken voort met staafdiagrammen en cirkeldiagrammen als resultaat. Onderwerpen van deze onderzoeken waren: vakantiebestemmingen, mode, favoriete radioprogramma’s, leeftijd, schoolgebouwen enz.
Daarnaast verdiepten enkele groepen zich bij ‘aardrijkskunde en geschiedenis’ in het toerisme uit die tijd. Bij ‘nask/techniek en biologie’ deden de leerlingen onderzoek naar de kwaliteit van water. Dit laatste als vervolg op het rapport van de club van Rome uit 1972, waarin voor het eerst gewaarschuwd werd tegen de gevolgen van de groeiende bevolking en hun welvaart. Bij ‘beeldende vorming’ werden prachtige figuren geknipt en geplakt in de stijl van toen.
Op vrijdag werd in de aula gestart met een onderzoekje naar ‘wie is wie in de seventies?’ Van verschillende docenten werden foto’s getoond uit die tijd en het raden naar van wie de foto was leverde leuke reacties op. De meeste docenten konden een aardige toelichting geven bij de getoonde foto, zodat er ook op die manier een goed beeld van die periode werd gegeven.
Het laatste blok vond ter afsluiting weer plaats in de aula. Hier werd een overzicht gegeven van het werk uit de verschillende workshops. Natuurlijk valt het voor onze leerlingen niet mee om met microfoon voor een groep van 200 toehoorders te vertellen wat ze gedaan hebben, laat staan een geleerd danspasje te tonen….
Onder het genot van chips en limonade, prima verzorgd door de heer Boontjes, konden we met elkaar terugblikken op twee vermoeiende maar zeer interessante dagen.
2005 juni IJmuider Courant
Profielwerkstuk: Franse woorden zijn samenleving ingezakt
“Taal vind ik gewoon erg interessant”, vertelt Michel van den Nieuwendijk. De leerling van 6 vwo heeft dan ook vele talen in zijn profiel zitten. “Met taal wilde ik voor mijn profielwerkstuk iets doen. Met behulp van mijn lerares Frans kwam ik op het idee om een combinatie te maken met de Nederlandse taal.” Zijn onderwerp werd daarom Franse leenwoorden in het Nederlands in de negentiende eeuw, met als ondertitel: De zwaartekracht van vreemde woorden of La gravitation des xénismes. “In de negentiende eeuw zijn veel Franse leenwoorden in de Nederlandse taal terechtgekomen”, weet Michel van den Nieuwendijk.
“Aan het begin van die eeuw kwam napoleon in Nederland. Je zou verwachten dat vanaf dat moment de leenwoorden in onze taal opdoken, maar dat blijkt niet het geval te zijn.” Franse leenwoorden blijken vooral langzaam in de taal te komen nadat Napoleon was vertrokken. “De Franse soldaten hadden vrijwel geen contact met de gewone burgers”, zegt de 17-jarige IJmuidenaar. “De hogergeplaatste mensen zoals de adel had dat contact juist wel. Toen de Fransen vertrokken waren, begonnen de Franse leenwoorden door het gebruik bij hoger geplaatsten langzaam tot de gewone bevolking door te dringen. Dar is de zwaartekracht van vreemde woorden. De woorden zijn als het ware de samenleving ingezakt.”
Veel woorden die oorspronkelijk uit het Frans afkomstig zijn, worden nu nog steeds in onze taal gebruikt. Denk maar aan bureau, cadeau, toilet, trottoir en premier. “Maar er zijn nog veel meer woorden die uit het Frans komen waarvan die oorsprong bij veel mensen niet bekend is”, aldus Michel. In zijn profielwerkstuk heeft hij een lange lijst van woorden opgenomen, inclusief de jaartallen wanneer ze voor de eerste keer in literatuur worden gebruikt. Een snelle blik langs de lijst laat de woorden karkas, tribune, tarief, effect, brutaal, sigaar, balans en fiks zien. “Heel veel woorden zijn in categorieën op te delen. Logischerwijs hebben veel militaire woorden een Franse oorsprong. Maar Frankrijk was ook een voorloper in cultuur.”
Moeiteloos noemt hij de woorden fanfare, klarinet en melodie op als voorbeelden hiervan. Maar ook veel namen van kleuren, zoals paars, beige en lila hebben een Franse oorsprong. “En ook op bestuurlijk gebied komen veel woorden uit het Frans. Dat is logisch, want Napoleon heeft de administratie en wetgeving zoals wij die kennen geïntroduceerd. En dat levert bijvoorbeeld leenwoorden op als arrest, balie, justitie, kantoor, legaliseren, pensioen, paspoort en administratie op. En ook onze maten als meter en de inhoudsmaat liter komen oorspronkelijk uit het Frans.”
2008 januari IJmuider Courant
Laptopklassen Vellesan College trekken leerlingen.
‘Leren is makkelijker als het leuk is.’
In een van de laptopklassen van het Vellesan kijken leerlingen in afwachting van de docent internetfilmpjes op Youtube. Even later is het tijd voor het serieuze werk: ze krijgen instructie over het maken van een filmpje.
Het Vellesan College was een van de eerste scholen in Nederland die de laptopklas introduceerde. Inmiddels kiezen meer scholen voor deze vorm van onderwijs. Een groot deel van de lesstof wordt via de laptop gegeven. Het onderwijs via de computer biedt volgens de school de mogelijkheid specifieke vaardigheden aan te leren, van Office en bewust omgaan met internet tot programmeren en websites bouwen. Leerlingen en docenten kunnen via internet altijd bij hun informatie.
Vijf leerlingen zijn door Klaas de Vos, afdelingsleider van havo en vwo, uitgenodigd om hun ervaringen te vertellen. Danielle Klaasen (18) hoorde bij de eerste tien die zich in 2002 voor de laptopklas aanmeldden. Zij zat in de eerste drie klassen achter de laptop. Yvette Vellinga (17) ook. Luc Does en Wessel van Haarlem (beiden 13) zitten in hun tweede jaar, Ramon van Roon (14) in zijn derde. Ze zijn het eens. Leren met de laptop is leuker, vindt Wessel. Polsklachten? Vierkante ogen? Niemand heeft er last van. En thuis zitten ze echt niet minder achter de pc. Danielle: “Daar doen we de leuke dingen.” Yvette: “Zo snel mogelijk je huiswerk af, dan kun je op msn.” Ze vindt het nuttig dat ze op school heeft leren omgaan met Office en het digitaal rijbewijs heeft gehaald.
De meesten geven aan juist vanwege het bestaan van de laptopklas voor het Vellesan te hebben gekozen. Danielle: “Maar ook vanwege de sfeer.” Computerproblemen zijn er heus wel af en toe. “Maar,” zegt Yvette, “die heb je thuis ook vaak genoeg.” Soms is een voedingsadapter stuk, maar dat lossen de leerlingen slim op door samen te doen en te wisselen als een van de laptops bijna uitvalt.
Volgens Klaas de Vos is de afhankelijkheid van de techniek een van de valkuilen in de laptopklas. Als in een klas het netwerk uitvalt, valt er weinig meer te regelen. Daarom zijn er voor elk vak in elk jaar ook boeken. En heeft hij bij een digitale toets altijd een exemplaar op papier mee, om in geval van nood op de kopieermachine te leggen.
Vellesan begon met de laptopklas omdat die leerlingen meer mogelijkheden biedt zelfstandig te werken. Maar ook om de school te profileren. “Er is gewoon concurrentie.”
Het idee elke leerling een laptop te verstrekken bleek financieel niet haalbaar. Nu zijn de laptops van de school. Er wordt geen extra bijdrage gevraagd. Er zijn nu twee lokalen met laptops en een met pc’s.
Het opzetten van het systeem kostte veel tijd en energie. Het valt of staat met het enthousiasme van de docenten, vindt de Vos. Hij constateert een toenemende bereidheid onder scholen om zelfontwikkeld materiaal uit te wisselen.
Van de keuze voor laptopklassen heeft het Vellesan College in elk geval nooit spijt gehad. Want: elk leerproces gaat veel makkelijker als leerlingen het leuk vinden.
2008 april IJmuider Courant
Leerlingen vmbo doen eindexamen tekenen
Ze hebben power, lef en maken uitzonderlijk werk. Tekendocente Pauline Dekker heeft nog nooit zo’n goede eindexamenklas gehad als 4-tl, de vmbo theoretische leerweg van het Vellesan College. Hun werk hangt nu bij de HEMA.
Voor het praktische eindexamen doken de leerlingen in hun jeugdherinneringen. Via allerlei tussenstappen die ze in hun schetsboek vastlegden kwamen ze bij het eindresultaat dat ‘verzamelingen’ als onderwerp moest hebben. Er zijn Barbiepoppen verwerkt en allerlei andere materialen. “Dit is geen vmbo-niveau meer, dit stijgt er boven uit”, zegt Bakker, die het als haar taak ziet om de scholieren los te krijgen en te stimuleren. Vier van de leerlingen spreken over hun werk.
Mariska, 17 jaar, uit Velserbroek.
Gebruikte een pallet als lijst.
Schilderde: Verliefde zoenende stellen.
“Het is inderdaad niet meteen duidelijk. Pas als je de titel leest, snap je mijn schilderij. Ik vind het wel leuk als het werk een raadsel is. Ik koos het vak omdat ik van tekenen hou. Vroeger was het boompje, huisje, nu maak ik hele kunstwerken. Ik ga hierna naar de kappersopleiding en daar heb je ook zicht op kleuren nodig.”
Femke, 16 jaar, uit Velserbroek.
Werkstuk: Kunstgeschiedenisboek dat ze beplakte met beschilderde vellen.
“Het is een verzameling stijlen en patronen. Daar ben ik altijd mee bezig. Ik vond het een grote opdracht waar veel week aan vastzat. Ik heb tekenen altijd een heel leuk vak gevonden. Ik begon in de eerste klas heel voorzichtig, nu kwak ik hele flessen op m’n werk. Mijn hele familie zit in de grafische hoek. Ik ga hierna ook iets creatiefs doen, audiovisuele productie op het Media College in Amsterdam.
Lars, 16 jaar, uit Beverwijk
Werkstuk: Stamboom
Gebruikte: Een schijf van een boomstam waar hij op het platte vlak een boom schilderde en aan de zijkant zijn familie.
“Ik dacht meteen al aan familie en een boom. Ik had ook nog iets met speelkaarten uitgewerkt voor als ik geen boomstam kon vinden. Ik koos tekenen omdat ik daar later ook wat mee wil doen. Eerst tekende ik heel precies maar in de vier jaar ben ik nu veel losser gaan werken. Ik ga hierna naar een hoveniersopleiding en daarna nog een hbo-studie voor tuinarchitect.”
Nicolette, 15 jaar, uit IJmuiden.
Schilderde Schotse bergen en tuiten op een houten kamerscherm.
“Dit geeft ik mee aan mijn vader die daar voor zijn werk gaat wonen. Als ik oud genoeg ben, gaat mijn moeder ook. Ik ben er zelf ook twee keer op vakantie geweest. Ik koos tekenen omdat ik het een leuk vak vind en ik ben er goed in. Hierna ga ik een toerisme opleiding volgen.”
2008 juni De Jutter
Sportklas Vellesan College aanwezig op EK onder 21
De halve brugklas 1TB is vorige week woensdag in Heerenveen als ballenjongen actief geweest bij de EK-wedstrijd tussen
Jong België en Jong Israël (1 – 0).
Mentor en docent lichamelijke opvoeding Ronald Welboren had middels een folder in de brievenbus een balletje in zijn klas opgegooid om dit – in plaats van met de club – met de klas te gaan doen. Een aantal leerlingen vulden de briefkaarten in en ja hoor begin juni ging de telefoon dat twaalf leerlingen met begeleiders naar Heerenveen mochten komen.
Snel werd een bus geregeld en via loting werd bepaald wie er mee mochten, want vrijwel de gehele groep had interesse.
Woensdag 13 juni was het zover: met de bus naar het prachtige Abe Lenstra stadion, na aankomst een instructieronde langs het veld en daarna werd de ploeg in de kleding gestoken door de sponsor van het EK.
Na een broodje en wat drinken moest iedereen op zijn stek plaats nemen, een bal onder de voet. De wedstrijdzelf was niet super spannend maar iedereen genoot zichtbaar van alles wat er te zien was. Tijdens de rust even op de foto gegaan en daarna de tweede helft gevolgd.
De meegereisde ouders, opa’s, ooms en collega’s hadden het bijzonder naar de zin met goede zitplaatsen in het zonnetje.
Na afloop kregen de jongens en meisjes nog een snack en vervolgens werd de terugrit naar IJmuiden – met op de radio een verslag van Jong Oranje tegen Jong Portugal – afgelegd.
Iedereen kan terugkijken op een uniek en bijzonder geslaagd uitje naar het EK.
2007 oktober
Twee teams van de sportklas hebben de eerste en tweede plaats veroverd bij het Nederlands jeugdkampioenschap frisbeeën. Dit kampioenschap werd voor het eerst gehouden. De bedoeling van de sport is een frisbee te gooien naar een medespeler die in een open veld in een bepaald vak staat. Als dat lukt krijgt het team een punt. De teams bestaan uit vijf of zes spelers in de leeftijd van 12 tot 15 jaar. De teams van het Vellesan heten de Vellesan Speedy’s. Het frisbee fanatisme hebben de leerlingen te danken aan gymleraar Jinze de Groot. In vrij korte tijd hebben ze de sport onder de knie gekregen. Een van de mooie dingen van frisbeewedstrijden is dat er geen scheidsrechter is. De regels zijn zo dat er geen ruimte is voor onenigheid. Lichaamscontact is uitgesloten en ook verbaal is het rustig. De sfeer blijft goed en gezellig. Als je het oneens bent gaat de schijf gewoon terug naar wie hem het laatst had.
2014 september
De Vellesan Speedy’s, het frisbee team van het Vellesan College, heeft in Groningen drie wedstrijden gespeeld om de outdoor competitie af te sluiten. Ze werden alle drie gewonnen en zo behaalden ze de dag overwinning van de 2e/3e divisie. Volgend jaar mogen de Vellesan Speedy’s zich scharen bij de beste vier ploegen van Nederland en beginnen ze in de eerste divisie.
2016 oktober
Vellesan Speedy’s zijn kampioen geworden in de tweede divisie van de indoor frisbee competitie. Daarmee promoveren ze naar de eerste divisie en zullen ze zich gaan meten met de beste vijf frisbeeteams van Nederland. Ze begonnen de toernooidag als underdog omdat ze eigenlijk in de derde divisie zouden starten. Ze wonnen drie wedstrijden, waarvan twee ruimschoots. De laatste wedstrijd verloren ze net aan met 7-6 waarmee ze zich kampioen mochten noemen!
2008 mei
Tijdens de landelijke finales van de schoolsport Mission Olympic heeft een team van het Vellesan College de eerste plaats behaald in de jongste categorie Recreanten badminton.
Noelle van den Burg, Sharifa Wijdenbosch, Thierry Tijms, Mark Visser en Joris van der Worp plaatsten zich tijdens de provinciale voorronde voor de halve finale. Deze wonnen zij met 8-2 van het Maasland College uit Oss. Ook de finale werd glansrijk gewonnen.
In 1998 werden er ook al ereplaatsen voor de badmintonners van het Vellesan College op NK gehaald.
Zaterdag 25 april hebben leerlingen van het Vellesan College met succes deelgenomen aan de landelijke finales schoolbadminton 1998. In Vleuten -de Meern, sportcentrum Oudenrijn, namen de finalisten uit de diverse regio’s het tegen elkaar op en dit leverde een aantal spannende wedstrijden op.
In de categorie 12 -13 jaar (niet competitiespelers) behaalden Petra van Kessel, Mara van Delft, Remco Evers en Stephan Emmelot een verdienstelijke derde plaats. In de poulewedstrijden werd alleen verloren van het St. Canisius uit Almelo dat de later in de finale als de nummer één uit de bus kwam. In dezelfde categorie werd het tweede Vellesan team zevende. Tim Stoker, Eveline Roodzant, Tenny Phan, Caroline Tielrooij en Patricia Zweeren hadden de nodige moeite in hun poule, maar wisten hun laatste wedstrijd knap te winnen.
Er waren in deze categorie in totaal tien regionale finalisten.
In de oudste categorie, waarin het Vellesan College de laatste jaren zeer succesvol was geweest – driemaal achtereen een kampioenschap – bleek het niveau minstens zo hoog als voorgaande jaren. Mariska Hamers, Kelly van der Aart, Vincent Twisk, Raymond Emmelot en Abdelali Ait Bouazzo verloren en wonnen in de poule en wisten in de kleine finale met 6 – 4 te winnen van het St. Oelbert College uit Oosterhout. Zij werden uiteindelijk derde.
Na de prijsuitreiking werden er nog enkele rackets – door de sponsor beschikbaar gesteld- verloot, waarbij Tim Stoker een van de gelukkigen was.