2004 – 2009
Op deze pagina:
2004 School en muziek 6
2004 Don’t be a stranger
2005 Verse kokosmakronen
2006 Projectdagen ’the Seventies’
2009 Vellesan barst van het talent
2009 Projectdagen onderbouw vmbo
School en muziek
Jan Bakker schreef een verhaal over zijn schooltijd, de tijd daarna en de muziek die daarbij hoort.
Lees hier aflevering 6 over de periode 2004 – 2009.
Don’t be a stranger
Ik had er 36 jaar voor de klas en nog een paar jaar gepensioneerde afstand voor nodig om te beseffen wat mijn leerlingen al die jaren allang wísten: het gaat op school helemaal niet om leren. Wie van mijn oud-leerlingen weet nog wat het woord ventriloquist betekent? Wie van hen vergelijkt de Liefde van hun Leven nog met een Summer’s day? Nee, school is een social event. De HV-jaarboeken lazen al als verslagen van, voornamelijk, De Leuke Dingen. Mijn lessen Engelse grammatica of literatuur bleven doorgaans nadrukkelijk ongenoemd.
Toen ik, om een bijdrage te leveren aan 40 jaar Ons Vellesan, door mijn fotoarchief bladerde, vond ik geen foto’s van spreekbeurten Engels of van leerlingen die zich concentreerden op luistertoetsen. Maar des temeer beelden van een grote variëteit aan extra-curriculaire evenementen: natuurlijk de werkweken (in IJmuiden heet dat ‘’op kamp’’): Antwerpen, abseilen in de Ardennen, droogvallen op de Waddenzee met de Bruine Vloot, Parijs, Londen, Berlijn en, o ja, Barcelona niet te vergeten. Maar ook: racefietsen in Spaarnwoude, auto’s wassen en een veiling voor goede doelen, culturele verkenningen in Haarlem en Amsterdam, de jaarlijkse lunch in Parijs, bezoeken aan de UVA en de VU, Shakespeare in de tuin van Kasteel Huis Doorn, bootje varen door de Amsterdamse grachten, de diploma-uitreikingen in de Stadsschouwburg van IJmuiden – letterlijk teveel om op te noemen.
2006 Barcelona
En wat die foto’s laten zien? Wat ze gemeen hebben? Het plezier spat ervan af! Natuurlijk was er ín de klas ook genoeg jolijt, niet zelden om idiote tradities die in mijn lokaal golden: kauwgom bij binnenkomst op de kauwgompaal, bananenschuim voor kleine grammaticale overtredingen, 10 €urocent voor een showtasje (uit welk fonds dan weer een kerstboompje gekocht kon worden) de cut-out Queen Elizabeth gekke hoedjes opzetten. De literaire vondsten van mijn leerlingen waren trouwens ook vaak een bron van vermaak. Op het ladekastje van mijn bureau had een leerling op een ongetwijfeld zware dag geobserveerd ‘’Ferry is de schuld van alles’’ (geanonimiseerd citaat). Onder een lastig proefwerk las ik ooit ‘’Ik weet het wel, maar ik zeg het lekker niet’’. En dan waren er niet te vergeten vindingrijke vertalingen als ‘’The boy tried to decorate the girl of his dreams’’ en ‘’The sick brothers jumped from the ambulance’’ Lachen natuurlijk, maar wat waren we blij als we weer even mochten buitenspelen.
Natuurlijk deden mijn lessen er wél toe. Natuurlijk waren het, voor de leerlingen maar ook voor ons, de leraren, niet alleen maar lastige onderbrekingen van waar het eigenlijk om draaide: met z’n allen een beetje keten, desnoods chillen als het programma te zwaar werd (‘’Meneer, mag ik echt geen Red Bull meer?’’).
Maar ik weet zeker dat ook de vele buitenroosterlijke activiteiten ons ook een wijze les leerden: met de meeste leerlingen en leraren kon je goed plezier maken – én werken. Ja dat ook.
Beste oud-collega’s en oud-leerlingen, het ga jullie allemaal goed, én, don’t be a stranger.
Pieter Oosterhuis (leraar in ruste)
februari 2005
Verse kokosmakronen en lichtroze nagels
uit de IJmuider Courant van 25-02-2005
Het is de bedoeling dat ze helemaal worden verwend. Van een warm welkom tot een uitgebreide lunch. Twaalf gasten van het IJmuidense woon- en zorgcentrum De Moerberg werden gisteren op uitnodiging van het Vellesan College aan één stuk door vertroeteld. Dit is de tweede keer dat de VMBO-school zo een verwendag voor de Moerberg-bewoners organiseert.
Langzaamaan druppelen de eerste gasten binnen. “Dag dames”, roept de 89-jarige mevrouw Wijker van zorgcentrum De Moerberg. Ze kijkt alle omringende jonge dames aan en maakt een lachende opmerking. “Leuk hé, van die bejaarden hier op school. Dat is toch weer wat anders.”
Voor de dames Wijker en Vrolijk (85) is dit de tweede keer dat ze een verwendag in het Vellesan College mogen meemaken. “Vorige keer werd mijn haar gedaan. De scholieren hadden het gewassen en geföhnd en het zat best goed”, vertelt Vrolijk. De twee dames zijn van mening dat er ieder jaar zo’n activiteitendag moet worden georganiseerd. “We beschouwen dit echt als een dagje uit en dat is wel weer wat anders dan binnen zitten in de Moerberg. En het leuke van alles is dat ik niet weet wat er precies gaat gebeuren. Het is één grote verrassing”, zegt mevrouw Wijker vrolijk.
De gasten worden deze ochtend in twee groepen verdeeld. Eén gaat een kijkje nemen in het restaurant en de andere groep gaat naar het manicurelokaal. Mevrouw Paay mag als eerste naar boven voor een nagelbehandeling. “Ik wil heel graag lichtroze nagellak op mijn nagels hebben en een zachte massage erbij zou ik ook wel fijn vinden”, zegt ze terwijl ze netjes op haar beurt wacht. Mevrouw Wijker wacht ook. “Alleen zijn mijn nagels al gedaan door de manicure.”
Intussen wordt in het restaurant de koffie klaargemaakt en worden de koekjes in de oven gestopt. Docent Noortman van het Vellesan College is de hele ochtend druk bezig geweest het één en ander klaar te zetten. “De leerlingen doen eigenlijk alles zelf. Zij zullen de nagels lakken, de lunch klaarmaken en de ouderen begeleiden”, legt ze uit. Uiteindelijke doel van deze verwendag is om de praktijk voor de scholieren dichter bij huis te halen. Vlug wordt de lunch klaargemaakt. De sandwiches stapelen zich langzamerhand op en de geur van de kokende soep hangt in het kooklokaal. De leerlingen lijken er lol in te hebben en de ouderen genieten er ook volop van.
maart 2008
Projectdagen eerste en tweede klas vmbo-basis en -kader in het teken van ‘The Seventies’
Op 27 en 28 maart werden er in het Willem de Zwijger gebouw bijzondere lessen gegeven!
De start werd gemaakt in de aula met de presentatie van een overzicht met hoogtepunten uit elk jaar tussen 1970 en 1979. Aan de orde kwamen onder andere: de verschijning van ‘Puk van de Petteflet’, ‘Kruistocht in spijkerbroek’, vliegtuigongelukken, kapingen, bezetting van de ambassade, sesamstraat voor het eerst op de televisie, verloren finales, de eerste videorecorders, microprocessors, het tragische overlijden van enkele popsterren enzovoorts.
Daarna werden de ongeveer 200 leerlingen verdeeld over tien groepen met klinkende namen: the Rolling Stones, 10cc, the Osmond Brothers, James Brown, Dire Straits, Dr. Hook, The Sex Pistols, Queen, Pink Floyd en the Doors.
In blokuren van 100 minuten kreeg elke groep een dans workshop, die verzorgd werd door eindexamenleerlingen van de MBO-dans opleiding. Iedereen deed de workshop bij ‘taal en muziek’, hier werden aan de hand van songteksten platen hoezen gemaakt. Elke groep kwam ook langs bij ‘Nederlands en wiskunde’, hier werden collages gemaakt. De inhoud voor deze collages hebben de leerlingen tevoren zelf verzameld door mensen in hun omgeving te bevragen over de zeventiger jaren. Hieruit kwamen kleine onderzoeken voort met staafdiagrammen en cirkeldiagrammen als resultaat. Onderwerpen van deze onderzoeken waren: vakantiebestemmingen, mode, favoriete radioprogramma’s, leeftijd, schoolgebouwen enz.
Daarnaast verdiepten enkele groepen zich bij ‘aardrijkskunde en geschiedenis’ in het toerisme uit die tijd. Bij ‘nask/techniek en biologie’ deden de leerlingen onderzoek naar de kwaliteit van water. Dit laatste als vervolg op het rapport van de club van Rome uit 1972, waarin voor het eerst gewaarschuwd werd tegen de gevolgen van de groeiende bevolking en hun welvaart. Bij ‘beeldende vorming’ werden prachtige figuren geknipt en geplakt in de stijl van toen.
Op vrijdag werd in de aula gestart met een onderzoekje naar ‘wie is wie in de seventies?’ Van verschillende docenten werden foto’s getoond uit die tijd en het raden naar van wie de foto was leverde leuke reacties op. De meeste docenten konden een aardige toelichting geven bij de getoonde foto, zodat er ook op die manier een goed beeld van die periode werd gegeven.
Het laatste blok vond ter afsluiting weer plaats in de aula. Hier werd een overzicht gegeven van het werk uit de verschillende workshops. Natuurlijk valt het voor onze leerlingen niet mee om met microfoon voor een groep van 200 toehoorders te vertellen wat ze gedaan hebben, laat staan een geleerd danspasje te tonen….
Onder het genot van chips en limonade, prima verzorgd door de heer Boontjes, konden we met elkaar terugblikken op twee vermoeiende maar zeer interessante dagen.
april 2009
door Hanneke Naborn
Projectdagen voor de onderbouw basis en kader.
Op donderdag 2 april en vrijdag 3 april waren de lessen in de Willem anders dan anders….. De docenten hebben voor die twee dagen namelijk verschillende projecten voorbereid. In de projecten krijgen de leerlingen niet les in één vak maar zijn ze bezig met meerdere vakken en veel verschillende opdrachten en oefeningen. De docenten hebben in tweetallen tien verschillende thema’s gekozen. Alle leerlingen van klas 1 en 2 hebben aangegeven welk project zij het liefste willen doen. Vervolgens zijn de groepen ingedeeld en hebben we groepen van ongeveer 25 leerlingen samengesteld die aan hun thema werkten. Op vrijdag was er aan het einde de mogelijkheid om bij enkele groepen te kijken wat ze gedaan hebben.
De tien projecten waren:
- Taalstad door mevrouw Beek en de heer Prins, hier gaan ze net doen of ze in Londen, Amsterdam en Berlijn zijn. Er zijn paspoorten gemaakt en gesprekjes gevoerd.
- IJmuiden door de heren Hoekstra en Boontjes en mevrouw Vogel, over de geschiedenis van en informatie over de plaats waar de school staat. Op het programma staan een excursie, bezoek aan de bibliotheek en het testen van de waterkwaliteit.
- Sport en getallen door de heren Klanderman en van der Kroef, je gaat meten, tellen, sporten, onderzoeken, bekijken, spelen… Zonder getallen geen sport…….Kan je ook sporten zonder te winnen?
- Vriendschap door mevrouw Leipoldt en mevrouw Simhoffer; VRIENDSCHAP IS…..
Het is een echt doe project, waarin je een vriendschapsboom maakt. - Voetbal door de heren Jimmink en Valent, over het leven van een profvoetballer, een gesprek met een speler en een training bijwonen
- Molens door mevrouw Stolk en de heer van Staden, verleden, heden en toekomst van de molen: waar en waarvoor worden en werden ze gebruikt?
- Gedichten door mevrouw Toledo en de heer Beumer, ze gaan een eigen dichtbundel met illustraties ontwerpen en ze leren onder andere verschillende vormen van gedichten (her)-kennen, zelf een gedicht schrijven én bijpassende illustraties maken.
- Dansgeschiedenis door mevrouw Randt en de heer Nieuwenhuijse, waarom en hoe wordt er gedanst in verschillende landen, na enig onderzoek wordt er een collage gemaakt. Tenslotte zal er ook een dans gemaakt en gedanst worden!
- Katoen door de heren de Borst en Morselt, van katoenplant tot kledingstuk. Hier zijn honderden mensen mee bezig en daar hoort altijd veel muziek bij. Ze gaan een presentatie maken over de wereld van de katoen en ook een modeshow met muziek.
- Lessen in geluk door mevrouw Reulen en mevrouw Naborn, wie wil dat niet: Gelukkig zijn en blijven? Geluk gaat over voelen, denken en ervaren, ze staan stil bij wat is geluk voor jou en wat kun je eraan doen? Hoe kunnen we elkaar daarbij helpen?
Het enthousiasme gonsde door het gebouw. Het waren leerzame en leuke dagen voor de basis en kader leerlingen uit klas één en twee.