2004 – 2009

2005 We maakten voor de reünie van 14 september jl. een foto-presentatie met foto’s uit de periode 2005 tot 2014.  Klik hierboven om die te bekijken.

School en muziek  Jan Bakker was vanaf de start in 1984 leerling van het vwo van het Vellesan College. In het bezit van zo’n 6500 lp’s, singles en cd’s beschrijft hij de muziekgeschiedenis van… .  Meer

1992  Pieter Oosterhuis schrijft: Ik had er 36 jaar voor de klas en nog een paar jaar gepensioneerde afstand voor nodig om te beseffen wat mijn leerlingen al die jaren allang wísten….. Meer…

2005  Het is de bedoeling dat ze helemaal worden verwend. Van een warm welkom tot een uitgebreide lunch. Twaalf gasten van het IJmuidense woon- en zorgcentrum De Moerberg…. Meer…

maart 2008

Projectdagen eerste en tweede klas vmbo-basis en -kader in het teken van ‘The Seventies’

Op 27 en 28 maart werden er in het Willem de Zwijger gebouw bijzondere lessen gegeven!
De start werd gemaakt in de aula met de presentatie van een overzicht met hoogtepunten uit elk jaar tussen 1970 en 1979. Aan de orde kwamen onder andere: de verschijning van ‘Puk van de Petteflet’, ‘Kruistocht in spijkerbroek’, vliegtuigongelukken, kapingen, bezetting van de ambassade, sesamstraat voor het eerst op de televisie, verloren finales, de eerste videorecorders, microprocessors, het tragische overlijden van enkele popsterren enzovoorts.
Daarna werden de ongeveer 200 leerlingen verdeeld over tien groepen met klinkende namen: the Rolling Stones, 10cc, the Osmond Brothers, James Brown, Dire Straits, Dr. Hook, The Sex Pistols, Queen, Pink Floyd en the Doors.
In blokuren van 100 minuten kreeg elke groep een dans workshop, die verzorgd werd door eindexamenleerlingen van de MBO-dans opleiding. Iedereen deed de workshop bij ‘taal en muziek’, hier werden aan de hand van songteksten platen hoezen gemaakt. Elke groep kwam ook langs bij ‘Nederlands en wiskunde’, hier werden collages gemaakt. De inhoud voor deze collages hebben de leerlingen tevoren zelf verzameld door mensen in hun omgeving te bevragen over de zeventiger jaren. Hieruit kwamen kleine onderzoeken voort met staafdiagrammen en cirkeldiagrammen als resultaat. Onderwerpen van deze onderzoeken waren: vakantiebestemmingen, mode, favoriete radioprogramma’s, leeftijd, schoolgebouwen enz.
Daarnaast verdiepten enkele groepen zich bij ‘aardrijkskunde en geschiedenis’ in het toerisme uit die tijd. Bij ‘nask/techniek en biologie’ deden de leerlingen onderzoek naar de kwaliteit van water. Dit laatste als vervolg op het rapport van de club van Rome uit 1972, waarin voor het eerst gewaarschuwd werd tegen de gevolgen van de groeiende bevolking en hun welvaart. Bij ‘beeldende vorming’ werden prachtige figuren geknipt en geplakt in de stijl van toen.
Op vrijdag werd in de aula gestart met een onderzoekje naar ‘wie is wie in de seventies?’ Van verschillende docenten werden foto’s getoond uit die tijd en het raden naar van wie de foto was leverde leuke reacties op. De meeste docenten konden een aardige toelichting geven bij de getoonde foto, zodat er ook op die manier een goed beeld van die periode werd gegeven.
Het laatste blok vond ter afsluiting weer plaats in de aula. Hier werd een overzicht gegeven van het werk uit de verschillende workshops. Natuurlijk valt het voor onze leerlingen niet mee om met microfoon voor een groep van 200 toehoorders te vertellen wat ze gedaan hebben, laat staan een geleerd danspasje te tonen….
Onder het genot van chips en limonade, prima verzorgd door de heer Boontjes, konden we met elkaar terugblikken op twee vermoeiende maar zeer interessante dagen.

januari 2009

Vellesan College barst van het talent

april 2009

door Hanneke Naborn

Projectdagen voor de onderbouw basis en kader.
Op donderdag 2 april en vrijdag 3 april waren de lessen in de Willem anders dan anders….. De docenten hebben voor die twee dagen namelijk verschillende projecten voorbereid. In de projecten krijgen de leerlingen niet les in één vak maar zijn ze bezig met meerdere vakken en veel verschillende opdrachten en oefeningen. De docenten hebben in tweetallen tien verschillende thema’s gekozen. Alle leerlingen van klas 1 en 2 hebben aangegeven welk project zij het liefste willen doen. Vervolgens zijn de groepen ingedeeld en hebben we groepen van ongeveer 25 leerlingen samengesteld die aan hun thema werkten. Op vrijdag was er aan het einde de mogelijkheid om bij enkele groepen te kijken wat ze gedaan hebben.

De tien projecten waren:

  1. Taalstad door mevrouw Beek en de heer Prins, hier gaan ze net doen of ze in Londen, Amsterdam en Berlijn zijn. Er zijn paspoorten gemaakt en gesprekjes gevoerd.
  2. IJmuiden door de heren Hoekstra en Boontjes en mevrouw Vogel, over de geschiedenis van en informatie over de plaats waar de school staat. Op het programma staan een excursie, bezoek aan de bibliotheek en het testen van de waterkwaliteit.
  3. Sport en getallen door de heren Klanderman en van der Kroef, je gaat meten, tellen, sporten, onderzoeken, bekijken, spelen… Zonder getallen geen sport…….Kan je ook sporten zonder te winnen?
  4. Vriendschap door mevrouw Leipoldt en mevrouw Simhoffer; VRIENDSCHAP IS…..
    Het is een echt doe project, waarin je een vriendschapsboom maakt.
  5. Voetbal door de heren Jimmink en Valent, over het leven van een profvoetballer, een gesprek met een speler en een training bijwonen
  6. Molens door mevrouw Stolk en de heer van Staden, verleden, heden en toekomst van de molen: waar en waarvoor worden en werden ze gebruikt?
  7. Gedichten door mevrouw Toledo en de heer Beumer, ze gaan een eigen dichtbundel met illustraties ontwerpen en ze leren onder andere verschillende vormen van gedichten (her)-kennen, zelf een gedicht schrijven én bijpassende illustraties maken.
  8. Dansgeschiedenis door mevrouw Randt en de heer Nieuwenhuijse, waarom en hoe wordt er gedanst in verschillende landen, na enig onderzoek wordt er een collage gemaakt. Tenslotte zal er ook een dans gemaakt en gedanst worden!
  9. Katoen door de heren de Borst en Morselt, van katoenplant tot kledingstuk. Hier zijn honderden mensen mee bezig en daar hoort altijd veel muziek bij. Ze gaan een presentatie maken over de wereld van de katoen en ook een modeshow met muziek.
  10. Lessen in geluk door mevrouw Reulen en mevrouw Naborn, wie wil dat niet: Gelukkig zijn en blijven? Geluk gaat over voelen, denken en ervaren, ze staan stil bij wat is geluk voor jou en wat kun je eraan doen? Hoe kunnen we elkaar daarbij helpen?

Het enthousiasme gonsde door het gebouw. Het waren leerzame en leuke dagen voor de basis en kader leerlingen uit klas één en twee.